Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
283AA2F8-748D-42E4-8941-51984D2A2DC0.jpeg
 
Nästa år ska jag få (köpa) ett växthus :love:

Och i veckan var vi på Åbergs trädgård utanför Ystad. Hur kul var inte det! Hittade massor kul, köpte bara lite. Bland annat svampört, mexikansk dragon och backtimjan.
 
Jag tänkte att runt 9 kvm kanske är lagom (och inte för dyrt). Helst vill jag ha ett som är så stort att man kan sitta i det men min ekonomi springer och gömmer sig vara jag tänker på det :angel:

Även om det inte kan bli precis så stort som man helst vill (tvivlar på att det någonsin kan bli det), så är ett växthus ändå SÅ många tusentals gånger bättre än inget växthus! :love: Beroende på när och hur mycket du odlar så kan det ju bli tillfälle och plats att sitta en eller två personer också lite mer "off season"? Jag älskar att gå ut och bara sitta i växthuset en stund i november eller januari-februari de få stunder när solen står på, och då finns det inte så mycket växtlighet och krukor framme att snubbla över.

Problemet med de allra allra minsta är väl mest (förutom att man inte får plats med allt) att det är svårt att få vettig luftcirkulation och vädring, men nio kvm bör funka bra med möjligheter att öppna.
 
Inser varje år att det blommar ganska lite vid denna tidpunkt i min trädgård. Med pionerna som just börjat blomma känner jag starkt för fler pioner och även rosor som blommar denna tid, kring slutet av juni och in i juli innan hög/-sensommarens blommor börjar ta vid. Har ni några favoriter där? Ska skriva en lista. :) Jag har olika platser där de kan bo allihop med god dränering, zon 4-5 småländska höglandet så inget tokkänsligt!
 
Har en tanke att försöka få lite mer ordning på rabatterna och funderar om bark (täckbark heter det kanske) för att undvika ogräs och att vissa växter ”tar över”.
Men är detta något man ska köpa i säckar eller kan man göra detta själv? Men då måste man ha någon speciell maskin som får till själva barkfliseriet?
Hur gör ni?
 
Har en tanke att försöka få lite mer ordning på rabatterna och funderar om bark (täckbark heter det kanske) för att undvika ogräs och att vissa växter ”tar över”.
Men är detta något man ska köpa i säckar eller kan man göra detta själv? Men då måste man ha någon speciell maskin som får till själva barkfliseriet?
Hur gör ni?

Det håller inte i längden utan rensning men det gör det lättare att hålla efter. Täckbark finns på säck men jag använder egenproducerat flis som täckning också (kvistar och tunna grenar från när vi tagit ner träd). Efter råd här på Buke köpte jag billigaste kompostkvarnen på Biltema och den duger fint för mig. Det känns jättebra att kunna använda allt från min egen gård och inte köra det till tippen.

Edit: Sedan är inte jag för perfekta hårt hållna rabatter. Jag planerar mina planteringar för minimal skötsel. Kring rosorna använder jag täckbark/flis men har sedan sått i klöver i flisen för att hålla undan ogräs (klövern är lätt att hålla ordning på) plus att klövern agerar kvävefixerare. Jag har också mycket lavendel kring ena rosrabatten för att täcka så mycket som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 526
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 697
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 313
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp