Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade inte heller några bärbuskar här när vi flyttade in. Nu finns det två svarta vinbär och en havtorn. Gav ingenting i år, men kanske nästa säsong!
Rabarber har vi också planterat. Den har växt sjukt dåligt, behöver nog mer gödning.
Bortsett från att det är svårt att förstå en trädgård utan bärbuskar så tycker jag verkligen det är roligt att få välja både sorter och design/placering! Verkligen en fördel med ouppväxt tomt. Och det går att helt skippa röda vinbär vilket jag inte riktigt uppskattar, men som nästan alltid finns och frodas.

vad är det för havtorn? Är den delvis självfertil och ger skörd men mer blygsam om den är ensam, eller är den helt självfertil?
 
Blomkålen:
IMG_20210923_185128_4.jpg

Syns alltså i vänstra hörnet. Den till vänster är mer skadad än den högra.

Och ja, jag odlar trångt. :D
 
Kan ni experter hjälpa mig?

Jag planterade lite höstlökar (narcisser, snödroppar och allium). Vad kan jag förvänta mig? Att inget syns förrän till våren? Att från nu och till vintern anlägger de rötter och sen vilar de över vintern och tittar upp till våren?

Jag sådde även några perenner. De kommer väl gro nu under hösten och sen övervintra som små plantor för att sen börja växa rejält när våren kommer?
 
Kan ni experter hjälpa mig?

Jag planterade lite höstlökar (narcisser, snödroppar och allium). Vad kan jag förvänta mig? Att inget syns förrän till våren? Att från nu och till vintern anlägger de rötter och sen vilar de över vintern och tittar upp till våren?

Jag sådde även några perenner. De kommer väl gro nu under hösten och sen övervintra som små plantor för att sen börja växa rejält när våren kommer?

Lökarna syns inte förrän i vår. Perennerna kan mycket väl börja titta upp nu, beroende på vilken temperatur de behöver för att gro och om de är sådana som behöver en köldknäpp eller ej.
 
I julas fick vi en amaryllis. När den blommat klart ställde jag den med kruka och allt i rabatten och sen växte det upp blommor runt (och ogräs) och jag glömde bort den. Nu ska den snart blomma! Vågar jag ta in den? Vågar jag låta den stå kvar ute? Jag hade tänkt gräva ner den för att se vad som hände. Vad tycker ni att jag ska göra??
20210924_145759.jpg
 
I julas fick vi en amaryllis. När den blommat klart ställde jag den med kruka och allt i rabatten och sen växte det upp blommor runt (och ogräs) och jag glömde bort den. Nu ska den snart blomma! Vågar jag ta in den? Vågar jag låta den stå kvar ute? Jag hade tänkt gräva ner den för att se vad som hände. Vad tycker ni att jag ska göra??Visa bifogad fil 77360
Ta in, den kommer dö i vinter om den står ute. De tål inte kyla.
 
Det är aldrig någon idé att gödsla nu. Lignoserna är på väg in i vila och tar inte upp något så det kommer bara försvinna i jorden.

Det vore i och för sig inte fel det heller, det är inte mycket jord kvar runt busken.. Men den får en rejäl dos till våren istället!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
44 497
Senast: VLMF
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 147
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 867
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp