Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satt och drömde om växthus när jag kollade runt i en trädgårdgrupp. Alla byggde så fint, satte dem upphöjt på tralldäck. Kände att det genast blev för mycket jobb med växthus och min energi är något jag är noga att hushålla med.

Tills jag gick ut i trädgården och fixade lite. Jag har ju för bövelen ett helt oanvänt trädäck mitt i trädgården :rofl: 2x3 m, så precis lagom stort. Så det kommer bli ett växthus, men troligtvis ett tunnelväxthus som jag får plocka ner varje höst och sätta upp varje vår. Men det gör mig inget:up:
Mitt tunnelväxthus tar jag bara av plasten på. Den fästs med kardborreband. Stommen står kvar över vintern, väl förankrad i marken. :)
 
Håller på att tvätta trädäcket. Använder trallrent, första gången så jag blir lite fundersam. Har jag inte sköljt av tillräckligt eller kan det vara för att träet inte torkat helt?
16186623430942742438147970004916.jpg
 
IMG_20210417_155711.jpg

Jag behöver råd! Så fort krokusen har blommat kommer jag ordna en rabattkant, så rådet handlar om växter.

Just nu följer funkia kanten och det är en daglilja innanför. Det finns en del.allium och tulpaner också. Har en likadan på andra sidan som innehåller en honungsros. Rosen ska flytta om något år, då vi ska byta fasad.

Jag vill byta ut dagliljan mot någon annan perenn. Buske fungerar inte på grund av snöras. Jag har drivit upp nepeta som kan bo bakom funkian, kan det bli bra?

Önskemål: minst 80 hög, brer gärna ut sig lite och fungerar i zon fem.
+ Blommar och doftar. Gärna 120 hög.

Tips??
 
Håller på att tvätta trädäcket. Använder trallrent, första gången så jag blir lite fundersam. Har jag inte sköljt av tillräckligt eller kan det vara för att träet inte torkat helt?
Visa bifogad fil 68027
Jag hade i min enfald skrivit en gedigen lista med trädgårderande som skulle fixas efter att jag tvättat trädäcket för hur lång tid kan det egentligen ta? :banghead:
7 timmar senare är jag äntligen färdig. Dock även i ordets rätta bemärkelse, jag kommer inte röra mig mer idag 🙄
 
1618675181443.png


Jag tänkte hänga en lykta i den här på balkongen - därav lägger jag det här, men den är för kort och jag skulle behöva 'höja' den med ca 70-80 cm. Den kommer stå precis bredvid en vägg så har något att luta sig emot. Men behöver någonting under.

Några förslag?
 
Fick gjort klart mitt andra drivbänksglas till en pallkrage, skall lägga på det över en (mycket liten) bit av jordgubbslandet ikväll när limmet torkat.
 
Det är tydligen fibrerna som rest sig i de ljusare partierna. Hoppas det blir bättre när vi oljat
Jag gissar att du använt någon typ av högtryckstvätt? Egentligen skall trä skuras med en lagom hård borste men att fibrerna reser sig lite kan man nog inte helt komma ifrån om man använder ett skarpare medel även om en borste är skonsammare än en tvätt.
 
Jag gissar att du använt någon typ av högtryckstvätt? Egentligen skall trä skuras med en lagom hård borste men att fibrerna reser sig lite kan man nog inte helt komma ifrån om man använder ett skarpare medel även om en borste är skonsammare än en tvätt.
Nope, borste och vattenslang
Jag gnuggar kanske för energiskt 🤔🙈🤣
 
Så nöjd med dagens runda till handelsträdgårdar! Helt rimliga anfall av växter. ;) Buskar till mitt lövbryn, det blev rhododendron samt rödbladig och limegrön smällspirea. :d Vart förvånad vad stor rhododendron de hade till bra pris! Även om det är den vanligaste rosa sorten, men jag har bara sett lite väl dyra tidigare. Det blev också min önskeros Queen Elizabeth som fanns i barrotad version till bra pris och en riktigt blå riddarsporre som jag velat ha. I morgon blir det trädgårdsdag med plantering i sol och värme!
IMG_20210417_173831_696.jpg
 
Åh, så vacker! Jag ÄLSKAR delphiniums! Jag har en liknande variant i bänken, några 'black knight'. Visa bifogad fil 68068

Samt en supertjusig ljusare blå/lila som jag helt glömt vad den heter.
Åh jag med! Blev helt kär i dem i Rottneros park i Sunne. De var så höga och fylliga och så himla fina! De mörkblåa är ju super. Jag ska nog ha dem ihop med bland annat en liten rosa variant av kungsljus, och säkert något mer kring fötterna. :)
 
Åh jag med! Blev helt kär i dem i Rottneros park i Sunne. De var så höga och fylliga och så himla fina! De mörkblåa är ju super. Jag ska nog ha dem ihop med bland annat en liten rosa variant av kungsljus, och säkert något mer kring fötterna. :)
Det enda jag upplever som knepigt är att blomstänglarna blir så tunga på så långa stjälkar att de behöver massvis med stadga för att inte blåsa av, särskilt när det regnar... och kanske särskilt i Skottland.
 
Det enda jag upplever som knepigt är att blomstänglarna blir så tunga på så långa stjälkar att de behöver massvis med stadga för att inte blåsa av, särskilt när det regnar... och kanske särskilt i Skottland.
Ja, de måste ju alltid stöttas, men annars verkar de vara snälla typer. Förra året låg de överallt i rabatten trots att jag försökte sätta "stöttande" lägre kompisar runtomkring. I år får jag nog sätta upp stöd tidigare.
 
Idag ska jag säga hejdå till kolonilotten. Den har i och för sig stått i träda sedan våren 2020 när vi fick reda på att området var förorenat. Men nu ska jag ditt och ra hand om mina sparrisplantor och en liten behändig krusbärsplanta som ska jordslås i en pallkrage på samfällighetens mark till dess att marken är sanerad. I maj tar staden tillbaka området för att sanera (när det nu kan tänkas ske).

Egentligen skulle jag vilja ta med mig mer växter, men jag har inte plats att förvara dem + att det är lite jobb att ta bort all jord från rötterna när de flyttas. Annars har jag en massa fina perenner, varav en superfin limegrön akleja som jag har drivit upp själv, och så vindruvor, hallon i mängder, krusbär, rabarber, jordärtskockor.

Mina fyra pioner - som jag hade tänkt ta med hem - var det dock som stal förra året. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp