Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG20220528203548.jpg

Dammen är på gång!
 
Tack för tips. Jag är ju väldigt förtjust i vintergröna annars, det kanske vore en idé. Den kan ju liksom inte sprida sig därifrån.
Tycker också det blir snyggast att hålla ihop det med en marktäckare, men gärna också en massa vårblommande lökar längst fram. Typiskt ett sådant ställe som man blir glad av att se varje gång man ska iväg eller kommer hem, så där så man får en kick av vårkänslor när de första krokusarna eller påskliljorna kommer upp och slår ut.
 
Tycker också det blir snyggast att hålla ihop det med en marktäckare, men gärna också en massa vårblommande lökar längst fram. Typiskt ett sådant ställe som man blir glad av att se varje gång man ska iväg eller kommer hem, så där så man får en kick av vårkänslor när de första krokusarna eller påskliljorna kommer upp och slår ut.
Eller massor av tulpaner! 😍
 
Tycker också det blir snyggast att hålla ihop det med en marktäckare, men gärna också en massa vårblommande lökar längst fram. Typiskt ett sådant ställe som man blir glad av att se varje gång man ska iväg eller kommer hem, så där så man får en kick av vårkänslor när de första krokusarna eller påskliljorna kommer upp och slår ut.
Jag älskar tulpaner och har lökar nertrycka överallt så det lär det bli även här 🌷🌷🌷
 
Jag har en högst oklar sort jag grävde upp hos en vän som köpt en nedlagd handelsträdgård. Den växer alldeles för bra. Är klart skördemogen.

Äta rabarber när man är njursjuk är ingen bra idé.
Tyvärr har alla vänner gott om rabarber då jag har ingen att ge den till. :(
Det skär i hjärtat att bara låta den stå och växa över.
Jag använder inte så mycket av min. Känns helt ok. De är ju supervackra så jag ser den som en prydnadsväxt som även går att äta.
 
Är det nån här som provat rönnsumak Tiger Eyes? har läst att den är betydligt mindre spridningsbenägen än den vanliga sorten och häromkring blir rönnsumaken gärna 3 meter hög och 4 bred.. är inte heller så sugen på att konstant hålla den i schack.
 
Tips till dig också fråga kommunen om de vill ha.
Fast varför ska jag lägga tid på att leta upp någon på kommunen som jag inte vet vem den är för att eventuellt få veta att de är intresserade av rabarber för att sedan massakrera min vackra ätliga prydnadsväxt som jag njuter av att titta på. Känns ju askorkat att lägga tid på att lösa något som inte ens är ett problem. :confused1:
 
Jag kom inte iväg till trädgårdsmarknaden igår, är 40 min att promenera dit och var regnigt. Hjälpte en granne med att fixa hennes lutande staket istället och fick med mig luftlök till lotten, ska även få en avläggare från hennes äppelträd :laugh: ingen aning vilken sort men spela roll, ett gratis äppelträd! Så behändigt när man kan byta tjänster så :laugh:
Kompis har fått nys om en som vill dela sin rabarber och om en annan som säljer pallkragar billigt så hoppas hon hinner få tag på några innan de försvinner.
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Gud vad underbart det låter ändå! Jag är lite i samma sits eftersom vi tillträder till vårt hus 12 juli. Tyvärr är trädgården väldigt "kal", inget uppvuxet förrutom en enorm thujahäck och några 8-meterscypresser... :p Men några tappra äppleträd och körsbärsträd har före detta ägarna planterat nyligen :D
Jag kommer prioritera att få pallkragar på plats/börja göra i ordning köksträdgården för att kunna odla en del grönsaker när det blir lite svalare igen. Juli känns som sämsta flyttmånaden rent odlingsmässigt men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att försöka slänga lite frön i jorden ändå :angel1: Typ sallad går ju att odla nästan hela säsongen, ärtor/bönor brukar fungera rätt bra också.

Till hösten ska vi försöka plantera lite buskar och bärbuskar (bland annat gräva hallonland). Ska också börja preparera för en stor perennrabatt i slänten nedanför altanen och mura upp blomsterbäddar och fylla med löv och annat gojs. Helt enkelt försöka preppa så mycket som möjligt inför nästa säsong. Har också en massa gamla fönster stående som ska få bli ett mindre växthus mot vår friggebodsvägg.

Så många projekt, så många högtflygande planer... men mest av allt längtar jag efter att kunna gå ut och ta morgonkaffet på altanen :D Men summa summarum går jag i samma funderingar kring "vad går att göra i sommar/höst". Jag har dock lite bättre förodlingsmöjligheter och kommer därför sätta/har satt lite zucchini och kål som får flytta med ut lite senare på säsongen.
 
Idag åkte tomat och paprika ut. Hade inte krukor till alla tomater så en del får vänta ett tag. Varför odlar jag ens tomat? Jag tål det inte. Man kan ge bort, visst visst. Men ändå!

Paprikan får bo i växthuset (pallkrageväxthus) utan konkurrens i år. Tryckte ner sammanlagt sex jalapeño och två Antonio nånting nånting paprika. Det blev fullt. Hoppas det inte blev för fullt.

Har typ sju stormhatt som måste ner nånstans. Vet inte var. Vi får väl se.

Min syrenbuddleja visar inte ett enda tecken på liv. Lutar åt att gräva upp den och ersätta med något annat. Stormhatt kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 965
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 042
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 624
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp