Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens besökare. Humledagsvärmare, alltså en fjäril och inte en humla eller fluga. ☺️
IMG_20210618_103224_992.jpg
 
Börjar kunna se ett ljus i tunneln, vi ska nog kunna ta oss till trädgården och sommarstugan i juli 🎉

Nu ska jag skriva listor på vad jag vill göra och plantera, hur dumt är det att plantera saker (träd, rosor, pioner, bärbuskar, vindruvor etc) i juli? 😁

Har lite olika frön på sommarblommor med, om jag sår i rabatt i början av juli, hinner det bli nått av det till sensommaren? ^^
 
Sen gjorde jag världens blunder igår, nästan att jag skäms för att berätta det. Jag hade ingen halm till att lägga under jordgubbarna och hade slagit gräsmattan med lie. Så jag tänkte det kan jag ju använda och först när jag spridit ut ett antal meter kom jag att tänka på att fröna ju var kvar i gräset och att sprida dem i jordgubbslandet inte var det mest lyckade.

Skyller på värmen men men gräset går väl att rensa bort efterhand det dyker upp även om det är förargligt, särskilt när jag hållt landet så fint och ogräsfritt.
 
Börjar kunna se ett ljus i tunneln, vi ska nog kunna ta oss till trädgården och sommarstugan i juli 🎉

Nu ska jag skriva listor på vad jag vill göra och plantera, hur dumt är det att plantera saker (träd, rosor, pioner, bärbuskar, vindruvor etc) i juli? 😁

Har lite olika frön på sommarblommor med, om jag sår i rabatt i början av juli, hinner det bli nått av det till sensommaren? ^^

Ska ni plantera det vid en sommarstuga? Hur länge räknar ni med att vara där? Jag tänker främst på att nyplanterade träd, buskar etc behöver jämn vattentillförsel, speciellt i juli. Beror ju lite på hur marken ser ut förstås.
 
Ska ni plantera det vid en sommarstuga? Hur länge räknar ni med att vara där? Jag tänker främst på att nyplanterade träd, buskar etc behöver jämn vattentillförsel, speciellt i juli. Beror ju lite på hur marken ser ut förstås.

Hmmm 🤔 ja, det vet vi ju inte hehe. Kan vi så tom september, men det vet vi ju inte med säkerhet mtp på rese restriktioner. Men om inte vi är där så är gärna min mamma där å fixar, så om det inte är alltför mkt nytt tror jag hon kan tänka sig å vattna ☺️
 
Ska ni plantera det vid en sommarstuga? Hur länge räknar ni med att vara där? Jag tänker främst på att nyplanterade träd, buskar etc behöver jämn vattentillförsel, speciellt i juli. Beror ju lite på hur marken ser ut förstås.
@Tilly_85 Om ni ska dit tex på helgerna/varannan helg borde nyplanterade träd klara sig med bevattningssäckar. Det är ev en stor investering för buskar, men utan blir nog lurigt.

det går också att bunta ihop kvistar ca 10 cm tjockt och göra som en ”självvattnande kruka” genom att ställa det i planteringsgropen innan ni fyller med jord igen och därmed kunna vattna ner i jorden för att minska avdunstning. Jag skulle nog testa det på några buskar (särskilt omjag hade avläggare så de inte blev dyrt om det misslyckades).
 
Hum, kanske inte lämna så mkt info på mitt förra inlägg, men vi hoppas kunna stanna till september i sommarhuset. Antar det är vettigare att plantera saker då, i september? Men är rädd för att allt jag vill ha tar slut, lr kommer det nytt på sensommaren/hösten som man kan köpa/beställa hos tex plantskolor? Och om vi måste åka hem igen, tidigare, så vill jag ha fått något i jorden innan vi åker hem ^^ om vi måste hem igen så kan nog min kära mor fixa med bevattning. Fast så är frågan, hur mkt måste man vattna jag tror ju inte hon vill vattna flera grr/v 😅 jag trodde det räckte med att vattna mkt typ 1 gång på 2v, men jag är kanske helt ute på cyklar nu?

@mamds tack för smarta tips, sånna bevattningssäckar var smarta. Har nog sett såna nånstans men inte förstått vad det är 😊
 
Q1
Hum, kanske inte lämna så mkt info på mitt förra inlägg, men vi hoppas kunna stanna till september i sommarhuset. Antar det är vettigare att plantera saker då, i september? Men är rädd för att allt jag vill ha tar slut, lr kommer det nytt på sensommaren/hösten som man kan köpa/beställa hos tex plantskolor? Och om vi måste åka hem igen, tidigare, så vill jag ha fått något i jorden innan vi åker hem ^^ om vi måste hem igen så kan nog min kära mor fixa med bevattning. Fast så är frågan, hur mkt måste man vattna jag tror ju inte hon vill vattna flera grr/v 😅 jag trodde det räckte med att vattna mkt typ 1 gång på 2v, men jag är kanske helt ute på cyklar nu?

@mamds tack för smarta tips, sånna bevattningssäckar var smarta. Har nog sett såna nånstans men inte förstått vad det är 😊
Det finns liksom två planteringssäsonger - vår och höst. Mitt i sommaren är det mesta urplockat hos plantskolorna antar jag.
 
Hum, kanske inte lämna så mkt info på mitt förra inlägg, men vi hoppas kunna stanna till september i sommarhuset. Antar det är vettigare att plantera saker då, i september? Men är rädd för att allt jag vill ha tar slut, lr kommer det nytt på sensommaren/hösten som man kan köpa/beställa hos tex plantskolor? Och om vi måste åka hem igen, tidigare, så vill jag ha fått något i jorden innan vi åker hem ^^ om vi måste hem igen så kan nog min kära mor fixa med bevattning. Fast så är frågan, hur mkt måste man vattna jag tror ju inte hon vill vattna flera grr/v 😅 jag trodde det räckte med att vattna mkt typ 1 gång på 2v, men jag är kanske helt ute på cyklar nu?

@mamds tack för smarta tips, sånna bevattningssäckar var smarta. Har nog sett såna nånstans men inte förstått vad det är 😊

Mycket beror ju på väder och mark, hur väl jorden orkar hålla vattnet. I juli är mycket utplockat men brukar återkomma inför hösten som är en klassisk period för plantering av perenner, buskar, träd etc.
 
Hmm, då får jag kanske lugna mig lite ^^ Blir bara så rastlös på att mina planer inte kommer "på plats" men är iof bra på ett annat sätt. När vi köpte 2019 hade jag massa planer, nu har jag haft lång tid på mig att lära mig mkt utan att kunna göra så mkt. Har fortfarande många planer men jag tror dom är bättre å finare nu än i 2019 😅 och jag har antagligen sparat lite pengar med 😁
 
Hmm, då får jag kanske lugna mig lite ^^ Blir bara så rastlös på att mina planer inte kommer "på plats" men är iof bra på ett annat sätt. När vi köpte 2019 hade jag massa planer, nu har jag haft lång tid på mig att lära mig mkt utan att kunna göra så mkt. Har fortfarande många planer men jag tror dom är bättre å finare nu än i 2019 😅 och jag har antagligen sparat lite pengar med 😁

Bäst är att spendera sina pengar väl! Exempel, jag och sambon spenderade flera tusen kronor på buskar och äppelträd, där minst hälften fått en riktigt tråkig start pga dålig omvårdnad. :D
 
När temperaturen äntligen sjönk lite gick jag ut för att vattna. Lyxigt att kunna slösa vatten eftersom jag tar det från eden översvämmade bäcken.

Landet är sorgligt och ynkligt. Först för kallt och sedan torrt.
 
Vattnat en evighet i växthuset men vid check är bara översta centimetern blöt. Jag vet ärligt talat inte vart vattnet tagit vägen.

IMG_20210618_203121_722.jpg


Nu har jag grävt en ränna i mitten som jag vattnat i. Förhoppningen är att jag ska kunna plantera ut mina chili i växthuset i morgon.
 
Vi kör också Dagens fynd. Gick omkring och letade efter roliga insekter som var på kvällsflygning men fann istället denna fräsiga daglilja! Jag kan inte minnas att jag har planterat dem där eller ens sett dem innan. I skymundan bakom en stor kornell mitt bland helt vildvuxen flora. Tycker den var jättefin och en sådan färg är ju extra fin i skymningen.
IMG_20210618_210653968.jpg
 
Bra timing på flera ställen att anlägga nya bäddar i 28 graders värme. Men kålen bara måste ju ut nu, så den måste få någonstans att bo. Och även om fänkålen tar mindre plats, så råkade det visst bli, öhmmm, 30 plantor. :confused:
 

Bifogade filer

  • 3921D8EA-689F-45BE-B386-0DD56414C877.jpeg
    3921D8EA-689F-45BE-B386-0DD56414C877.jpeg
    614 KB · Visningar: 27
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 880
· Visningar
60 590
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 604
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 096
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp