Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina bladlusbelamrade misskötta rosor har massor med knopp och några små blommor på väg.
IMG_20210619_105934.jpg


Trodde inte de skulle blomma alls i år så som jag klippte ner dem. Men det hindrade dem inte!

Vore kul att veta vad det är för sort. Antar att det är nån äldre variant.
 
Jag har vattnat ännu mer i växthuset. Det har gått åt runt 200 liter vatten i mitt lilla växthus på 4 kvm. Helt galet. Sen planterade jag ut mina misshandlade chili. Bättre sent än aldrig.

De chiliplantorna som mössen var på i våras har överlevt men ser inte så roliga ut. Jag ska plantera ut dem också.

Jag skulle behöva införskaffa en balja med lock att göra nässelvatten i. Eller tös man göra det i en tunna utan lock?
Det var en del, 200 liter på 4 m2 ger 50 mm.
 
Mina bladlusbelamrade misskötta rosor har massor med knopp och några små blommor på väg.
Visa bifogad fil 72028

Trodde inte de skulle blomma alls i år så som jag klippte ner dem. Men det hindrade dem inte!

Vore kul att veta vad det är för sort. Antar att det är nån äldre variant.
Kan det vara en Nejlikros, t.ex. F. J. Grootendorst? Det är en tålig rugosavariant.
https://www.google.com/search?gs_ss...0l2j69i61l2.8793j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Älskar också akleor. Började med att jag sådde några Nora Barlow. Utökade med några dubbla (tror de kallas bonnet) och hallonaklejor samt frön från aklejor som jag hittat i diken etc. Aklejor är ju milt sagt promiskuösa och bra på att föröka sig så nu fylls under ett par veckor på försommaren stora delar av trädgården av aklejor i alla möjliga färger och modeller. Inte sällan på platser där man inte skulle tro att något kunde växa, under buskar och träd, bland stenar etc.
Vit Barlow:
IMG_2090.JPG
 
Mina jordjubbsplantor växer så det knakar så jag fick tipset att klippa bort lite blad. Åh herrejösses vad blommor och jordgubbar det var på gång under all grönska :d

Ska även in i växthuset och klippa bort lite blad på tomaterna så kommande tomater kan få sol. Men känns inte lockande att gå in där i värmen, även om vi har skugga just nu.
 
@mamman Om det möjligen är så att du säljer lite fröer så blev jag lite kär i de där hallonvarianterna (egentligen i allihop) och lägger gärna ett bud. Medveten om att de kan korsa sig men är beredd att ta den risken. :)
Intressant att de väcker sånt intresse, jag är fortfarande mest förtjust i (enkla)
IMG_2052liten.JPG
Nora Barlow. Ska försöka identifiera hallonvarianterna och märka ut så att jag kan ta fröer senare i sommar, är tyvärr inte hemma på någon vecka och de har säkert blommat ut när jag kommer hem, men med lite tur så minns jag var de finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 627
· Visningar
53 816
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 258
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp