Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började förodla dahliorna i plastpåse, så här fem dygn senare har tre av fyra gröna skott och alla har sugrötter ute. Men dom står på golvvärme i husets ljusaste rum, som tydligen går upp till 26 grader när solen ligger på och jag är lite nojig att det ska torka ut där i påsarna. Jorden är betydligt torrare så här några dygn senare, har bara vågat spraya lite för att det inte ska ruttna. Kan man börja vattna oftare nu när rötterna börjat komma, eller kan det vara idé att plantera om till krukor som rymmer mer och då förhoppningsvis håller fukten bättre?

Har de börjat få skott och sugrötter så kan du vattna lite mer än att bara spraya dom.
Mina kommer förhoppningsvis stå i sin plastpåse tills de ska ut, men nu när de har relativt stora blad på gång så får de mer vatten och sol. Risken att de ruttnar nu är inte så stor, men som du fick tips om. Känn efter om jorden är fuktig, men i ditt fall låter det mer som om de kan bli för torra.
 
Är det någon som har peppar-rot?
Jag har två plantor och nu har själva pepparroten kommit i dagen, ska man skörda då? Tar man en bit av roten och sen planterar om resten? Tar man upp hela? Hjälp!!!
I panik så täckte jag över med jort sålänge :nailbiting:
 
Blanda upp med kompost och eller stallgödsel (den mullrika sorten, ko, häst, får, etc), så blir lerjorden jättefin. Det gäller att gräva vid rätt tillfälle med lerjord annars är den ju fantastiskt men känslig för kompaktering (att bli ihoptryckt).
Ja jag har ju tillgång till hästskit, det gäller bara att orka släpa hem det. Men ja, det kanske är värt ett försök :)
 
Är det någon som har peppar-rot?
Jag har två plantor och nu har själva pepparroten kommit i dagen, ska man skörda då? Tar man en bit av roten och sen planterar om resten? Tar man upp hela? Hjälp!!!
I panik så täckte jag över med jort sålänge :nailbiting:

Mamma hittade någonting i gräsmattan/häcken i vår trädgård och påstod att det var pepparrot. Hon brukar veta vad hon pratar om, så jag har tänkt i flera år att jag måste gräva upp någon planta och se! Kanske iår kan vara året jag kommer till skott :laugh:
 
Är det någon som har peppar-rot?
Jag har två plantor och nu har själva pepparroten kommit i dagen, ska man skörda då? Tar man en bit av roten och sen planterar om resten? Tar man upp hela? Hjälp!!!
I panik så täckte jag över med jort sålänge :nailbiting:
Jag har ett bestånd :laugh: dom verkar riktigt tuffa, även i zon 5. Jag skulle gräva upp en bit av plantan om jag skulle skörda. Den har inga problem att stå emot hönsen, det är nog en av få växter jag har som inte klagar över att de är där och gräver.
 
Dagens rast-sådd blev vallmo shirley mix, pionvallmo, klätt och blåklint på en yta som ska få vara äng. Älskar den kombinationen! Jag kommer nog även peta in någon svartkål där, får nog offra några blommor men det är så fint med kål och vallmo ihop.
Jag petade också ner lite sättlök. Vi äter väldigt lite lök så med mer än halva den lilla påsen kvar undrar jag om jag ens behöver sätta mer. Jag har ju även frösådd "sweet onion" och purjolök. Till ett hushåll som äter lite lök. Well played.
 
Potatisbladmögel kan smitta tomter, de har ju ett stort problem med det i Storbritannien vet jag.

Ja, jag vet, men det känns också osannolikt eftersom varken krukor, jord eller frön har varit i närheten av vårt potatisland. Klurigt, detta!
 
Är lite chockad och förvånad över min senaste frösådd, den har börjat ploppa upp, bara efter några dagar :cautious: den förstår kanske inte bättre, eller så står den ganska varmt i sovrummet med sol rakt på hela em. (broccoli, brysselkål, ngt slags blomma, minibasilika, chili, ngt mer)

Har sått ett pluggbrätte gulbetor också. Hoppas det blir bra, jag trodde man brukade så dem på friland men så dök det upp ngt om att de var svårsådda och lättruttnade och gärna skulle tas i brätte. 49 stycken och jag vet nu inte om jag ska tycka det är väldigt många eller väldigt få :rofl:

Tomatplantor tänker jag helt enkelt köpa i maj, de skulle bli för många.
 
Jag har ett bestånd :laugh: dom verkar riktigt tuffa, även i zon 5. Jag skulle gräva upp en bit av plantan om jag skulle skörda. Den har inga problem att stå emot hönsen, det är nog en av få växter jag har som inte klagar över att de är där och gräver.
Kan man ta en från affären och gräva ned? eller går det att köpa?
 
Drömde mardrömmar i natt om att jag fluffade upp planteringsjorden och drunknade i uppfluffad jord - tänk ris x 100 :rofl:

Nu blev det kallt igen så ingen plantering, men tomaterna står i fönstret och kryddväxterna som kom idag står under växtlampan i köket. Vill att våren ska komma så jag kan plantera! Fick tagetesfrön idag också. Så kul att försöka mig på att fixa balkongen.

Behöver råd, vilken av krukorna ska stå i krukhållaren? En av zink den andra av glaserad keramik. De är lika stora ska tilläggas.

22_223955.jpeg
34f71b86b1ff28943e01714c23550f16.jpg
 
Jag sådde jätteverbena. Egna frön och även köpta. Inget grodde. Köpte en påse till.

Vad hände? Jo, NU gror det som tusan. Och dessutom klarade jag tydligen av att övervintra min zinkbalja som enbart hade jätteverbena.

Så jag har alltså fyra gånger så mycket som.jag behöver :laugh:
 
Har inventerat min frösamling och den har växt hmmm mer än vad jag trodde, hade halvt glömt bort en lite större beställning 🙈 men nu har iaf gjort en hyfsat bra plan på vad jag kan så om vi kommer oss till sommarhuset i sommar, vad som kan höstsås och vad som helt enkelt bara får vänta till nästa år. Nu är nästa steg att klura på var alla dom frön jag ska så i år ska hamna i. Hoppas verkligen vi kommer oss till sommarhuset i år 🤞och att jag orkar få på plats alla pallkragar och att så miljoner med frön 🙈

Tills den tiden kommer så har jag dahlior på g och en nyinköpt vildvin som ska planteras i nånting. Hur stor plats behöver egentligen en sådan,? jag på att hoppas den ska täcka mkt av vårt 5 m långa tradiga staket vid uteplatsen ^^
 
Jag skulle ha tre potatisar till en potatiskruka men råkade bli med ett helt nät. Bor ju på en gammal potatisåker som består av lera. Tror ni man kan gräva lite hål i gräsmattan runt en plantering och ploppa ned potatisarna där, täcka med lite jord och hoppas att de tja bryter ny mark? överlever? blir potatisar? eller behöver de mer omvårdnad än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 118
Senast: Blossi
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 498
· Visningar
48 738
Senast: MJLee
·
Svar
849
· Visningar
45 696
Senast: Enya
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 971
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp