Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bild till..

7320C5C8-EBA4-461A-B839-258601F28D61.jpeg
 
Mitt första år med dahlior och har grävt upp knölarna idag -kan dom vara såhär eller är det för mycket jord kvar? Bör jag försöka få bort mer?

Visa bifogad fil 78269

Hur länge låter ni dom ligga i rumstemp och torka innan ni stoppar undan dom svalt o mörkt? Och lägger ni dom i nåt -sand/ spån eller liknande?
Jag sköljde av mina för att jorden var så blöt. Men det där fungerar. Mina får torka 1-2 dagar och sen åka ner i en kartong med spån. :)
 
Gick loss på lökrea för ett par veckor sedan och klickade hem ett större gäng av olika tulpaner, krokusar osv (utöver allt som redan hamnat i jorden i höst) :angel: Denna spontanbeställning anlände tidigare i veckan. Vad som även anlände i veckan var ungefär 2 dm snö... Har hunnit lära mig vid det här laget att trädgårdsarbete lätt blir en kladdig historia, men dagens lökgrävande tar nog priset! 🤣
 
Gick loss på lökrea för ett par veckor sedan och klickade hem ett större gäng av olika tulpaner, krokusar osv (utöver allt som redan hamnat i jorden i höst) :angel: Denna spontanbeställning anlände tidigare i veckan. Vad som även anlände i veckan var ungefär 2 dm snö... Har hunnit lära mig vid det här laget att trädgårdsarbete lätt blir en kladdig historia, men dagens lökgrävande tar nog priset! 🤣
Ja men snö är ju rent i alla fall :up:
 
När jag bytte ut sommarblommorna till höstväxter i fönsterlådorna för ett par veckor sedan hade jag inte hjärta att slänga min impatiens, som var det enda som fortfarande såg ut att ha någon form av liv kvar. På skoj grävde jag ner den lite snabbt på en tom plätt i rabatten och tänkte att den kan väl stå i några dagar till i alla fall, tills den vissnar och jag kan slänga den med gott samvete. Jag gav den ingen ny jord eller någonting, utan det var verkligen bara en hafsig snabbplantering "bara för att". Såhär två veckor senare verkar den må alldeles utmärkt (förutom gulnade blad, men så såg den ut redan innan) och har till och med växt sig lite större O_o

Impatiens.jpeg
 
Jag har mycket delade känslor inför den här rosen..
IMG_20211023_154117.jpg

Den är så spretig och ful.

Ska jag spara eller ta bort?
Har funderat sen vi flyttade in i februari :cautious:
 
Ska jag spara eller ta bort?
Har funderat sen vi flyttade in i februari :cautious:

Jag hade snaggat ner den helt till våren och låtit den börja om. Min erfarenhet är att de allra flesta rosor får en boost av sån behandling, så den kan absolut bli finare. Spretigheten beror nog mer på hur den hålls efter, är det just den sortens växtsätt så får man klippa ganska hårt för att hålla dem i mer klassisk buskform.
 
Jag hade snaggat ner den helt till våren och låtit den börja om. Min erfarenhet är att de allra flesta rosor får en boost av sån behandling.

Jag gjorde det i våras..
IMG_20210510_182254.jpg

Den växer som en galning och blir bara långa spretor. Fick klippa lite mer i somras för den hänger ut över trappan och gången.
 
Bind upp mot räcket, spaljera? Det ser ut att vara en buskros så den kommer alltid vara spretig utan spalje.

Alltså, grejen är att jag tycker den är ful även som uppbunden. Den var fastknuten med en miljard snören när vi flyttade in, spretade överallt ändå..
 
Alltså, grejen är att jag tycker den är ful även som uppbunden. Den var fastknuten med en miljard snören när vi flyttade in, spretade överallt ändå..
Flytta den någon annanstans om du tycker om blommorna men inte gillar växtsättet. Jag har en stor ros nere i ett mer vidvuxet hörn där den får välla ut i ett hav av blommor utan störa. Planerar att bygga en sittplats i samma hörn men rosen kommer inte vara i vägen och är så vacker när den blommar. :love:
 
Fick en välväxt och snygg liten Black Lace för någon månad sedan (blodfläder). Planterade och kom nu på att det var ett tag sedan jag tittat till den (står i rabatt med annat som är större).

Tror ni inte att en av hundkräken har tuggat ner den?! Två små pinnar med en fjötig blomma på har hon lämnat.

Hund överlämnas. Hundmat för två månader ingår (ej blodfläder).
 
Flytta den någon annanstans om du tycker om blommorna men inte gillar växtsättet. Jag har en stor ros nere i ett mer vidvuxet hörn där den får välla ut i ett hav av blommor utan störa. Planerar att bygga en sittplats i samma hörn men rosen kommer inte vara i vägen och är så vacker när den blommar. :love:
Jag har ingenstans att ha den. Inte där den kan få stöd och inte bara ligga platt på marken. Det är där eller på tippen typ.. det är därför det är så svårt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
90 91 92
Svar
1 838
· Visningar
59 344
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 599
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 808
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 094
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp