Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick en välväxt och snygg liten Black Lace för någon månad sedan (blodfläder). Planterade och kom nu på att det var ett tag sedan jag tittat till den (står i rabatt med annat som är större).

Tror ni inte att en av hundkräken har tuggat ner den?! Två små pinnar med en fjötig blomma på har hon lämnat.

Hund överlämnas. Hundmat för två månader ingår (ej blodfläder).

Tror du man kan dressera om hunden till att fokusera på vanlig fläder, så är den välkommen hit när som helst! :laugh: Och har blodflädern bara lite grann av sina släktingars livskraft, så överlever den säkert denna brutala attack.
 
Tror du man kan dressera om hunden till att fokusera på vanlig fläder, så är den välkommen hit när som helst! :laugh: Och har blodflädern bara lite grann av sina släktingars livskraft, så överlever den säkert denna brutala attack.

Ja, jag hoppas faktist. Just detta hundexemplar har faktiskt tuggat i sig en ung, hoppfull bondfläder också. Jag ser ett mönster... :cautious:
 
CF0A03E4-493B-4CA6-A567-10C42CCC1F85.png
Här är någon som inte vill inse att sommaren är över 😂
 
Jag är verkligen så himla imponerad av Lokförare Bergfälts jätteärt. Så fin! Och jag är sååå tacksam över att @Lillgrådis skickade nytt utsäde när första gänget totaldog.

Bild från idag.
Visa bifogad fil 78012
De blommar och blommar och blommar! :heart

Sparar lite utsäde till nästa år...men resten äts upp!
Var de svåra? Jag menar när de dog. (har tappat bort mina frön, superirriterande, hoppas jag hittar dem innan våren)
 
Var de svåra? Jag menar när de dog. (har tappat bort mina frön, superirriterande, hoppas jag hittar dem innan våren)
Skit bakom spakarna, tänker jag.
Försådde inne, råkade vänta för länge med att få ut dem, så när de väl kom ut knäcktes de... Nåja, hälften tog sig på nytt, men sen ösregnet Megadunder och avrinningen i baljan funkade inte, så de drunknade...

De jag sådde i juli klarade sig fint genom flera frostnätter och jag har kunnat äta knapriga baljor i oktober. Hade dock inte tålamod att låta dem mogna till utsäde. Har ärtor kvar till nästa år.
 
Skit bakom spakarna, tänker jag.
Försådde inne, råkade vänta för länge med att få ut dem, så när de väl kom ut knäcktes de... Nåja, hälften tog sig på nytt, men sen ösregnet Megadunder och avrinningen i baljan funkade inte, så de drunknade...

De jag sådde i juli klarade sig fint genom flera frostnätter och jag har kunnat äta knapriga baljor i oktober. Hade dock inte tålamod att låta dem mogna till utsäde. Har ärtor kvar till nästa år.
Nice! (undrans om jag helt enkelt måste försöka köpa ett nytt gäng frön, förstår inte vart de tog vägen)
 
Hur gör jag för att bäst sätta frön från pioner så det kommer upp någonting nästa vår? Jag har fått en hel påse med frökapslar från grannen. :)
 
Vaknade lycklig. Drömt om trädgård och kände mig så lugn och sjukt odlingssugen. Måste plantera min vitlök imorgon.
Jag har också vitlök på att-göra-listan. Blir dock osäker på var jag ska trycka ner dem. Har fyllt på de flesta lådorna med innehåll från alla hinkar och baljor. Är inte säker på om jordgubbslandet passar, men det är enda stället där de kan få vara ifred.
 
Jag har också vitlök på att-göra-listan. Blir dock osäker på var jag ska trycka ner dem. Har fyllt på de flesta lådorna med innehåll från alla hinkar och baljor. Är inte säker på om jordgubbslandet passar, men det är enda stället där de kan få vara ifred.

Ja jag vet inte heller riktigt var jag ska sätta dem..
Lutar åt kryddlådan.
Hur tätt kan man sätta dem?
 
Jag har också vitlök på att-göra-listan. Blir dock osäker på var jag ska trycka ner dem. Har fyllt på de flesta lådorna med innehåll från alla hinkar och baljor. Är inte säker på om jordgubbslandet passar, men det är enda stället där de kan få vara ifred.
Jag googlade faktiskt lite och hittade flera sidor där det rekommenderas att odla vitlök bland jordgubbar
Jag tyckte ner några klyftor bland rosorna men jag ska nog trycka ner några bland jordgubbarna också

Håller på att rensa mitt nya potatisland där det en gång var jordgubbar sedan skulle vara morot men blev bara ogräs eftersom sniglarna tog alla mina morötter så jag gav upp
 
Vaknade lycklig. Drömt om trädgård och kände mig så lugn och sjukt odlingssugen. Måste plantera min vitlök imorgon.
Jag drömde också om odling. Vi anlade massa nya bäddar och använde trasmattor istället för kartong att täcka med. Igårkväll pratade jag om just det med en kompis som precis fått i uppdrag av sin grannfolkhögskola att anlägga odling hos dem på elevens val. Kul!

Jag ska kanske göra iordning bädden där jag petat ner vitlök i kanterna för vintersådder idag. Det är inte supermycket kvar att göra, mest att jämna till och täcka.

Häromdagen satte jag ner alla små sköldsyresticklingar som rotat sig så fint i bädden med andra perenna bladgrönsaker. Jag älskar hur de ser ut och smakar!
 
Jag sådde i våras några meter av vanlig krusbladig persilja. Sådde fröna en och en och använde kanske bara en tiondel av fröna i påsen. Precis efter jag sått kom torkan och efter ett tag gav jag upp att försöka hålla fröbädden fuktig så uppkomsten blev därefter, bara en på tio kom upp. I sommar har jag skördat persilja i flera omgångar och fryst in lkångt mer än vad jag gör av med på ett helt år men persiljan i landet är större och frodigare än någonsin.

Hade vädret varit gynsammare och uppkomsten normal och jag sått hela påsen hade det blivit persilja nog till ett helt kompani! Är det någon som någonsin sått en en hel fröpåse?

Fotnot. Persilja är en favorit och går att använda till mycket, inte bara stekt sill :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 579
· Visningar
51 812
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 756
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 981
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp