Bukefalos 28 år!

Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag ska jag för övrigt påbörja ett av årets nya odlingsexperiment, grodda en sötpotatis, till att börja med i vatten! Plus fortsätta fröinventeringen och skisserna över årets odlingar.

Kan jag bara bestämma mig var det ska vara, så ska jag även göra - ännu en - odlingsbädd med täckning av en massa gammalt hösilage. Som vanligt när jag planerat ut var jag ska ha det jag vill odla, så tar ytan slut först och så sitter jag kvar med pumpa, squash, majs och potatis. Och vill inte ta bort något annat.
Spännande med sötpotatis! Det ska vi också testa i år 👍
 
Funderar mycket på odlingen i år. Vad jag ska ägna min tid åt generellt och hur stor del odling ska få. Det lutar åt en livsstilsförändring och det inbegriper att kunna fortsätta odla ganska mycket.

Just nu planerar jag för att kunna köpa frön från framförallt små firmor som bland annat har kulturarvssorter, lokala sorter och härdiga sorter från runt om i Europa.

Pga lat kommer grönsaker som tål att stå kvar i landet över en (mild) vinter, eller lagras som de är, premieras. Tex purjolök, kål, rosensallat, pumpa, vintersquash, morot, potatis, kålrot... Det är kul att testa saker men vi äter inte upp det. :) Rosensallat blir nytt för oss dock. Kanske ska odla lite gurka och rödbeta för inläggning. Kanske dags att ta upp mammas kunskap.

Har denna vinter blivit rätt bra på att äta vintersallad med oftast kål som bas istället för att köpa tomater, gurka osv. Kålen smakar ju så mycket godare än köpetomaterna gör just nu... Så kål och pumpa känns som att vi fått in i vår vardag på ett bra sätt. :)
Det är väldigt bökigt att ta sig dit med gräsklipparen. Men absolut! Fler blommor behövs :)!
 
@Chili Jag älskar också detta att ha grönsakslanden som ett extra skafferi över höst och helst hela vintern. Kål och betor med lite äpple är en av mina favoritkombinationer.

Och jag har blivit mycket bättre på att spara eget utsäde från potatis och bönor och ärter - och fröer från blommor! Men skulle kunna utveckla det ett snäpp till och ta fröer också från de tvååriga växterna.

Är du med i Sesam, apropå inriktningen på småskalighet i utsädet? Annars rekommenderar jag det (sorry om jag tjatar men om någon missat detta)! Förra året gick jag med lite sent men fick ändå roliga potatissorter mot bara portokostnad. Som jag både ätit och nu förökat till egna sättor. Men nu sitter jag och rekar i förra årsboken, och planerar fler förfrågningar så snart den nya kommer ut.
Nej jag har inte haft tid att nära några extra hobbys men kanske går med i år. :) Har gått med i vår botaniska förening och hoppas följa med någon exkursion i år. Jag har lite för många intressen...

Vill också konstruera något i trädgården som är kul för vår son. :) Det krävs väl sällan något häftigt men lite gömställen eller något att klättra på kanske...
 
Idag ska jag för övrigt påbörja ett av årets nya odlingsexperiment, grodda en sötpotatis, till att börja med i vatten! Plus fortsätta fröinventeringen och skisserna över årets odlingar.

Kan jag bara bestämma mig var det ska vara, så ska jag även göra - ännu en - odlingsbädd med täckning av en massa gammalt hösilage. Som vanligt när jag planerat ut var jag ska ha det jag vill odla, så tar ytan slut först och så sitter jag kvar med pumpa, squash, majs och potatis. Och vill inte ta bort något annat.
I år kanske jag gör slag i att odla pumpa mm på gödselstacken. Där kan de växa och breda ut sig. Någon cm ner finns det alltid fukt och full gödsel älskar de. Har inte du också en gödselstack?
 
Jag har dödat mina tomatplantor. Jag råkade hälla på lite väl mkt gödning och båda stendog... Jaja, jag har ju satt nya frön i jord redan så det blir nog bra ändå. Ett litet uppehåll där vi inte kommer få några tomater blir det, men det kan vi leva med.

Sorgmyggorna håller på att ta över igen. Gud vad jag hatar dem!!! Så vi får se om några frön tar sig, men plantorna är iaf behandlade med nemablom igen.
 
I år kanske jag gör slag i att odla pumpa mm på gödselstacken. Där kan de växa och breda ut sig. Någon cm ner finns det alltid fukt och full gödsel älskar de. Har inte du också en gödselstack?

Jodå, har funderat på att använda den också för odlandet men den ligger rakt i norrläge bakom stallet, så tvekar pga för lite sol? Men odlingslanden ligger direkt runt hörnet i ost-sydost, så det är bara att fortsätta bygga ut där - med fri tillgång till prima hästgödsel bara några meter bort.
 
IMG_20200105_133831.jpg

Dessa frön ska jag inte så, någon som vill byta mot något? Jag har dock ingen aning om mot vad, kom med förslag. :)
 
I helgen tänkte jag gräva i min minsta rabatt, vilket känns galet fel med tanke på almanackan. Jag har nämligen haft två julrosor i en julgrupp på framsidan av huset. De är så fina att det vore slöseri att slänga dem och ptja, marken är mjuk så jag testar om de kan trivas i min trädgård!
Min vita julros blommar för fullt i min rabatt.
Zon IV
 
Jodå, har funderat på att använda den också för odlandet men den ligger rakt i norrläge bakom stallet, så tvekar pga för lite sol? Men odlingslanden ligger direkt runt hörnet i ost-sydost, så det är bara att fortsätta bygga ut där - med fri tillgång till prima hästgödsel bara några meter bort.
Samma hos oss men den ligger nära gaveln där solen tittar runt på eftermiddagen, plus eventuellt lite morgonsol på sommaren. Får plantera på den kanten, på andra sidan kommer det nästan ingen sol alls. Det växer alltid någonting där som följt med ut, typ tomat, zucchini eller potatis, och det gror som bara den. Tror det skulle fungera utmärkt. :)
 
...och beskar lite i det yngsta äppelträdet och i asken som ändå ska ner i sommar.

De äldre aplarna kommer jag ha med mig en kollega till. De är både stora, värdefulla och höga. Då vill jag ha en kompis.
 
Jag har möblerat om i min växelbruksplan för att slippa gräva bort så mycket ogräs. Potatis kan läggas ut direkt på ogräset och täckas med hö. Och utrymmet mellan kålplantorna borde jag kunna täcka med tidningar och hö. Jag har nämligen rätt gott om gammalt hö att använda för täckodling då jag i höstas fick en storbal skadat hö som inte längre dög som foder.
 
Är inte helt nöjd med vår trädgård med odlingsdelen. Men jag vet inte riktigt vad som felas...svårt ändra på nåt man inte kan sätta fingret på vad som ska ändras.
Har en del pallkragar (sambon föredrar såna framför land). Undrar hur jobbigt det är att byta plats på några?
 
Är inte helt nöjd med vår trädgård med odlingsdelen. Men jag vet inte riktigt vad som felas...svårt ändra på nåt man inte kan sätta fingret på vad som ska ändras.
Har en del pallkragar (sambon föredrar såna framför land). Undrar hur jobbigt det är att byta plats på några?
Jag är inte heller nöjd. De gamla odlingsrutorna ligger i skugga och trots försök att förbättra jorden är de fortfarande för leriga och magra. Så vi ska bygga nya istället. De gamla får agera plantskola. Jag ids inte ens försöka börja flytta jorden eller så. Börjar hellre om med nytt material.
 
Den milda vintern gör att våtarven frodas i rabatterna - jag behöver komma ut och rensa bort den så att den inte har tagit över allt när våren kommer på riktigt. I år har jag inte tänkt förså särskilt mycket.

Det blir ett par chilisorter (pga att sambon dödade de två chilisar som jag hade sparat, pumpa (efter att jag ätit världens godaste pumpasoppa i höstas), samt några tomatplantor och några olika sorters basilika. Kanske någon kålsort.

Överhuvudtaget har jag tänkt ta det ganska lugnt med odlingen i år. Jag tänker sätta potatis, så morot, rödbetor, rädisa, sallat och salladslök. Grönkålsplantor tänkte jag faktiskt köpa i år.
 
Jag är inte heller nöjd. De gamla odlingsrutorna ligger i skugga och trots försök att förbättra jorden är de fortfarande för leriga och magra. Så vi ska bygga nya istället. De gamla får agera plantskola. Jag ids inte ens försöka börja flytta jorden eller så. Börjar hellre om med nytt material.
En lerjord är inte mager?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 005
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 961
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp