Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skördade tomatillo
IMG_20211010_094123.jpg

Blev en hel del
 
Wheelers Imperial är en tidig/snabb spetskål, har för mig att det är den jag hade i år. Ska försöka komma igång och så tidigt i mars och förodla i växthuset nästa år, så tror jag att det skulle funka att få fram en omgång kanske redan vid midsommar/början på juli, innan fjärilarna/larverna riktigt kommit igång för säsongen.
 
Den uppätna var nog mättande. Skörda genast!:nailbiting:


Jag fick ner en avläggare av svartvinbär på sitt nya ställe idag! Kändes fantastiskt att kunna gräva. Den är början av en rad bärbuskar som ska vara längs västra tomtgränsen. Hur kan det finnas exakt noll (0) bärbuskar i trädgården till ett hus byggt 1922?:eek: Det känns som det borde vara olagligt eller åtminstone omöjligt. Huset slipper i alla fall fira hundraårsjubileum bärlöst.
Ägarna kanske har hört till den skumma sorten som tyckte det var jobbigt att ta reda på bären och grävde bort buskarna?

Här vid mitt hus fanns bara ett par skruttiga äppelträd när jag flyttade hit. Och en röda vinbärsbuske. Folk har berättat det det fanns svarta vinbär också tidigare. Nere vid bäcken finns krusbär. Misstänker att de är ditflyttade.

Jag har planterat plommon, krikon, körsbär äppelträd och päron. Flyttat upp ett krusbär (som visade sig vara en alldeles utmärkt sort!) Samt satt både svarta och vita vinbär. Nästa ägare kommer inte att behöva gå hungrig ;)
 
Senast ändrad:
Ett litet stordåd har jag gjort idag.
Flyttade min tynande Agata-ros. Den visade sig ha jättestora fina rötter trots en enda ynklig gren ovan jord. Nu har den fått rejäl planteringsgrop och rosjord. Så jag hoppas den tar sig. Det är min barndoms favoritros så jag vill verkligen inte mista den. Den var inte lätt att få tag på.
 
Ägarna kanske har hört till den skumma sorten som tyckte det var jobbigt att ta reda på bären och grävde bort buskarna?

Här vid mitt hus fanns bara ett par skruttiga äppelträd när jag flyttade hit. Och en röda vinbärsbuske. Folk har berättat det det fanns svarta vinbär också tidigare. Nere vid bäcken finns krusbär. Misstänker att de är ditflyttade.

Jag har planterat plommon, krikon, körsbär äppelträd och päron. Flyttat upp ett krusbär (som visade sig vara en alldeles utmärkt sort!) Samt satt både svarta och vita vinbär. Nästa ägare kommer inte att behöva gå hungrig ;)
Ja, så kan det ju märkligt nog vara. :eek:

Roligt att det förrymda krusbäret var gott! Jag fick en krusbärsbuske av en vän tidigare i somras, som vi grävde upp från utanför hennes grannes tomtgräns. Hoppas på lika bra tur med den! Den kom i jorden tidigare i veckan. Liksom en gode henriks målla och en sparris. Så himla lyxigt att orka gräva. På tur står 3 fläderbuskar och en bärhäggmispel.


Jag lyckades också ta reda på säkert 100 jordgubbsrevor som står i plugg i väntan på att jordgubbslandet gräver sig (hrm).

Har blivit lovad havtorn av en vän som har plantor så det räcker och blir över. Längtar!

Jag fick ett litet plommonträd (Opal) i födelsedagspresent i våras, som tillsammans med ett gammalt äppelträd utgör hela fruktträdsbeståndet. Än så länge. :D:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 573
· Visningar
51 671
Senast: Sedna
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 756
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 978
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp