Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en från förra året som jag också blev nöjd med. Den är större och frodigare än vad som syns på bilden, tycker jag nog. Hortensia, bolltistel, vit rudbeckia, funkia, anisisop (favorit) och skogsaster mfl. Här måste jag komma ihåg att dela och flytta skogsastern.

34776
 
@Chili
"Alltså vampyrernas blommor! :love:
Mina chilisar är i ungefär samma läge. Odlar bara Habanero i år, utomhus. På friland är det kanske 2 lite större frukter och flera på g på tre plantor. I blomlåda på verandan såg jag igår att det finns flera fruktämnen på ytterligare tre plantor. Hoppas de hinner utvecklas!
Kan förresten rekommendera chili i samplantering i kruka. Gjorde aldrig fint på försommaren men nu har jag en höstplantering med aster, alunrot, njurvinda, kärleksört, cyklamen och chili. :)"


Visst är de vackra! :heart Blommorna tillsammans med lövverket gör ju att de är mer än "bara chiliplantor" tycker jag! Så dekorativa. Jag är mycket tacksam att jag fick nys om dem genom Buke. Tror det var @nullo-modo som postade om dem först?
De har verkligen satt fart nu också! De enda som är efter är ember explosion som jag inte satte själv utan plockade upp på plantbytardagen, då var de yttepyttesmå. 😅 Vi får se om det blir något av dem i år, annars köper jag nog frön till nästa år för de är väldigt tjusiga.

Kanske provar samplantera dem med någonting spännande nästa år också, tack för tipset! :)
 
Och jag har visst blivit med palettblad. :angel:
Den rostbruna "räddade" jag från Tesco som vissnande liten kvist. Köpte för typ en svensk femma, men den börjar ta sig nu. Den andra köpte jag idag, jag kunde helt enkelt inte låta bli, bara titta på den! :love: Coleus "combat" jäh! :D

De måste naturligtvis flytta in till hösten, men jag har fler plantor som bör övervintra inomhus, så de är inte ensamma...
68625566_2434285790124035_5531991252469284864_n.jpg

68341943_2434285863457361_8915626072339382272_n.jpg

68244109_2434285620124052_770655413669462016_n.jpg


Och Physalisen!
67753426_2434285910124023_7303909224801632256_n.jpg
 
@TeamLundVer Förstår känslan av att få klart ute! Och vänta på maskiner! Nu ska äntligen vår parkering grävas klart och fyllas klart med makadam, samt få toppgrus. De ska även gräva utmed huset och grusa upp till en uteplats. Det grävdes i maj så nu har gräset nästan vuxit tillbaka där vi grävde ner el och vatten genom hela trädgården. Men det är fortfarande ut som kriget på många ställen. 🙄
 
Får man bli tjurig på sina tomater? Trots idoga försök att rensa ur DJUNGELN som numera huserar i mitt växthus möttes jag ändå idag har fullständigt vilda plantor som tagit över helt, igen. Det bara sprudlar. Tidigare var jag mest "yay, heja er" vilket fullständigt bytts ut till "men nu får ni väl FAN ta och GE ER??!" tillsammans med suckar av hopplöshet. Går hänsynslöst fram med sekatören, tar tjuvar och även blommor, men jag har förlorat kampen. Nu är det bara att hålla sig i relingen i svag förhoppning om att inte falla överbord.

Till nästa år: nej, det blir inte en mittengång. Det blir två. Tomater på varje sida, varje planta för sig, så att det blir lättare att komma åt att rensa ut och hålla efter. Inga plantor som häver sig över de framför. I mitten får paprika och chili husera. Så får det bli.
 
Får man bli tjurig på sina tomater? Trots idoga försök att rensa ur DJUNGELN som numera huserar i mitt växthus möttes jag ändå idag har fullständigt vilda plantor som tagit över helt, igen. Det bara sprudlar. Tidigare var jag mest "yay, heja er" vilket fullständigt bytts ut till "men nu får ni väl FAN ta och GE ER??!" tillsammans med suckar av hopplöshet. Går hänsynslöst fram med sekatören, tar tjuvar och även blommor, men jag har förlorat kampen. Nu är det bara att hålla sig i relingen i svag förhoppning om att inte falla överbord.

Till nästa år: nej, det blir inte en mittengång. Det blir två. Tomater på varje sida, varje planta för sig, så att det blir lättare att komma åt att rensa ut och hålla efter. Inga plantor som häver sig över de framför. I mitten får paprika och chili husera. Så får det bli.
Hur har du lyckats få djungel? :eek:

Mitt enda tips skulle väl vara att helt skippa busktomater. Hos mig växer de bara iväg åt alla håll och ger inga tomater utan bara massor av grenar och blommor. :cry:

Jag tar en tvåminuters besiktning varje dag och nyper tjuvar. Det hr räckt till mina tjutotalet plantor.
 
Hur har du lyckats få djungel? :eek:

Mitt enda tips skulle väl vara att helt skippa busktomater. Hos mig växer de bara iväg åt alla håll och ger inga tomater utan bara massor av grenar och blommor. :cry:

Jag tar en tvåminuters besiktning varje dag och nyper tjuvar. Det hr räckt till mina tjutotalet plantor.

Vatten och gödsel? Och värme. De har exploderat fullständigt flera gånger om. Massor av frukt också. Men det hade säkert kunnat vara mer om jag hade lyckats hålla styr på dem från början.
 
Vatten och gödsel? Och värme. De har exploderat fullständigt flera gånger om. Massor av frukt också. Men det hade säkert kunnat vara mer om jag hade lyckats hålla styr på dem från början.
Mina står på friland,inget gödsel,vatten uppifrån och samma med ev värmen,jag har samma problem,det är som en djungel,så jag tog oxå fram saxen,det är marginellt bättre.
 
Så, det är bara att se sanningen i vitögat och acceptera att det snart är höst, viket innebär att det börjar bli dags att planera inför nästa år! :D
Jag hade ett jättejättelitet utrymme för min frösådd ifjol och tänkte investera i en inomhushylla den här gången, typ någonting i det här stuket fast med växlampor också:
https://www.amazon.co.uk/Worth-Gard...QTSCWZ2RBZ2&psc=1&refRID=GKDFFM6EAQTSCWZ2RBZ2

Någon som har någonting liknande? Tips? Råd? erfarenheter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 797
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp