Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bild 2 - grillen
Visa bifogad fil 67968
Mellan grillen och fram till altandörren i bild kommer det byggas ett litet avlastningsbord för att underlätta vid just grillning.
Till vänster om grillen kommer det bli trappa ner till trädgårdsskafferiet.
Bild 3 - andra sidan skafferitrappan
IMG_20210416_140228.jpg

Jag funderar på att ha balkonglådor i zink på räcket i detta hörnet och ha kryddor där. Mest för att det ska vara snabbt att komma åt när man lagar mat. Vad tror ni om det?
 
Bild 5 - matplats
Visa bifogad fil 67971
Just nu inplastat 😱
Annars ganska tomt även här 🙄
Bild 6 - tom yta nr2
IMG_20210416_140305.jpg

Hängmatteställnimgen ska bort. I hörnet är trappan till barnens rutschkana. Även här har huset skjutdörr ut till däcket.

Som ni ser, kalt och mycket tomma ytor. Inte direkt någon oas här inte.

Det vi behöver ha någonstans är en dynbox då det inte är helt optimalt med dynorna vid köksbordet 🙈
Jag drömmer lite om citrus och lime men är verkligen öppen för era idéer för jag har verkligen kört fast här.
 
Bild 6 - tom yta nr2
Visa bifogad fil 67972
Hängmatteställnimgen ska bort. I hörnet är trappan till barnens rutschkana. Även här har huset skjutdörr ut till däcket.

Som ni ser, kalt och mycket tomma ytor. Inte direkt någon oas här inte.

Det vi behöver ha någonstans är en dynbox då det inte är helt optimalt med dynorna vid köksbordet 🙈
Jag drömmer lite om citrus och lime men är verkligen öppen för era idéer för jag har verkligen kört fast här.

Vad vill du ha för funktioner? Ställning med hängmatta? Hammock? Soffgrupp? Frukosthörna? Stora matbordet för 32 personer? Litet växthus mot vägg?
 
Vad vill du ha för funktioner? Ställning med hängmatta? Hammock? Soffgrupp? Frukosthörna? Stora matbordet för 32 personer? Litet växthus mot vägg?
Hängmatta hamnar nere i trädgården så det behövs inte. Inte heller hammock, möjligen ngn solstol (heter det så?).
Matgruppen innehåller både soffa och räcker till väldigt många och växthus ska vi ha i trädgården så det enkla svaret är nog att jag egentligen inte har någon som helst aning. 🙈 Har inte haft ngn ordentlig uteplats på 18år så det är kanske därför jag känner mig helt lost 😔
 
Doftolvon har jag missat, verkar ju jättefin plus doft på det! Hortensia har jag varit skeptisk till då vi har så bra avrinning, men jag tror jag kan få till mer fuktighetshållande jord om jag anstränger mig lite. Får hitta en plats där berget inte är 0,5 m under markytan. ;) De är ju verkligen superfina. :love:

Den verkar vara lite okänd buske, tog mig ett tag att hitta var det var för något. Luktar helt fantastiskt, rekommenderar det till så många som möjligt,...vill fylla Sverige med dom :D:D👌
 
Hängmatta hamnar nere i trädgården så det behövs inte. Inte heller hammock, möjligen ngn solstol (heter det så?).
Matgruppen innehåller både soffa och räcker till väldigt många och växthus ska vi ha i trädgården så det enkla svaret är nog att jag egentligen inte har någon som helst aning. 🙈 Har inte haft ngn ordentlig uteplats på 18år så det är kanske därför jag känner mig helt lost 😔

Då hade jag börjat i den änden. Vilka funktioner? Ska ni ha stora middagen eller familjemys? Hur vill du att utrymmet ska fungera? Och sedan möblerat efter det.

På mitt trädäck har jag utekök med grill, vask och gasplatta, två stora krukor med jordgubbsplantor, två krukor med klematis, en kruka med ros, väggplacerat växthus, 10 personers matbord med parasoll. Hängmatta på trästativ, två däcksstolar med bord och trähammocken. Det fungerar för det mesta till de flesta tillfällen jag själv kommer i, d v s bjudningar, middagsmys etc. Men då har jag en mindre uteplats på andra sidan som är för frukost och fika.
 
Hängmatta hamnar nere i trädgården så det behövs inte. Inte heller hammock, möjligen ngn solstol (heter det så?).
Matgruppen innehåller både soffa och räcker till väldigt många och växthus ska vi ha i trädgården så det enkla svaret är nog att jag egentligen inte har någon som helst aning. 🙈 Har inte haft ngn ordentlig uteplats på 18år så det är kanske därför jag känner mig helt lost 😔

Åh vad roligt, jag älskar att planlägga sånt. Finns ju mkt typ av olika sittgrupper att hitta typ lounge, café, matplats (hade ni väl), dagsäng etc. Hade försökt dela upp det och tänka vad man vill göra var, vilka rum finns bakom era skjutdörrar? ☺️
 
Åh vad roligt, jag älskar att planlägga sånt. Finns ju mkt typ av olika sittgrupper att hitta typ lounge, café, matplats (hade ni väl), dagsäng etc. Hade försökt dela upp det och tänka vad man vill göra var, vilka rum finns bakom era skjutdörrar? ☺️
Matplatsen är typ lounge också. Soffa och stolar är loungemöbler och så gjorde vi (mannen) ett matbord till i lagom höjd.

Dörren vid grillen är matrum/kök
Dörren vid tom yta 1 är vardagsrum
De andra 2 dörrarna är till vårt sovrum
 
Hängmatta hamnar nere i trädgården så det behövs inte. Inte heller hammock, möjligen ngn solstol (heter det så?).
Matgruppen innehåller både soffa och räcker till väldigt många och växthus ska vi ha i trädgården så det enkla svaret är nog att jag egentligen inte har någon som helst aning. 🙈 Har inte haft ngn ordentlig uteplats på 18år så det är kanske därför jag känner mig helt lost 😔
Tänker stora lite exotiska växter, kanske en hög växt i hörnet där grillen står, mellan de höga fönstren? Bambu, kanna och citrusfrukter kommer till mig såhär en fredagseftermiddag. :p Jag hade satt en liten vägg av växter i den avlånga odlingslådan som står fritt för att få lite uppdelning av ytorna. Kvällsdoftande växter som kaprifol är också trevligt nära en uteplats där man ofta sitter kvällstid.
Sen tycker jag ljusslingor lite på snedden över en uteplats ger en så himla mysig känsla.
 
Tänker stora lite exotiska växter, kanske en hög växt i hörnet där grillen står, mellan de höga fönstren? Bambu, kanna och citrusfrukter kommer till mig såhär en fredagseftermiddag. :p Jag hade satt en liten vägg av växter i den avlånga odlingslådan som står fritt för att få lite uppdelning av ytorna. Kvällsdoftande växter som kaprifol är också trevligt nära en uteplats där man ofta sitter kvällstid.
Sen tycker jag ljusslingor lite på snedden över en uteplats ger en så himla mysig känsla.
Jag funderar faktiskt på om några av dahliorna ska få bo i odlingslådan i sommar ☺️ frågan är bara vad jag mer ska ha i den isf 🤔

Ljusslingor har vi pratat om, ska bara få till ngn bra upphängning. Hade tänkt ha det i trädgårdsskafferiet med så det blir kanske bra om det binds ihop?
 
Matplatsen är typ lounge också. Soffa och stolar är loungemöbler och så gjorde vi (mannen) ett matbord till i lagom höjd.

Dörren vid grillen är matrum/kök
Dörren vid tom yta 1 är vardagsrum
De andra 2 dörrarna är till vårt sovrum

Hmmm, kanske ett litet barbord och barstolar vid grillen, så man kan stå och mumsa på lite nötter/plock mat med den som grillar och nått mysigt kaffehäng aktigt vid sovrummet? Jag tycker dagbäddar med kuddar å filt ser så mysigt ut, vill försöka få plats för nått sånt i sommarhuset. Eller kanske en pergolabänk, Ikea har en ganska fin.

Har sett några som haft jätteverbena med dahlior, bara på bild, men ser lite spännande och ovanligt ut :)
 
Hmmm, kanske ett litet barbord och barstolar vid grillen, så man kan stå och mumsa på lite nötter/plock mat med den som grillar och nått mysigt kaffehäng aktigt vid sovrummet? Jag tycker dagbäddar med kuddar å filt ser så mysigt ut, vill försöka få plats för nått sånt i sommarhuset. Eller kanske en pergolabänk, Ikea har en ganska fin.

Har sett några som haft jätteverbena med dahlior, bara på bild, men ser lite spännande och ovanligt ut :)
Åh googlade jätteverbena och de var ju jättefina 🤩 ska kolla upp vilka färger dahliorna som överlevde har bara.

Barbord var en superidé. Ska pitcha den till mannen och se vad han säger ☺️

Solsäng är det jag funderat på vid sovrummet, om det får plats 🤔
 
Alltså jag har ju googlat ganska mycket på prydnadsträd och buskar men ni får gärna skriva era favoriter som funkar norr om Skåne. ;) Kul med inspiration! Jag har en lövlund med höga lönnar, aspar, sälgar och björkar där jag vill skapa intresse i en lägre nivå (upp till ca 5 m?) med olika färger, former, blomning. Inte något som ger giftiga bär som ser goda ut i ett barns ögon. Väldränerad neutral jord i lövträdsskugga med soliga bryn i olika väderstreck. :) Nu senast köpte jag trädgårdsprakttry och snöbollsbuske!
Varför inte en fläder? Nytta med nöje liksom ;)
 
Hurra, tror jag precis upptäckte lite hallonsnår bakom bodan :love: Övervägde tidigare att plantera lite vildhallon mot en snutt av vägen där det saknas gärdesgård för att hålla hunden inne. Det var innan jag insåg att en hallonbuske kan vara säkraste sättet att få honom att söka sig till andra sidan, han är lika mån som sin matte om att inte missa ett enda bär :angel:
 
@TeamLundVer I min trädgård är planerad så att köksträdgården är i anslutning till köket och när man står och lagar mat har man utsikt över grönsaksland, bärbuskar och annat i matväg. Utanför stora salen är en stor bok som silar ljuset väldigt fint och man ser själva huvuddelen av parkträdgården och vid södra gaveln med de avsides sovrummen finns en romantisk körsbärsträdgård.

Något att ta efter kanske, dvs att planera utifrån vad rummen intill används till?
 
@TeamLundVer I min trädgård är planerad så att köksträdgården är i anslutning till köket och när man står och lagar mat har man utsikt över grönsaksland, bärbuskar och annat i matväg. Utanför stora salen är en stor bok som silar ljuset väldigt fint och man ser själva huvuddelen av parkträdgården och vid södra gaveln med de avsides sovrummen finns en romantisk körsbärsträdgård.

Något att ta efter kanske, dvs att planera utifrån vad rummen intill används till?
Jag har försökt planera själva trädgården så. Matrummet/köket är vid grillen och där är också trappan ner till odlingslådorna. Örter vill jag ha nära grillen då mannen gärna tar sådant i sista minuten.

Längst bort på däcket där trappan till barnen rutschkana är finns även studsmatta och gungor.

Jag tror mitt problem är att jag inte har erfarenhet av uteplats 🙈 ren trädgård ja, men annars inte mer än 4 stolar och 1 bord och jag vill så mycket mer än så.

Jag ska höra vad mannen tycker om ett barbord i närheten av grillen (tänker hörnet matrum/ vardagsrum) men då behövs krukor med lite olika passande växter också. Jag är urkass på sådant här märker jag 😔 mycket enklare att odla tomater
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp