Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kors i taket - idag har jag unnat mig lite växtköp! Det var fasen inte igår, visserligen har jag kostat på mig några fröpåsar under året men allt som allt har det varit ett år av envist och hårt snålande pga en aldrig tidigare skådad omsättning på häst- och djurkontona. (dvs omsättning = kostnader, av några dåliga och några bra anledningar) Och några trädgårdsmässor och sådant som annars kunnat locka ner en i fördärvet har det ju inte heller gått att trilla dit på, så det har varit lite lättare att hålla kontokortet under kontroll.

Så nu när den lokala plantskolan lockar med halva priset på perenner, träd och buskar - och det dessutom var en fin trädgårdsdag - var det som en stor utandning att äntligen tillåta mig lite spontana köp: en rödbladig lönn i mindre format, en rödbladig smällspirea, en vipphortensia och några blommande gula rudbeckior. Jag har varit alldeles för dålig på att jobba med höstblomningen men ska skärpa till mig på den fronten nu. Ska framför allt använda köpen till att äntligen få någon styrsel på planteringarna utanför och runt om växthuset, jag har flera frösådda perenner på tillväxt också så det finns lite att peta ner.

Visserligen kommer köksträdgården att kräva fortsatt jobb men jag TROR inte att jag har något akut behov av att göra ännu fler odlingsytor nu. (ja jag har tänkt så förut med plötslig insikt om annat) :angel: Men nu är jag jäkligt sugen på att få ta nya tag och utveckla mer i den blommande delen av trädgården nästa år.
 
Jag har rosfunderingar. 🌹
Jag har en buskros i stor kruka. Ska jag gräva ner den i marken innan vintern?
Jag har just fått små rötter på sticklingar av klängros. Hur gör jag med dem i vinter?🪴
 
Jag har rosfunderingar. 🌹
Jag har en buskros i stor kruka. Ska jag gräva ner den i marken innan vintern?
Jag har just fått små rötter på sticklingar av klängros. Hur gör jag med dem i vinter?🪴

Om du inte har alltför kalla vintrar kan den klara en övervintring i kruka om den är tillräckligt stor (och beroende på vilken rossort). Säkrast är att gräva ner den.

Sticklingarna hade jag grävt ner i en pallkrage (i krukan om de är krukade).
 
Höstplanterat på trappan
20210927_160217.jpg
 
Ni som har köpt ett lökjärn för att plantera med, säger ni Bu eller Bä?
Ligger det på en hylla och det är planteringsspaden som används eller använder ni det för att det är mycket bättre än en planteringsspade?

Frågan är alltså, är det värt att köpa eller ej? 🤔
 
Ni som har köpt ett lökjärn för att plantera med, säger ni Bu eller Bä?
Ligger det på en hylla och det är planteringsspaden som används eller använder ni det för att det är mycket bättre än en planteringsspade?

Frågan är alltså, är det värt att köpa eller ej? 🤔
Alltså. Det kändes som jag missat något. Jag hade typ 100 lökar att plantera och tänkte att det skulle ta tre dagar. Det gick så fort! Jag var tvungen att visa sambon hur fantastiskt det var! Jag är beredd att köpa ett litet järn för krokus, för det hela gick så oerhört smidigt. KÖP!
 
Alltså. Det kändes som jag missat något. Jag hade typ 100 lökar att plantera och tänkte att det skulle ta tre dagar. Det gick så fort! Jag var tvungen att visa sambon hur fantastiskt det var! Jag är beredd att köpa ett litet järn för krokus, för det hela gick så oerhört smidigt. KÖP!
Wow - det är alltså SÅ bra? :up:

Jag visste inte ens att det fanns olika storlekar, tack för tips!! Jag sätter ju mest små lökar, så ett litet blir nog det första jag köper.
 
Om du inte har alltför kalla vintrar kan den klara en övervintring i kruka om den är tillräckligt stor (och beroende på vilken rossort). Säkrast är att gräva ner den.

Sticklingarna hade jag grävt ner i en pallkrage (i krukan om de är krukade).
Jag har en inne-ros som stått inne hela tiden. Är det för sent (eller av annan anledning en dum idé) att plantera ut den nu?
 
Så skönt, har planterat omgång två med tulpaner! Bara 50 stycken kvar :laugh: jag har inte helt bestämt var de ska stå. Kanske i dahliarabatten, det verkar bli första frosten om 10 dagar, så jag avvaktar. 100 krokus blev också planterade, det gick fort när sambon hjälpte till och spettade. Jag har dessutom börjat städa i köksträdgården. Bönorna är rensade och zucchinin. Skördade en sista idag! Helt galet, jag bor ju faktiskt i zon 5!
Den vita på bilden nedan är från en liten knöl som jag planterade i våras. Helt galen höstblomma! :love:
IMG_20211007_095150.jpg
 
Så skönt, har planterat omgång två med tulpaner! Bara 50 stycken kvar :laugh: jag har inte helt bestämt var de ska stå. Kanske i dahliarabatten, det verkar bli första frosten om 10 dagar, så jag avvaktar. 100 krokus blev också planterade, det gick fort när sambon hjälpte till och spettade. Jag har dessutom börjat städa i köksträdgården. Bönorna är rensade och zucchinin. Skördade en sista idag! Helt galet, jag bor ju faktiskt i zon 5!
Den vita på bilden nedan är från en liten knöl som jag planterade i våras. Helt galen höstblomma! :love:
Visa bifogad fil 77833
Så avundsjuk! Här 12 mil norrut kom ju första frosten 24 augusti och tog kål på dahliorna. Aldrig varit med om något liknande :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 580
· Visningar
51 812
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 756
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 981
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp