Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det låter bra, Skåne här med ^^. Har planlagt för tomater både på friland och i växthus till nästa år. Kanske får köpa 2 plantor om jag hittar och se hur det går. Jag köper physalis från affären ibland men mkt roligare att ha egna 👌 :d

Jag och dottern provade att dra upp från frön av frukterna vi köpte i affären, grodde som ogräs! De är dock inte riktigt mogna än (zon 4 och planterades nog lite sent) så jag kan inte uttala mig om smaken, men frukterna börjar se väldigt fina ut!
 
Du får säga åt dem att inte vara så kinkiga :D

Risken är ju också att den drar med sig ohyra in. Hmm... får fundera på det här. Synd att jag inte har nåt frostfritt ljust utrymme att ställa den i. Jag har bara inne i huset eller i ett mörkt frostfritt förråd där jag inte kan sätta in lampor tyvärr.
 
Jag tror att det var @tanten som berättade om det eminenta tipset att lägga dom under sängen, för där rodnar dom 😇
Jag har testat och det fungerar verkligen :up:
jag har hört det för länge sedan, från en som var uppväxt på en handelsträdgård. Min tanke var att det är för varmt i moderna hem. Men det går tydligen bra ändå :). Fast kanske försöker jag hitta något annat ställe ....
 
Hur förvarar du tomaterna på eftermogning? Klassikern är ju ett ljust fönster men det är precis vad som torkar ut tomater. Jag eftermognar mina i tomma kökslådor - mörkt och svalt. Marmelad på gröna tomater med citron och ingefära är annars en riktig hit.
ja har slarvat och bara lagt framme (i fönstret). har förr hängt upp hela grenar och det har gått ganska bra. men har inte riktigt energi till det nu (eller plats ..) mina kökslådor är inte så svala och dessutom fulla med annat. men kan kanske ställa en låda i källaren.
 
IMG_20210921_081839_9.jpg
Årets enda gigantsolros ("äh, dottern får några frön att leka med" = frön lite överallt) har börjat öppna sig.
 
Hur är risken att få kålen uppäten nu? (inte av 4-beningar alltså)
Min grönkål och svartkål har vikt sig och växer efter taket på tunneln av duk, jag undrar om jag törs ta bort den O_o

Kom att tänka på det när jag såg din broccolibild @malumbub :p
 
Jag har varit flitig med att plocka ägg och larver på kålen i år, fram till förra veckan gick jag över den två gånger de flesta dagarna och många gånger rensade jag 30-40 larver. Det började minska förra veckan men idag hittade jag bara en enda förskrämd liten larv, så nog borde det i princip vara faran över nu?
 
Min kål var också i det närmaste uppäten fram till för ca 3 veckor sedan när det vände. Nu är den riktigt fin igen.

flygfän kom in under nätet och det fanns inte ork att plocka, så det fick bara vara. Vi skördade bladkål fram till mitten av juli och nu igen från början av september. Känns ok med den minimala insats.

Edit: Sörmland zon 2/3.
 
Min ena blomkål är uppäten. Den bredvid orörd. De växer mycket nära varandra.
Den uppätna var nog mättande. Skörda genast!:nailbiting:


Jag fick ner en avläggare av svartvinbär på sitt nya ställe idag! Kändes fantastiskt att kunna gräva. Den är början av en rad bärbuskar som ska vara längs västra tomtgränsen. Hur kan det finnas exakt noll (0) bärbuskar i trädgården till ett hus byggt 1922?:eek: Det känns som det borde vara olagligt eller åtminstone omöjligt. Huset slipper i alla fall fira hundraårsjubileum bärlöst.
 
Den uppätna var nog mättande. Skörda genast!:nailbiting:


Jag fick ner en avläggare av svartvinbär på sitt nya ställe idag! Kändes fantastiskt att kunna gräva. Den är början av en rad bärbuskar som ska vara längs västra tomtgränsen. Hur kan det finnas exakt noll (0) bärbuskar i trädgården till ett hus byggt 1922?:eek: Det känns som det borde vara olagligt eller åtminstone omöjligt. Huset slipper i alla fall fira hundraårsjubileum bärlöst.
HUR har man lyckats med att inte ha bär? Håller med dig där!

Finns inget att skörda bland blomkålsbladen, så den får vara som den är.
 
HUR har man lyckats med att inte ha bär? Håller med dig där!

Finns inget att skörda bland blomkålsbladen, så den får vara som den är.
Attans! Jag tänkte typ fullmånepromenad NU och skörda den bredvid som var oäten (iallafall när du skrev sist)? :nailbiting:

Turligt nog tog sig alla tolv jostabärssticklingar, :rofl: jag har avläggare av vita vinbär hos grannen och av röda vinbär där jag bodde förut. Jag shoppade åkerbär i våras :love: som står i drivbänk i väntan på en egen plats. Det finns en plan mot bärlösheten. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 631
· Visningar
53 934
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 315
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 061
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp