Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kål. Det är jättekul och växer kanon, men jag kommer nog konsumera 1-2 spetskål och 2-3 omgångar grönkålchips. Jag odlar nog lite till hönsen bara!

Tidigare år har jag varit student, nu jobbar jag heltid. Det är en helt otrolig skillnad, jag hinner nästan inte pyssla alls. Det blir mer blommor som inte kräver något!

Ja, samma här, går från student och hemarbete till heltidsjobb. Målstyrd arbetstid dock, så en del kommer ju fortfarande ske hemifrån, men jag räknar ju med att drastiskt minska tidsåtgången (därav planering, och nej jag kanske faktiskt inte behöver ha 70 tomatplantor nästa år... :p). Nu har vi dessutom köpt in flera bevattningssystem, så det kommer ju också spara en hel del tid.
 
Ja, samma här, går från student och hemarbete till heltidsjobb. Målstyrd arbetstid dock, så en del kommer ju fortfarande ske hemifrån, men jag räknar ju med att drastiskt minska tidsåtgången (därav planering, och nej jag kanske faktiskt inte behöver ha 70 tomatplantor nästa år... :p). Nu har vi dessutom köpt in flera bevattningssystem, så det kommer ju också spara en hel del tid.
Bevattningssystem är guld värt
 
Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
'
Romanesco var en kandidat på stryklistan redan i år pga tog så sjukt mycket plats med klent resultat i fjol. Men sedan stod jag ju lik förbannat där med fröpåsarna och då verkade de så små och så vackra. Nu blev den utplanterad så sent så den får nog inte ens en riktigt ärlig chans i år. Så tvek på den.

Har svårt att välja bort men möjligen rosensallat/radicchion då, den är lite speciell med beskan men i år tycker jag inte den blev lika bra som i fjol heller. Några plantor som stocklöpt men det är ju sannolikt för att trädgårdsmästaren varit för slö med vattningen (fast jag tycker nog att jag jobbade på ganska länge med vattningen ändå, så inte helt rättvist).

Kronärtskockan valde bort sig själv i år pga strök med av skånsk vinter och orkade inte så nya, får se hur jag gör med dem 2022. De levererade både i fjol och ännu mer i förrfjol så det var kul att ha fått till. Men sett till användning så är det ju mer bang for the bucks att spara platsen till mer ärtor och bönor. Om inte rotsellerin och fänkålen blir bra så kunde jag kanske kanske halvera antalet (nu 40 resp 30 plantor) men är inte sugen på att stryka dem helt.
 
Jo, det gäller ju att börja i tid för att på så vis försöka undvika kaos och hets när våren plötsligt slagit till med full kraft och en annan återigen står där i chock och stress och pytsar ner för många frön, glömmer bort vattning och märkligt nog har 57 bäddar för lite.

Från augusti kommer jag heltidsjobba, så en god planering och r i m l i g h e t är ett måste om odlingen ska ske även nästa år. Tänkte att jag sätter igång redan nu, såhär mitt i odlingssäsong, medan minnet fortfarande är färskt och självförtroendet lagom lågt! :D

Visa bifogad fil 74465

Det som är överstruket är sådant som kommer vara i säsong som jag vill försöka hinna ta tillvara på. Planeringen kommer kompletteras med karta över odlingen, tillfördelade bäddar/kragar för att redan ha klart över vad som ska vara vart, och en mer detaljerad månad-för-månad.
Snyggt! Min planering är något mer rörig ...
DSC_0733.JPG
Vad jag ska tänka mer på är att så t.ex. olika sorters sallad i omgångar och inte allt på en gång. De enda plantor som ska försås är squash och pumpa, resten ska kunna sås direkt. Allt ska vara kulturarvssorter!

Edit: ingen kål! Jag vet inte vad jag gör för fel men de knyter sig inte och broccoli blir jättestora med världens minsta huvud...
 
Snyggt! Min planering är något mer rörig ...
Visa bifogad fil 74470
Vad jag ska tänka mer på är att så t.ex. olika sorters sallad i omgångar och inte allt på en gång. De enda plantor som ska försås är squash och pumpa, resten ska kunna sås direkt. Allt ska vara kulturarvssorter!

Edit: ingen kål! Jag vet inte vad jag gör för fel men de knyter sig inte och broccoli blir jättestora med världens minsta huvud...
Mina kål har knutit sig fint nästan allihopa alltså utav dom som sniglarna inte åt upp
De har fått nässelvatten nästan varje dag
 
Jag ska inte ha kapkrusbär nästa år. De två plantor jag har sådde jag från frö förra året och övervintrade inne. Nu är de frodiga fina plantor, men de har precis nyligen börjat blomma så jag får ju vänta ytterligare på skörd. Känner inte att det var värt övervintringen när skörden kommer så sent även år 2.

Men gyllenbär, som jag provade förra året, kan jag tänka mig igen. Godare än kapkrusbär och skörd redan i maj och resten av sommaren. Ettårig dock.
 
Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Funderar också på att styrka broccoli nästa år :( Himla tråkigt då broccoli är så sjukt gott, men det har gått åt skogen två år i rad nu så jag tror inte att jag ids försöka en tredje gång
 
Förra året misslyckades alla pumpaväxter. I år har mina spaghettipumpor lagt i en överväxel. Jag gav nyss bort tre st rejäla till avkomman. Blue Hubbard har satt ett gäng frukter och crown Prince har också satt frukt.

Blue Hubbard kokar jag och fryser in. Använder ungefär som rotmos - till kött och fisk. :d
 
Förra året misslyckades alla pumpaväxter. I år har mina spaghettipumpor lagt i en överväxel. Jag gav nyss bort tre st rejäla till avkomman. Blue Hubbard har satt ett gäng frukter och crown Prince har också satt frukt.

Blue Hubbard kokar jag och fryser in. Använder ungefär som rotmos - till kött och fisk. :d
Våra pumpor är också galna!

jag ugnsbakade precis fjolårets sista blue hubbard hel. Mycket praktiskt sätt att få mos utan egentlig arbetsinsats!


Vi är ju flera som sköter odlingarna och nog hade jag en känsla att det var länge sedan det vattnades. Idag när vi pratade om det kom vi fram till att ingen vattnat bäddarna på drygt tre veckor!!! Det var då det regnade sist, så det var ju ingen arbetsinsats på bevattningen då heller. Jag är så imponerad att de nyanlagda bäddarna håller fukt så bra! De är bara hästskit täckt med gräsklipp. Fullt med törstiga plantor som tomat, zucchini och pumpa. Mer täckodling till folket!

Avstå att odla något nästa år? Nä, det tror jag inte är för mig. :p
 
Nu har jah spenderat x antal timmar med att göra nånting av förra årets plommon. Två omgångar sylt i ugnen, en stor kastrull chutney, en kastrull sylt. Och när jag ändå höll på sorterade jag ärtor jag plockat de senaste dagarna och de råkade bli en himmelskt god grön ärtsoppa. Sjukt lättlagad! Funkade finfint med Visingsö-ärtorna! :d:up:👌(Hade dock även andra sorter med.)

Har ont i benen, är svintrött i kroppen, men gott blev det och jag börjar äntligen få tillbaka glädjen i köket, på riktigt!

IMG_20210729_214441_8.jpg

Sååå...nu hinner jag vila lite innan årets skörd av plommon är mogen.
 
Förra året misslyckades alla pumpaväxter. I år har mina spaghettipumpor lagt i en överväxel. Jag gav nyss bort tre st rejäla till avkomman. Blue Hubbard har satt ett gäng frukter och crown Prince har också satt frukt.

Blue Hubbard kokar jag och fryser in. Använder ungefär som rotmos - till kött och fisk. :d
Åh jag har varit sugen på blue hubbard ☺️
Så du mixar den med potatis sedan eller?
 
Det är kanske här jag ska rådfråga om ohyran jag har i mina bäddar...
Jag har anlagt bäddar i år, två våningar pallkragar, organiskt material underst (det som fanns; pinnar, gammalt ensilage etc), sen kompostjord och hästgödsel. Jäklar vad det har växt!
Men, bland annat mina jordgubbar har fått små vita "larver" som ätit på dem. Jag trodde att det var gräsklippets fel, att det blev nån process där, men även bland gulbetorna och palsternackorna är de här vita grejerna. Det är inte larver, snarare nåt kryp. De verkar inte äta på rotfrukterna, men samlas runt stjälkarna och själva frukten.
Nån som vet vad det är?
913869FD-7C24-4B5A-998B-27424B8FB5BA.jpeg

Har de med lössen att göra? För varken jordgubbarna eller gulbetorna har haft löss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 555
· Visningar
51 133
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 742
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 969
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp