Bukefalos 28 år!

Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också kommit så långt att jag gått ut och tittat på gamla brädor, som skulle göra sig mycket bra att återvinna till tomatodlingslådor. :D Men där har det än så länge stannat.

I väntan på bygginspiration har jag i vart fall petat ner fler fröer idag: rotselleri (FÖR många fröer... men det är ju så gott), tidig purjo, paprika Mavras (mörk/svart) maurandia och vit kantlobelia. Härnäst väntar klockranka, rosensallat, heliotrop. Och kanske någon tidig spetskål och persilja.

Tänkte under helgen också gå ut och skörda lite mer rotselleri och purjo från 2019 till en linsgryta, det är ändå lite kul när odlingssäsongerna liksom går ihop så tydligt. :)
 
Jag har också kommit så långt att jag gått ut och tittat på gamla brädor, som skulle göra sig mycket bra att återvinna till tomatodlingslådor. :D Men där har det än så länge stannat.

I väntan på bygginspiration har jag i vart fall petat ner fler fröer idag: rotselleri (FÖR många fröer... men det är ju så gott), tidig purjo, paprika Mavras (mörk/svart) maurandia och vit kantlobelia. Härnäst väntar klockranka, rosensallat, heliotrop. Och kanske någon tidig spetskål och persilja.

Tänkte under helgen också gå ut och skörda lite mer rotselleri och purjo från 2019 till en linsgryta, det är ändå lite kul när odlingssäsongerna liksom går ihop så tydligt. :)
Jag ska också så maurandia. Har du sått det förut? Vet du hur pass platskrävande den är, med tanke på att den är en slingerväxt?
 
Jag hade maurandia i krukor i växthuset i fjol, sådda ungefär samma tid. De fick växa med hängande rankor och tog då plats som en hängpetunia ungefär.
 
Jag hade maurandia i krukor i växthuset i fjol, sådda ungefär samma tid. De fick växa med hängande rankor och tog då plats som en hängpetunia ungefär.
I mitt växthus är det inte varmt förrän det är sommarvärme ute, så jag kan inte förodla där. Så jag får försöka ha dem inomhus.
 
Har ett land där jag odlat potatis och morötter i 15 år funderar på om man skulle odla bönor samt gröngödslings växter som bovete och honungsfacelia där i år? Har varje år grävt ner halmgödsel så det kanske är onödigt med gröngödsling då :confused:
Men just de växterna gillade ju humlor och bin och jag lär inte få så mycket kungsmynta i år då den växte utanför altanen och den fick flytta på sig vid bygget
 
Har någon koll på vilka blommor man kan ha i trädgården som är bra för bin, humlor och fjärilar, inte giftiga för katter/hundar/barn, blommar tidig vår så insekterna får tillgång tidigt (perenner att plantera i en rabatt eller något att förså inne och sätta i kruka ute så fort våren börjar) och passar i zon 4-5 (lite osäker där)? 🙈
Även något för sommar och senare också kanske så det finns mat länge, men som sagt inte giftigt.
Du hittar nog en del tips här: https://www.bukefalos.se/threads/skapa-blomsteraeng.1486249/
 
Nu har kampen om plats och ljus börjat på allvar i förodlingen! Jag har egentligen gott om ytor att placera bord/hyllor med växtbelysning på men tvekar lite kring bra temperaturer?

Efter första omplanteringen tänker jag att jag borde kunna ha dem antingen i källaren, garaget eller tillbyggnaden men hur varmt bör det vara i rummet? Det är värmekrävande växter så som chili, paprika, aubergine, kronärtskocka m.m som orsakar mest huvudbry. De kommer få god tillgång på ljus, men vad krävs i värme om det finns alternativ mellan 10°C-20°C?

Chiliplantor vill ha minst 15 grader, optimalt är 15-20 grader.
 
Chiliplantor vill ha minst 15 grader, optimalt är 15-20 grader.

15°C låter bekant, det ligger någonstans i bakhuvudet att blom/fruktsättning hämmas av lägre temperaturer.. det kanske gäller samtliga i det nämnda gänget. Jag har inlett projektet med att kartlägga faktiska temperaturer i de olika utrymmena och gillra musfällor :idea: det vore förargligt om det skulle visa sig finnas möss som eventuellt ger sig på plantorna! (Gör de ens det, eller är jag bara nojig i onödan?)
 
15°C låter bekant, det ligger någonstans i bakhuvudet att blom/fruktsättning hämmas av lägre temperaturer.. det kanske gäller samtliga i det nämnda gänget. Jag har inlett projektet med att kartlägga faktiska temperaturer i de olika utrymmena och gillra musfällor :idea: det vore förargligt om det skulle visa sig finnas möss som eventuellt ger sig på plantorna! (Gör de ens det, eller är jag bara nojig i onödan?)

Ja, precis. I början vill man ju inte att de sätter blom utan växer på sig. Jag har ingen aning gällade mössen men jag gissar att de inte är så intresserade av plantorna.

Edit: Personligen hade jag satt ut fällorna... men det vore mest för min egen skull :D
Edit 2: Eller haft ner katten dit då :laugh:
 
Nu har mina tomatplantor börjat bilda blomknoppar! Det känns rätt häftigt redan i februari. Jag planterade om dem idag.
IMG_20200209_194908_024.jpg
 
15°C låter bekant, det ligger någonstans i bakhuvudet att blom/fruktsättning hämmas av lägre temperaturer.. det kanske gäller samtliga i det nämnda gänget. Jag har inlett projektet med att kartlägga faktiska temperaturer i de olika utrymmena och gillra musfällor :idea: det vore förargligt om det skulle visa sig finnas möss som eventuellt ger sig på plantorna! (Gör de ens det, eller är jag bara nojig i onödan?)
Mina tomatplantor blev uppätna förra året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 093
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 990
· Visningar
64 390
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 510
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp