Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Siktar nästan på april med tomaterna. :) Gurka, squash, pumpa max 4 v innan samt direktsådd.
Funderar dock på en något tidigare sådd av de tomater som jag fick få och dyra fröer av. Så kan man kapa toppen och dubblera antalet plantor. :idea:

@athena_arabians Sår du aubergine så sent? Hinner den då? :)
 
Gisses vad tidiga ni är med tomaterna jag tänker inte så dom förrän i mars. Brukar bli trångt nog hemma ändå :crazy:.

Det är väl de små kompakta kruktomaterna som är tidigt sådda? De tar inte så mycket plats som de vanliga växthus- eller frilandssorterna som ju även jag föredrar att vänta med till mars.
 
Det är väl de små kompakta kruktomaterna som är tidigt sådda? De tar inte så mycket plats som de vanliga växthus- eller frilandssorterna som ju även jag föredrar att vänta med till mars.
Jag har sått alla 😅
Förra året fick tomaterna flytta ut i slutet på april (glömde dem ute) om jag inte minns fel 🙈
 
Ok så en dryg månad innan mig då. Då behöver jag inte sura för att mina är så mycket mindre 🙈
Jag har ett gäng till som jag sådde 24 januari så de är ju pyttesmå fortfarande.

Gisses vad tidiga ni är med tomaterna jag tänker inte så dom förrän i mars. Brukar bli trångt nog hemma ändå :crazy:.
Det är tomaten Vilma jag har sått. Det är en liten kruktomat som inte blir större än cirka 30 cm. De andra stora tomaterna tänker jag vänta en månad till med innan jag sår.
 
Jag var nöjd med min aubergineodling i fjol (första gången jag sått från frö), sådde den 10 februari och kunde skörda i växthuset från månadsskiftet juli/augusti och resten av hösten.

Satsar på något liknande i år, sådde bara för några dagar sedan. Senare än början på mars känns som att det riskerar att bli lite knappt om tid för aubergine, men det beror väl lite på sorten också.
 
Jag var nöjd med min aubergineodling i fjol (första gången jag sått från frö), sådde den 10 februari och kunde skörda i växthuset från månadsskiftet juli/augusti och resten av hösten.

Satsar på något liknande i år, sådde bara för några dagar sedan. Senare än början på mars känns som att det riskerar att bli lite knappt om tid för aubergine, men det beror väl lite på sorten också.
Jag har provat att odla aubergine två gånger och det blev inget någon av gångerna. Plantorna blommade och sen ramlade de bara av. Det borde inte ha varit brist på pollinering men vad vet jag?
 
Nej jag vet inte, jag hade i alla fall inga specialtrix utan bara satte ut kanske sex - sju av plantorna i varsin kruka. Vattnade och gav lite gödning som tomaterna ungefär. Och det blev fina auberginer på allihop, helt bekymmerslöst.

Året dessförinnan köpte jag en förodlad planta att ha i växthuset och den hann också ge några auberginer av en mindre, rundare sort. Tror den hette Pinstripe. Nu har jag De Barbentane.
 
Jag har provat att odla aubergine två gånger och det blev inget någon av gångerna. Plantorna blommade och sen ramlade de bara av. Det borde inte ha varit brist på pollinering men vad vet jag?
Jag penslar/pollinerar mina auberginer själv, tycker inte jag får något bra fruktsättning annars. Har dom i växthuset. Samma med melonerna tycker det blir dåligt med frukt om jag inte är där och petar på dom.
 
Är det någon som har provat att så änglatrumpet och spikklubba? Jag tycker såanvisningen till dem är komplicerad. Måste man krångla så med jorden? Enligt uppgift ska man använda sandblandad planteringsjord, blandad med 1/4 torv och 1/4 perlit eller finkornigt grus.

Sand har jag, men tveksam till om jag har perlit hemma och vet inte var jag skulle kunna få tag i finkornigt grus.
 
Är det någon som har provat att så änglatrumpet och spikklubba? Jag tycker såanvisningen till dem är komplicerad. Måste man krångla så med jorden? Enligt uppgift ska man använda sandblandad planteringsjord, blandad med 1/4 torv och 1/4 perlit eller finkornigt grus.

Sand har jag, men tveksam till om jag har perlit hemma och vet inte var jag skulle kunna få tag i finkornigt grus.
Har inte sått någon av dem men hos närmsta grannen har det flera år vuxit spikklubba på deras grusplan. Jag vet inte var fröna kommit ifrån, man brukar väl inte blanda sånt i fågelfröer?
 
Har inte sått någon av dem men hos närmsta grannen har det flera år vuxit spikklubba på deras grusplan. Jag vet inte var fröna kommit ifrån, man brukar väl inte blanda sånt i fågelfröer?
Oj, nä det brukar mig veterligen inte finnas frön av sånt i fågelfrö. Kanske självsår de sig från år till år? Men hur de kommit dit från början går ju inte att gissa.
 
Oj, nä det brukar mig veterligen inte finnas frön av sånt i fågelfrö. Kanske självsår de sig från år till år? Men hur de kommit dit från början går ju inte att gissa.
Det är mycket möjligt att de självsår sig, jag har svårt att tro att min lilla granntant skulle slängt ut spikklubbefrön på gårdsplanen men iaf spikklubba verkar enkel att så och vara anspråkslös.
 
Är det någon som har provat att så änglatrumpet och spikklubba? Jag tycker såanvisningen till dem är komplicerad. Måste man krångla så med jorden? Enligt uppgift ska man använda sandblandad planteringsjord, blandad med 1/4 torv och 1/4 perlit eller finkornigt grus.

Sand har jag, men tveksam till om jag har perlit hemma och vet inte var jag skulle kunna få tag i finkornigt grus.
Hittade min perlit. Och torv har jag också hemma. Jag borde kunna få ihop jorden till sådd av dessa fröer. Frågan är hur mycket sand man ska blanda i planteringsjorden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 714
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
70 71 72
Svar
1 434
· Visningar
47 090
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 372
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp