Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp, massa snö är med. Undrar vad mina jordgubbsplantor tycker om det då jag rensade hos dom i förra veckan för att gynna framväxten. Nu finns ju risken att de fryser helt. Alltså aprilväder i all ära, men vi är ju snart i maj :cautious:

Ska hämta ut mina nya dahlior sen, såg att det visst var mest stora dahlior så nu har jag en tankenöt att knäcka på vart alla ska stå nånstans.
 
Har sått ett pluggbrätte gulbetor också. Hoppas det blir bra, jag trodde man brukade så dem på friland men så dök det upp ngt om att de var svårsådda och lättruttnade och gärna skulle tas i brätte. 49 stycken och jag vet nu inte om jag ska tycka det är väldigt många eller väldigt få :rofl:

Tomatplantor tänker jag helt enkelt köpa i maj, de skulle bli för många.
Jag har i många år sått flera färgers betor. Upplever inte gulbetorna svårare än andra färger?
Blir det inte svårt att plantera ut dem utan att skada roten?
 
DSC_4030.JPG

Ställde ut Luktärt för några dagar sen. Såhär hade dom det idag när jag tittade till dom. Kan dom vara kvar ute eller ska jag plocka in dom igen? 🙄
Är just nu - 1, kommer nog inte bli mycket kallare iallafall.
 
Tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om det är fler som köper för mycket frö och har över eller om det bara är jag. Trots alla dessa år av odling har jag fortfarande inte lärt mig hur många plantor man faktiskt får ut av en enda påse och köper alltid "lite extra" frön för säkerhets skull.
Jo men det är ju så svårt att hjälpa, när man har min storlek på trädgård och behöver två små pallkragar morötter och vill ha nya morötter i år, ja då är man ju körd :laugh:. Skulle kunna så vartenda pallkrage och hela gräsmattan med ett paket morotsfrön. Nu har jag kvar ett från förra året och ett från förrförra och så köpte jag nya jag var nyfiken på i år. Och jag tror ju att jag får groning på de äldre med, jag kan ha fel såklart, klarar inte att slänga.

Squash är ju etter värre, du får ett paket med tio frön, och vill ha två sorter, och vill prova nya sorter i år. Men jag vill ju inte ha mer än två eller tre plantor i år. Har haft en total squashalanche två år i rad nu och blir strypt av familjen om jag gör om det.

Egentligen borde jag typ köpa plantor istället, det är inte mycket dyrare än ett paket frön. Gör ju så på tomater, skulle vara knasigt att köpa tre paket tomatfrön och så ett frö ur varje.
 
Knäpparlarverna finns ju i grässvålen och ger sig sen på potatisen men testa och se, man vet aldrig säkert vad som kommer att hända och det är ju ingen kostnad eller stort arbete att prova om det inte skulle lyckas :)
Hjälp! vad gör de där? finns det risk för att de flyttar in i pallkragarna? Jag vill ju egentligen helt ärligt mest bryta upp den hårda lerjorden. Jag har ju kommit åt mina tre potatisar som ska odlas i hink.
 
Jag har i många år sått flera färgers betor. Upplever inte gulbetorna svårare än andra färger?
Blir det inte svårt att plantera ut dem utan att skada roten?
Jag läste instruktionerna för rödbetor och det stod att de var svåra. Det var Skillnadernas trädgård eller ngt. Pluggarna puttas ju ut underifrån och ploppas ned en och en i hål. Är ju nybörjare dock. De ska vara så man inte rör rötterna. Men jag håller med om att jag är skeptisk. Även kålen har jag ju sått inomhus nu för de blir jämt uppätna av jordloppor.
 
Hjälp! vad gör de där? finns det risk för att de flyttar in i pallkragarna? Jag vill ju egentligen helt ärligt mest bryta upp den hårda lerjorden. Jag har ju kommit åt mina tre potatisar som ska odlas i hink.
Tror inte det men jag har själv inte haft direkta problem med dessa insekter. En del säger att det är först andra året efter att man bryter en gräsmattan som angreppen kommer men jag vet inte.
 
Och jag tror ju att jag får groning på de äldre med, jag kan ha fel såklart, klarar inte att slänga.
Jag har misslyckats med sådden en gång efter att ha använt salladsfrön köpta året innan och nu vågar jag inte lita på gamla frön. Det tar ju tid för det att komma upp och måste man så om är det mycket tid man förlorat när det gäller vårprimörer. Plus arbetet såklart och de frön jag köper är inte så dyra men ändå lite förargligt med en massa gamla fröpåsar som inte kommit till användning.
 
Jag har misslyckats med sådden en gång efter att ha använt salladsfrön köpta året innan och nu vågar jag inte lita på gamla frön. Det tar ju tid för det att komma upp och måste man så om är det mycket tid man förlorat när det gäller vårprimörer. Plus arbetet såklart och de frön jag köper är inte så dyra men ändå lite förargligt med en massa gamla fröpåsar som inte kommit till användning.
Har fått upp gamla squash varje gång och har fått upp ett år gamla morötter förra året. Men nu när jag är inne på tredje året på Paris Market så är det nog både si och så med det, får kanske så om den raden. (tog randigt mellan sort 1,2,3.)

Men jag borde nog hysta alla gamla squashpaket nu, jag ska bara ha (jag måste försöka) två sorter i år och det är de nya. De kan omöjligt hålla tre år de där paketen.
 
Det där med frön är ju jättesvårt, tycker också att det är så svårt att få lagom många. Hade gärna sett fler sånadär "mix"-paket i fröhyllan, nu är de som finns ofta så stora liksom. Morötter har jag hittat kul mixer, och blommor är ju ofta i flera färger, men squash köpte jag en påse med gula och vill ha typ några enstaka plantor i en balja. Hade gärna haft någon grön sort också, men vill inte gärna köpa en hel påse för att så två frön :laugh:

Nu kommer ju säkert massor av frön bli gamla eftersom jag sår 1/10 av fröpåsen. Vill gärna bli bättre på att ta frön själv från det jag gillar, när man kommer igång med det blir det säkert bättre till viss del, då räcker det ju med att komplettera med någon sort per år. Men vad kan man ta frön av lätt, och vad blir inte samma? :crazy:
 
Såhär ser mina tomater tydligen ut nu som jag glömt att plantera om. Som man ser i kanten av bilden finns 1-2 starka normala plantor och resten inte så glada. Även vissa omplanterade har gått detta öde till mötes. Tänkte jag varit dålig på att vattna men tror det är nog något annat fel? Jorden? Har använt Granngårdens planteringsjord och trädgårdsjord icke ekologisk. Allt annat mår superbra.
IMG_20210422_112057_517.jpg
 
Såhär ser mina tomater tydligen ut nu som jag glömt att plantera om. Som man ser i kanten av bilden finns 1-2 starka normala plantor och resten inte så glada. Även vissa omplanterade har gått detta öde till mötes. Tänkte jag varit dålig på att vattna men tror det är nog något annat fel? Jorden? Har använt Granngårdens planteringsjord och trädgårdsjord icke ekologisk. Allt annat mår superbra.
Visa bifogad fil 68349
Det är inte löss?
 
Det där med frön är ju jättesvårt, tycker också att det är så svårt att få lagom många. Hade gärna sett fler sånadär "mix"-paket i fröhyllan, nu är de som finns ofta så stora liksom. Morötter har jag hittat kul mixer, och blommor är ju ofta i flera färger, men squash köpte jag en påse med gula och vill ha typ några enstaka plantor i en balja. Hade gärna haft någon grön sort också, men vill inte gärna köpa en hel påse för att så två frön :laugh:

Nu kommer ju säkert massor av frön bli gamla eftersom jag sår 1/10 av fröpåsen. Vill gärna bli bättre på att ta frön själv från det jag gillar, när man kommer igång med det blir det säkert bättre till viss del, då räcker det ju med att komplettera med någon sort per år. Men vad kan man ta frön av lätt, och vad blir inte samma? :crazy:
Det finns mix med squash och solros från Mr Fothergills på tex Odla. Fothergills tror jag har fler mixer också men dem har jag inte testat. Fröerna är sortförpackade så det blir ingen surpris i onödan. :)
 
Jag läste instruktionerna för rödbetor och det stod att de var svåra. Det var Skillnadernas trädgård eller ngt. Pluggarna puttas ju ut underifrån och ploppas ned en och en i hål. Är ju nybörjare dock. De ska vara så man inte rör rötterna. Men jag håller med om att jag är skeptisk. Även kålen har jag ju sått inomhus nu för de blir jämt uppätna av jordloppor.
Jag tycker gulbetor har varit svårare än vanliga röda men kanske misslyckats lite extra med deras växtplats bara. Jag har inte varit jättebra på betor generellt, tror de behöver mer omvårdnad än jag gett dem. Men röda betor har ändå gått bäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 294
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
52 892
Senast: Harrysen
·
Svar
1 008
· Visningar
55 315
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 012
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp