Bukefalos 28 år!

Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt att åka till Jämtland för lite jobb igår... jag skippade det. Jag har suttit fast i en kö på 45:an i mer än tre timmar en gång pga ishalka och det kändes som om jag inte behövde prova det igen :D

Det känns verkligen märkligt att kratta löv i slutet av december... :cautious:

Någonting är verkligen ur led, så att säga.

Här är lövkrattning normalt året runt, men att det är så i gamla Svea känns inte okej.
 
Jag gick på impuls ut och kollade alla podarna på min nedvissnade chinese lantern och hittade fyra stycken med frukter i! :bump:
Det blir till att sätta några sådana för första gången också! De är ju så vackra! 🤩
81475126_2564376543781625_2108928177555374080_o.jpg
Jag trodde dom spred sig hejdlöst av sig själva :)
 
Jag sitter och har grönsaksfröer för 380 kronor i kundvagnen. Då har jag inte ens kommit till baljväxterna än. Är jag verkligen vettig som tänker odla mitt grönsaksland i år? Det är liksom inte ens ogräsrensat till mer än häften dessutom. Och jag är kass på matlagning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag sitter och har grönsaksfröer för 380 kronor i kundvagnen. Då har jag inte ens kommit till baljväxterna än. Är jag verkligen vettig som tänker odla mitt grönsaksland i år? Det är liksom inte ens ogräsrensat till mer än häften dessutom. Och jag är kass på matlagning.

Äsch, du jobbar ju med matlagningen och kanske kan du använda halva landet till fler sorter bara för att det är roligt? Det behöver ju inte bli någon jätteskörd!
 
Äsch, du jobbar ju med matlagningen och kanske kan du använda halva landet till fler sorter bara för att det är roligt? Det behöver ju inte bli någon jätteskörd!
Jag är något av en "allt eller inget"-typ. Mitt grönsaksland är uppdelat på 6 skiften. Det är två och en halv av dessa som inte är rensade. En av dessa måste jag nog rensa i alla fall för att jag ska kunna så svartrot, morötter, palsternacka och sätta lök.

Kanske springer jag ut i morgon och rensar ogräs från grönsakslandet? Jag funderade på det idag, men tyckte det var för blött trots allt. Men jorden är ju lättgrävd i alla fall.
 
Jag är något av en "allt eller inget"-typ. Mitt grönsaksland är uppdelat på 6 skiften. Det är två och en halv av dessa som inte är rensade. En av dessa måste jag nog rensa i alla fall för att jag ska kunna så svartrot, morötter, palsternacka och sätta lök.

Kanske springer jag ut i morgon och rensar ogräs från grönsakslandet? Jag funderade på det idag, men tyckte det var för blött trots allt. Men jorden är ju lättgrävd i alla fall.
De flesta fröna håller sig ju ett par år så får du det inte sått i år kan du alltid så nästa år.
 
Helt galet att det är 3 januari och jag har klippt buskar och donat i trädgården. Nåt är inte rätt med vädret :cautious:.
Tänkte att vi ska plöja landen nån dag, så går det lättare sen när det är dags att så ute.
 
Nu har nästan alla mina frön kommit!
Jag väntar bara på mina cucamelons tror jag, om jag inte har glömt bort något. :D
Nu åker resten av chilisarna ned iadg med andra ord, så ska det väl börja kika upp lite plantor snart. :heart

Min ena clematis har förresten börjat skjuta skott (den har varit grön hela vintern.), primrosorna blommar och lökarna växer som idioter. Hoppas att det blir lite kallare och fryser till så att de stannar upp en stund annars kommer jag ju inte att ha några vårblommor.
 
I helgen tänkte jag gräva i min minsta rabatt, vilket känns galet fel med tanke på almanackan. Jag har nämligen haft två julrosor i en julgrupp på framsidan av huset. De är så fina att det vore slöseri att slänga dem och ptja, marken är mjuk så jag testar om de kan trivas i min trädgård!
 
Jag planerar att plantera alla mina lökar i helgen och plocka ihop sånt som ska kastas som hundarna dragit runt i trädgården, om det inte blåser så förbannat.
 
Japp, jag provade också googla det svenska namnet. Kanske borde vi helt enkelt övergå till latinskt. :D
Det blir till att sätta båda varianterna i alla fall! De ska enligt utsago vara härdiga nog att växa utan växthus, vilket är något av ett måste.

Äppelgurka har jag haft två somrar ute i varmt skyddat läge. Motsvarigheten till Sveriges zon 5. Frikostiga plantor har det varit. Och den fina frukten har smakat... gurka.
 
Är det någon som har odlat pepino tidigare? Hur gick det? Jag har ju aldrig ens sett en sådan planta i någon trädgårdshandel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 255
Senast: Gunnar
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 988
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp