Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha googlat alla alt jag fått så är det nog strutbräken. Massor med strutbräken 😱
När jag köpte mitt hus så var det strutbräken och nässlor i mängder, eftersom jag ville bli av med nässlorna så är det klippt och klippt för att få bort dem, till följd att även strutbräken har minskat. 😟
Så vill du inte ha bort dem helt, så klipp för att hålla dem i schack (ska ju skydda mot oknytt och liknande).
 
Kallsådd dahlia i tunnelväxthuset under denna kalla vår. 😃 Nu är en planterad i kruka med andra sommarblommor. Är så nöjd med dessa dahlior, de blev så kompakta och fina och framförallt gick kallsådd jättebra. Har superfina plantor av solrosor, zinnia, ringblomma, lejongap, dahlia m.m. S,å himla roligt - I'm hooked!
Visa bifogad fil 72387
Jag har varit dålig på att följa odlingstrådarna i år så jag har missat detta. Hur har du gjort med kallsådden? När sådde du? :) kul med lyckat resultat!
 
Jag har varit dålig på att följa odlingstrådarna i år så jag har missat detta. Hur har du gjort med kallsådden? När sådde du? :) kul med lyckat resultat!
Jag sådde en omgång i februari och det var tufft men det blev 2 plantor därifrån. Sen sådde jag i mars april nån gång vilket var väldigt kallt i år. De har utstått åtminstone runt nollan sedan de grodde. Vuxit sakta och fint, inga konstigheter! De har alltså stått i tunnelväxthuset hela tiden och varit i en plastlåda med lock vilket ger ett extra skydd.
Jag sådde även dahlia inomhus vid flera tillfällen och hade under lampa men alla dessa dog helt plötsligt trots att plantorna såg friska och fina ut, dock var de mycket långa och rangliga trots lampa. Så jag kommer fortsätta med kallsådd för i princip alla blommor, de har funkat förträffligt och alla blir knubbiga fina plantor!
 
Linet började blomma i dag :love:

IMG_20210625_103135_0.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 532
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 702
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 313
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp