Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jävla rådjur. De har ägnat sig åt kraftig beskärning av min tulpanpelargon. Trodde inte rådjur åt pelargoner.
Fasar för årets odling nu. Äter de något så "äckligt" så lär grönsakerna bli länsade :(

Jag säger rå får ull. Det är det enda som hjälpt här. Plus att det är lätt att trassla in en liten bit i rosorna :D

Några grannar här blev ju av med potatisblasten pga de kräken O_o
 
Nu är gången rensad iaf. Ska se om jag orkar peta ner ny fogsand idag. Kallt och blåsigt idag så ligger och värmer mig under täcket nu.
20220528_131010.jpg
 
Var och hämtade ett lass med hösilage och bajs till pallkragarna jag ska anlägga för att ta hand om de 15 dahliaknölarna och alla zinnior som jag visst inte hade räknat med när jag planerade trädgården. Förstår inte hur jag kunde missa dem, det är nästan som att de smugit sig fram i efterhand :angel:
 
Har också flyttat runt en del blomster och här, tillsammans med blå bolltistlar som jag drog upp från förbi fjol och som alltså övervintrat, blir det i år en liten blomsteräng.

20220528_153454.jpg


Gräsruskan har jag inte riktigt bestämt mig för om den får vara kvar eller om den ska flyttas. Har en annan gräsruska och 4 miniastilbe som jag ska hitta nån ny plats åt redan :angel:
 
Jag har nog missat att tjuva en tomatplanta för plötsligt har den två lika höga toppar. Är rätt säker på vilken som är tjuven (vänster, saknar blommor), kan jag klippa bort den även om det vuxit sig en 40 cm eller riskerar det att hämma plantan ännu mer? På en annan lyckades jag nämligen ta fel skott, och upplever att den plantan stannade till i växten, även om den kanske är på gång igen nu.
Tiny Tim var ju enklare eftersom jag slapp tjuva, synd att dom var så tråkiga i smaken :p
DSC_1882.JPG
 
Jag har nog missat att tjuva en tomatplanta för plötsligt har den två lika höga toppar. Är rätt säker på vilken som är tjuven (vänster, saknar blommor), kan jag klippa bort den även om det vuxit sig en 40 cm eller riskerar det att hämma plantan ännu mer? På en annan lyckades jag nämligen ta fel skott, och upplever att den plantan stannade till i växten, även om den kanske är på gång igen nu.
Tiny Tim var ju enklare eftersom jag slapp tjuva, synd att dom var så tråkiga i smaken :p Visa bifogad fil 91737

Jag brukar släppa upp två huvudstammar på en del tomater, det brukar funka bra.
 
Men äsch! Har länge önskat en rejäl ställning för klättrande bönor och ärtor och ev kunna hänga upp lite frilandsgurkor på. Och nu ramlade jag över en helt perfekt på marketplace, hyggligt nära dessutom. Men då har förstås någon annan hunnit före och paxat den, på en futtig dag. :rage: Bara att hoppas att hon får förhinder och inte hämtar den eller ångrar sig.

Förvisso går det att köpa hela armeringsnät på bygghandeln också, det är ju ingen hightech på det sättet, men detta hade blivit billigare och nu var den ju fix och färdig att bara hiva ut i odlingarna. Har även grunnat på att återbruka gamla kasserade elrep och knyta ihop ett nät av dem, gratis är ju alltid gott :D men lite mer arbetsinsats.
Byggmax i min lilla stad kapar till om du frågar snällt!
 
Morotsodlingen får lite extra omsorg och kärlek detta år, jag anmälde intresse och blev ”gesäll” i Sesams fröodling av morötter. Så har nu fyra rader som börjat kika fram, och ska sedan inte äta upp alltihop utan försöka spara ett lagom stort förråd över vintern för odling av morotsfröer (London torg) nästa år.

Det känns lite högtidligt på något sätt att få vara med och värna om en stabil och icke-kommersiell tillgång på fröer till mat, också i den lilla skalan. Och spännande att kanske variera med olika sorter längre fram.

Visa bifogad fil 91686
Gud vad roligt! Morotsskrået verkar kul och levande med ny ålderman och allt.

Nu är gången rensad iaf. Ska se om jag orkar peta ner ny fogsand idag. Kallt och blåsigt idag så ligger och värmer mig under täcket nu.
Visa bifogad fil 91723
Heja, vilket jättejobb!

Min spenat har vuxit men jag noterade idag att den är på väg att gå i blom redan.

Visa bifogad fil 91741
Samtidigt känner jag att jag inte orkar ta hand om skörden heller.
Vad fin den ser ut ändå! Ett alternativ är att bara kapa och lämna bladen (chop and drop mulching) om det vore ork-möjligt. Då blir det mat till jorden om än inte till dig… så kanske någon kan få gå i blom för självsådda frön på samma plats nästa år? (Men i så fall skulle jag kapa alla de som ser mest blomningsbenägna ut nu och ta frö på någon som ser ut att vara senare med den tendensen, så du förhoppningsvis får mindre snabblommande i nästa generation.)


Dagens trädgårdsinsats: köpte sommarblommor till kära modren och ska snart ut o sätta dem i krukor mellan skurarna. Million bell, lobelia och små söta dahlior (min telefon kunde inte autocorrecta ordet dahlia! :eek:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 938
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 898
· Visningar
61 450
Senast: Mariax2
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 326
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp