Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett anfall igår och gick till attack mot tromboncinisarna. Hackade ner ca 4 kg och fick ihop 8 stycken formar med falsk ostkaka.
DSC_0739.JPG
Jag har en småländsk svärson och han tyckte att den falska ostkakan var helt ok. Jag talade inte om vad den hemliga ingrediensen var och han lyckades inte heller gissa rätt.
 
På temat pumpa: tipsar om sorten Nelson! Den växer som en squash och skickar inga rankor. Mycket värd att odla, fina gråblåa pumpor med knallorange fruktkött, god smak. :)
I år testar jag kultursorten Pink banana och favoriten Small Sugar. Av den senare är det snart en färdig pumpa, Pink Banana verkar mycket segare. (Båda skickar långa rankor)
Har man plats inomhus så lagras pumpa jättebra i rumstemperatur hela vintern. :)
 
Vi har pallat grönsaker hos mamma och pappa. Superstor squash till hönsen, jättestor broccoli och lök till oss. Pappa är så mycket bättre på att odla lök, jag har en bit kvar att lyckas!

Själv misslyckas jag lite med squash i år pga vattningen har varit lite dålig. Har micro drip där men majs och pumpa stoppar upp vattnet så squashen i utkanten har inte fått så mycket. Nu kanske de kommer igång när det regnar så mycket.

Min lärdom är att göra det jag känner för ☺️ Ville ha mycket blommor i år och de har skänkt mycket glädje! Är så glad för det. Är alltid svårt med grönsakerna tycker jag. Vi gör mest åt basgrönsaker egentligen och denna tid på säsongen har lusten minskat rejält att göra något i landet.
Nästa år vill jag fixa dammen så kanske ska satsa mer på det, och kanske att påbörja jobbet med att göra landet mindre arbetskrävande. Kanter till bäddarna och flisade gångar. Ta bort arbetsmoment jag ändå aldrig har lust att göra (trimma gräset och hålla efter kanterna).
IMG_20210731_103419852_HDR.jpg
 
På temat pumpa: tipsar om sorten Nelson! Den växer som en squash och skickar inga rankor. Mycket värd att odla, fina gråblåa pumpor med knallorange fruktkött, god smak. :)
I år testar jag kultursorten Pink banana och favoriten Small Sugar. Av den senare är det snart en färdig pumpa, Pink Banana verkar mycket segare. (Båda skickar långa rankor)
Har man plats inomhus så lagras pumpa jättebra i rumstemperatur hela vintern. :)
Är det samma som jättepumpa banana pink? De 2 pumpor som inte stod i lådan för hungriga djur är den sorten 😁 har (innan stormen iaf) 3 pumpor på tillväxt och en massa blommor.
IMG_20210726_172810.jpg
 
På temat pumpa: tipsar om sorten Nelson! Den växer som en squash och skickar inga rankor. Mycket värd att odla, fina gråblåa pumpor med knallorange fruktkött, god smak. :)
I år testar jag kultursorten Pink banana och favoriten Small Sugar. Av den senare är det snart en färdig pumpa, Pink Banana verkar mycket segare. (Båda skickar långa rankor)
Har man plats inomhus så lagras pumpa jättebra i rumstemperatur hela vintern. :)
Odlade pink banana ett år. Frukterna blev extremt beska och totalt oätliga. :( Vet inte vad som gick fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 551
· Visningar
50 955
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 741
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 967
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp