Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk också på att björkar dränerar. Rejält. De suger åt sig enorma mängder vatten, så det kan bli problem om en tar ner dem och har minsta tendens till hög fuktighet i marken.

Annars är jag helt på vad gäller arborist. Min arborist är helt fantastisk, jag har haft honom ute för att dels kolla av träd på fastigheterna, dels plocka ner en del som varit passé. Det är otroligt intressant att se honom systematiskt ta ner ett stort körsbärsträd som är betydligt större än byggnaden. På två timmar. Så prisvärt.
 
Börjar få upp reklam för att det är dags att köpa vårens fröer nu, :cautious::cautious::cautious: Såg bl.a en sååå gullig tomat och blev sugen på aubergine, ständig kamp att påminna mig själv om att jag minsann har en hel stor låda full med fröer som jag vill hinna köra nästa år, aldrig planterat ens i närheten av så mycket, så jag får nog hejda mig lite :cautious:
 
Inte köpa fröer, inte köpa fröer, inte köpa fröer
16390676147158031789071103437181.jpg


Det går lite bättre nu när jag tvingar mig att titta på samlingen innan jag shoppar.
 
Alltså, hur är det egentligen med dahlior? KAN de överleva om man bara lämnar dem i backen eller ruttnar de garanterat?
 
De kan överleva under rätt förhållanden i Skåne har jag för mig. De tål absolut inte att frysa! Om man har en lite upphöjd rabatt borde de inte ruttna? Men det är nog en chansning.

Hos er kan de överleva om ni har det tillräckligt milt under vintern, här fryser de och sedan ruttnar. I Danmark övervintrar dahlior vet inte vad ni är i för zon.

Det låter tillräckligt lovande för att nog ska testa i alla fall! :) Skulle inte köpt några annars, jag orkar inte hålla på och mecka. 😅
 
Det låter tillräckligt lovande för att nog ska testa i alla fall! :) Skulle inte köpt några annars, jag orkar inte hålla på och mecka. 😅
Jag tänkte lämna mina ute och hoppas på det bästa (Skåne). Men så har min mamma, som såg dom blomma så fint, grävt upp dom å sparat dom i hinkar. Hon var väldigt anti dahlior först, dom är ju inte fina... men nu hoppas hon på att vi kan dela på knölar till våren så hon kan ta lite, haha 😝
 
Utomhus :confused:
Mina tomater bor i köket :)
Salladen bor i tvättstugan
Ja vintersådd verkar ha blivit modernt, om man sådde och ställde ut bunken kunde fröna komma när de ville. Inte testat än men vill ha lite tidigare kål. Sådde morötter i nästan snö förrförra året och de kom upp till slut, vet inte om det var tidigare dock.

Jag har kvar tomaterna från i somras :) eller sticklingar därav, o chilin (ej sticklingar) stående i ett fönster, får se om de överlever i år igen.
 
Ja vintersådd verkar ha blivit modernt, om man sådde och ställde ut bunken kunde fröna komma när de ville. Inte testat än men vill ha lite tidigare kål. Sådde morötter i nästan snö förrförra året och de kom upp till slut, vet inte om det var tidigare dock.

Jag har kvar tomaterna från i somras :) eller sticklingar därav, o chilin (ej sticklingar) stående i ett fönster, får se om de överlever i år igen.
Jag vill att fröna ska komma upp omedelbart inte när de själva vill :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 027
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 904
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp