Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag planterat vitlök. Bättre sent än aldrig :D
Skördade jordärtskocka med. Fick ihop en hel del. Det hade förmodligen blivit ännu mer om jag varit mer generös med vatten och näring.
Det var himla smidigt att odla dem i balja. Lät några knölar ligga kvar i jorden och hoppas de kommer igen nästa år.
Har också plockat upp jordärtskockor. Har mina i en stor zinkbalja. Tog upp de största och lät resten ligga kvar. Ska ösa över lite löv sen.

Vad är de godaste sätten att tillaga dem på? Några favoritrecept från bukepanelen?
 
Nu har jag planterat vitlök. Bättre sent än aldrig :D
Skördade jordärtskocka med. Fick ihop en hel del. Det hade förmodligen blivit ännu mer om jag varit mer generös med vatten och näring.
Det var himla smidigt att odla dem i balja. Lät några knölar ligga kvar i jorden och hoppas de kommer igen nästa år.
Sent? Jag planterar vitlök i december… :D


Men bra påminnelse om jordärtskockorna, jag har nästan glömt bort mina och borde kika om det blir någon skörd :d
 
YiXWunEPV9hctNUuX4h5IPkWJc3bL1WLWob_sU9p4j-I4ZSTQkncZImngAlOxii_OWKV_Hxz895fYRhx_-6O1pX1n2G9_xarn3ZeHW3A_BVP70atXE_lf3BCDCSGgZmbMIR8Gf_Muzf0r-lTU_x_Scpff0zk-gjulQoh8ZVOOD6-D121EFeDsf4PPK9AdNmNywRZBiCQuvGhN5QkLW_QaLULFbnjLn4BbMhFovuE5xXIXzNN5bfXAWtZ55ODdZuAW52FLMjAwrHJ17slcmYGt88is9d9U3krUL8P9IyBMfeE30fMHh7HTd3IdxLmJbsvJEuWzH0Fn5uKCYzhAn3TZIOoRg2VqWIPA8IHzOwTAV4qUnWn50FS6CBRA6IVU3hNxE1_YOPRmK1L9xLxxn97LzPQ-_6my4H-ZJX4a_H52pWzz6S6MRoijLAW0oCVjFANweOMSmR05kSU9tRatjWG79U0gZA4yMxGJm93DWGttd2KMcHL_jN_AWo-7aLhJrIBgbluM1408ei7_5s5HIQE5sFAnevmFoUVr7XEVLALAANKHH9r9X0ZpWLLSbs5H8Bkk-fy67q36a1tEPcWwkoO0CoCAbBecTwpB5Y7F4iaxCJwQ37ydJSbnOGxwk5AtKVhSwIPLLfx8RZTY4laRyjKPEZu1WIZyZJoA6cSATstuCMIQM6R1ePbK0g3jkzkBJOFARTdYwMG872Djc2tKji13XuP=w686-h914-no

Nu ska jag minsann också prova! :D
(Plus lite mer som också var 50% på :angel:)
 
Ok just brysselkålen lär inte fylla frysen i år, men det blir i alla fall några portioner att avnjuta andaktsfullt! Utifrån att plantorna blev utplanterade långt in i juli så är det inte så tokigt. Och det finns gott om andra sorters kål kvar att skörda.

I veckan köpte jag en slanggurka och en kruka koriander, annars har frukt- och gröntavdelningen varit i princip obesökt sedan i juni.

Annars pågår lite allmänt höstfix, ett land är preppat för att plantera vitlök lite längre fram i december/januari men det finns saker att skörda kvar i de flesta ännu. Och så ska jag så några kruktomater Vilma och se om jag kan lyckas skrämma fram några små inomhustomater till tidig vår.

C8D2D230-6ECD-4178-AE50-26D2B6E798E8.jpeg
 
Är det nån här inne som har sett Sara Bäckmos tomatutmaning? Kanske till och med tänker vara med? :) Jag hittade den på insta häromdagen och blev nyfiken. Funderar på att göra ett litet försök, sådär vid sidan av...
Utmaningen handlar alltså om att så små kruktomater redan nu i november (inomhus såklart :angel:) för att skörda redan till våren
 
Är det nån här inne som har sett Sara Bäckmos tomatutmaning? Kanske till och med tänker vara med? :) Jag hittade den på insta häromdagen och blev nyfiken. Funderar på att göra ett litet försök, sådär vid sidan av...
Utmaningen handlar alltså om att så små kruktomater redan nu i november (inomhus såklart :angel:) för att skörda redan till våren
Jag vill vara med :)
Hade faktiskt tomater i maj förra året odlade inomhus men det blev inte så många :(
 
Är det nån här inne som har sett Sara Bäckmos tomatutmaning? Kanske till och med tänker vara med? :) Jag hittade den på insta häromdagen och blev nyfiken. Funderar på att göra ett litet försök, sådär vid sidan av...
Utmaningen handlar alltså om att så små kruktomater redan nu i november (inomhus såklart :angel:) för att skörda redan till våren

Ja, jag hade tänkt så lite tidigare än vanligt ändå, men fick ytterligare motivation av att se att några börjat redan. Har nyss skördat mina sista Vilma från växthuset så jag har färska fröer att ta av.
 
Är det nån här inne som har sett Sara Bäckmos tomatutmaning? Kanske till och med tänker vara med? :) Jag hittade den på insta häromdagen och blev nyfiken. Funderar på att göra ett litet försök, sådär vid sidan av...
Utmaningen handlar alltså om att så små kruktomater redan nu i november (inomhus såklart :angel:) för att skörda redan till våren
Hade inte hört talas om men blev genast lite pepp. Växtbelysning hänger uppe sen förra året så är bara att slå igång. Dock blev mina tiny Tim ca 120 cm höga i sommar. Nåja, rummet är stort! 😁 Kanske får bli projekt nån kväll i veckan.
 
Sådär! Nu är tre Vilmafröer sådda, och av bara farten även tre amaryllislökar planterade och den mest sorgliga av ett gäng fuchsior är räddad inomhus för att torka upp lite (höll nog på att dö drunkningsdöden men går nog att pigga upp igen). En dahlia också uppgrävd och lagd på tork, men de andra blommar så fint så de får några dagar till ute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
44 480
Senast: VLMF
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 146
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 867
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp