Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt ledord inför 2022:

R i m l i g h e t.

Mvh orkar inte med mig själv och min fullständigt överhopade trädgård längre.

Också:
- Turex. Försök aldrig igen med kål utan turex.
- EN squashplanta. En. Behärska dig för helvete.
- NEJ du orkar inte göra bäddar mitt i sommaren ditt lata fanskap.
- Inget som slingrar ska vara i pallkrage. I N G E T. Ej heller squash-helvetet.

Fler do's och don'ts som ni kommit underfund med denna sommar? :angel:
- Plastväxthus från Jula funkar.
- Fler regnvattenbehållare behövs när plaskdammen ökar i storlek.
- Trädgårdskvarn är fantastiskt.
- Kan vara så att grannens häckmetod är den rätta; lite med ofta. Det blir mindre att kratta ihop per gång då. Men är samtidigt tidskrävande...
- Fler droppbevattningssystem till nästa år.
 
Istället blev det hinkar och krukor och baljor.
IMG_20210728_095249_8.jpg

(Ignorera stöket omkring.)


Och två stackars plantor på den egna trädfårdskomposten, som hittills överlevt sniglarnas attacker. Där har parksallaten börjat sprida och etablera sig, så jag jobbar på att tömma högarna, så att jag intensivt kan klippa bladen och i vinter täcka över hela området. Skitjobb. Varken vi eller grannen fattar var skiten kommer ifrån, då vi inte sett den förut, men jag har i år sett den på flera platser i byn, så den har väl spridit sug med frö då...
 
Bör fan komma med säkerhetsanvisningar på fröpåsen alltså. :cautious:
Eller medföljande machete.
Skulle behöva en för att komma till odlingarna (vi har gjort bäddar i en fd ogrässlänt - plymspirea!!!:laugh:) och sedan för att navigera bland sprinterpumpan som glatt delar stöd med störbönor, klättrar på kålnätet och invaderar tomatodlingen. Den som kan identifiera odlingsytan på bilden får tusan medalj.:p
 

Bifogade filer

  • 6FE72719-E4FC-40FE-8EA3-6EB1C85D3DBA.jpeg
    6FE72719-E4FC-40FE-8EA3-6EB1C85D3DBA.jpeg
    664,1 KB · Visningar: 40
Jag odlar en pumpasort som heter Butter Cup på spaljé. Frukterna väger ca 1 kg och kan alltså hänga även om jag brukar sätta dem i virkade påsar som jag knyter fast för att vara snäll mot dem.
download_20210724_113930.jpg
Rankorna blir lite lättare att hålla styr på och jag klipper även av när det blir lite mycket.
 
Mitt ledord inför 2022:

R i m l i g h e t.

Mvh orkar inte med mig själv och min fullständigt överhopade trädgård längre.

Också:
- Turex. Försök aldrig igen med kål utan turex.
- EN squashplanta. En. Behärska dig för helvete.
- NEJ du orkar inte göra bäddar mitt i sommaren ditt lata fanskap.
- Inget som slingrar ska vara i pallkrage. I N G E T. Ej heller squash-helvetet.

Fler do's och don'ts som ni kommit underfund med denna sommar? :angel:
Jag hade en lista inför 2021.
"Plantera inte i så förbannat mycket krukor!!"
"Max tre zucchini" (osv..)

Varför har jag då 20 krukor och 5 zucchini i år???!

Kan tydligen inte ens ta order från mig själv. :meh:
 
Jojo, i teorin fattar vi nog alla att "en squash räcker" - men jag VET ju att när jag står där så "nej men tänk om den råkar omkomma på något sätt, då får jag ju INGEN squash, katastrof och hungersnöd! :eek: Säkrast att jag sätter tre fröer ändå. Eller tänk om inte alla tar sig! Jag får nog sätta fem. De är ju så små... nu... och "sedan" är ju så långt fram".

Och så vill jag ju nu även ha de andra roliga squashsorterna och färgerna. Så.... tja. Rimlighet är en jättebra grej, i teorin.

Mer bönor och ärter är mitt ständiga mantra, men kris när de börjar växa och det inte finns nog med bra platser att klättra på. Måste arrangera några fler vettiga klätterställningar i förväg. Odling på höjden är generellt en jäkla bra grej att utveckla så mycket det går!
 
Jojo, i teorin fattar vi nog alla att "en squash räcker" - men jag VET ju att när jag står där så "nej men tänk om den råkar omkomma på något sätt, då får jag ju INGEN squash, katastrof och hungersnöd! :eek: Säkrast att jag sätter tre fröer ändå. Eller tänk om inte alla tar sig! Jag får nog sätta fem. De är ju så små... nu... och "sedan" är ju så långt fram".

Och så vill jag ju nu även ha de andra roliga squashsorterna och färgerna. Så.... tja. Rimlighet är en jättebra grej, i teorin.

Mer bönor och ärter är mitt ständiga mantra, men kris när de börjar växa och det inte finns nog med bra platser att klättra på. Måste arrangera några fler vettiga klätterställningar i förväg. Odling på höjden är generellt en jäkla bra grej att utveckla så mycket det går!
Mina bönor bor i äppleträdet :up:
Satte en pallkrage tre högt ett kompostgaller sen fortsatte de upp i trädet :D
 
Jojo, i teorin fattar vi nog alla att "en squash räcker" - men jag VET ju att när jag står där så "nej men tänk om den råkar omkomma på något sätt, då får jag ju INGEN squash, katastrof och hungersnöd! :eek: Säkrast att jag sätter tre fröer ändå. Eller tänk om inte alla tar sig! Jag får nog sätta fem. De är ju så små... nu... och "sedan" är ju så långt fram".

Och så vill jag ju nu även ha de andra roliga squashsorterna och färgerna. Så.... tja. Rimlighet är en jättebra grej, i teorin.

Mer bönor och ärter är mitt ständiga mantra, men kris när de börjar växa och det inte finns nog med bra platser att klättra på. Måste arrangera några fler vettiga klätterställningar i förväg. Odling på höjden är generellt en jäkla bra grej att utveckla så mycket det går!

Jag och sambon tog två stora armeringsmattor och stötte dom mot varandra. Blev toppen!

Sen märkte jag att cirka 90% av bönorna ändå inte skulle klättra... :idea:
 
Mitt ledord inför 2022:

R i m l i g h e t.

Mvh orkar inte med mig själv och min fullständigt överhopade trädgård längre.

Också:
- Turex. Försök aldrig igen med kål utan turex.
- EN squashplanta. En. Behärska dig för helvete.
- NEJ du orkar inte göra bäddar mitt i sommaren ditt lata fanskap.
- Inget som slingrar ska vara i pallkrage. I N G E T. Ej heller squash-helvetet.

Fler do's och don'ts som ni kommit underfund med denna sommar? :angel:
När du insett att du får ha max två squashplantor (av olika sort) och inte en enda till. Inse att du behöver två i reserv för när Winbergs snäckan blir tagen på bar gärning med hela ena nedrans plantan i munnen (och du inte vet vilket av fröna det var...).

Man behöver alltid mer gurkplantor :D

Potatis ska tydligen vattnas

Det stämde att vitlök ska ha gödsel och skötsel.

Om man stänger igen hela ena farvägen till baksidans pallkragar med hungriga humlor som slurpar lavendel
och hela andra farvägen till baksidan med kompostens slingrande pumpor, så får man vara glad att humlor och pumpor är ganska snälla och inte bits.
 
Jag är inget jättefan av squash, egentligen. Vilket ter sig märkligt eftersom jag tyckte att jag skulle ha fyra plantor?

Anyhow, till nästa år då r i m l i g h e t ska vara ordet så vill jag nöja mig med en (1) planta och det får himla gärna vara någon delikatess-sort, om sådana finns inom squash? Är det dessutom kultursort så är det toppen. Nån med tips?
 
Jag är inget jättefan av squash, egentligen. Vilket ter sig märkligt eftersom jag tyckte att jag skulle ha fyra plantor?

Anyhow, till nästa år då r i m l i g h e t ska vara ordet så vill jag nöja mig med en (1) planta och det får himla gärna vara någon delikatess-sort, om sådana finns inom squash? Är det dessutom kultursort så är det toppen. Nån med tips?
Ååå små och stora vita flygande tefat, de är galet goda och håller sig länge i bokhyllan (min svärmor hävdar att den är en prydnad hemma hos henne sedan ett par år tillbaka, men jag tror den ger sig snart). Heter nog musselsquash.

(jag blev jättesugen på att testa långa slingrande som någon hade på bild över en pergola, trombo något)

Jag har inga flygande tefat i år utan testar runda gröna som var meh, och runda gula (lemon squash) som kanske kommer någon gång när reserven har börjat blomma...

Jag älskar squash, det gör inte min familj och hela frysen är proppad av förra årets squash och råttatouille (jag vet :D stavn).

Custard White hade jag ett år, de är kulturarv (från Runåbergs) (har provat andra sorter också av vita tefat)
 
Jag är inget jättefan av squash, egentligen. Vilket ter sig märkligt eftersom jag tyckte att jag skulle ha fyra plantor?

Anyhow, till nästa år då r i m l i g h e t ska vara ordet så vill jag nöja mig med en (1) planta och det får himla gärna vara någon delikatess-sort, om sådana finns inom squash? Är det dessutom kultursort så är det toppen. Nån med tips?
I år odlar jag en sort som heter Cocozelle som är en kulturarvssort. Ekofrön från Runåbergs. Andra sorter jag har är Tromboncini och Custard White mer känd som Ufo-squash.

Min plan för nästa odlingssäsong är att allt jag odlar ska vara kulturarvssorter.
 
Senast ändrad:
Jag är inget jättefan av squash, egentligen. Vilket ter sig märkligt eftersom jag tyckte att jag skulle ha fyra plantor?

Anyhow, till nästa år då r i m l i g h e t ska vara ordet så vill jag nöja mig med en (1) planta och det får himla gärna vara någon delikatess-sort, om sådana finns inom squash? Är det dessutom kultursort så är det toppen. Nån med tips?
Jag gillar tromboncino. Snygg, god (även som stor) och lagringsbar.

stekt ostfylld zucchiniblomma är kanske ett sätt att hantera plantorna för den som inte gillar zucchini nåt vidare? Himmelskt! Går att skörda honblommorna också om en VERKLIGEN inte vill ha zucchini. Eller bäbisar där blomman fortfarande är kvar - Max 10 cm. Steka. Njuta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 924
· Visningar
61 894
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 612
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 891
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 102
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp