Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är mycket möjligt att de självsår sig, jag har svårt att tro att min lilla granntant skulle slängt ut spikklubbefrön på gårdsplanen men iaf spikklubba verkar enkel att så och vara anspråkslös.
Enligt såanvisningarna ska man rugga fröna med sandpapper och sedan blötlägga dessa innan sådd. Det låter inte som enkla fröer, men kanske är det vintern som misshandlar dem tillräckligt hos din granntant så att det blir blommor i alla fall.
 
Har inte sått någon av dem men hos närmsta grannen har det flera år vuxit spikklubba på deras grusplan. Jag vet inte var fröna kommit ifrån, man brukar väl inte blanda sånt i fågelfröer?

Det där är ett mysterium hos mina föräldrar också. Under deras fågelbord växer det upp fullt med Spikklubbor utan att någon odlat dem innan. Det är dessutom bara i närheten av där de matar fåglar med fröblandning på vintern. :confused:
 
Snabb googling spikklubba och fågelmat, gav en träff på annat forum där någon fått spikklubba i resterna från fågelmatningen. Det verkar inte vara helt orimligt att den ingår i fågelfröblandning?
Ja, det har varit enda förklaringen jag kan komma på, att de följt med fågelfröerna.
 
Nu har jag gått igenom frölådan.
Konstaterat att det verkligen inte är så myckt jag behöver köpa..... 5 påsar spenat t.ex.....

Tomater behövs. Några sorters morötter och så förstås sättlök.
Uppmuntrad av förra årets lökskörd som fortfarande är fin där den ligger i en stor skål i köket. Deet blev lök för hela året.

Kort sagt har jag det mesta jag behöver redan. Nästan lite trist.
 
Nu har jag gått igenom frölådan.
Konstaterat att det verkligen inte är så myckt jag behöver köpa..... 5 påsar spenat t.ex.....

Tomater behövs. Några sorters morötter och så förstås sättlök.
Uppmuntrad av förra årets lökskörd som fortfarande är fin där den ligger i en stor skål i köket. Deet blev lök för hela året.

Kort sagt har jag det mesta jag behöver redan. Nästan lite trist.

Finns riktigt trevliga och prisvärda tomatsorter på tomatoeden på nätet. Så kan det ta ett längre tag att välja sort bland alla intressenta tomatsorter istället för handlandet av många frösorter i år tänker jag som var i samma sits. Skickade in beställning där i förra veckan och hade dem hemma i postlådan igår.
 
Satte gula ärtor (för att få ärtskott) i söndags.
Bild från idag:
IMG_20200211_134520_951.jpg


:banana:
 
Jag blir löjligt glad när mina frön gror. Idag har min purjo grott. Sen noterade jag att två jordgubbsfrön också har grott. Sen är mina kapkrusbär och gyllenbär på G också. De är ljusgroende och ligger därmed synliga uppepå jorden så man ser att nu är roten på väg ut ur fröerna.
 
Finns riktigt trevliga och prisvärda tomatsorter på tomatoeden på nätet. Så kan det ta ett längre tag att välja sort bland alla intressenta tomatsorter istället för handlandet av många frösorter i år tänker jag som var i samma sits. Skickade in beställning där i förra veckan och hade dem hemma i postlådan igår.
Meh, taskigt! :mad:

*klickar ohämmat ner saker i varukorgen* :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 711
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 809
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp