Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter allt ert prat om kompostkvarn undrar jag om jag inte behöver en jag med. Men, i egenskap av snålänning vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Kommer jag ångra mig om jag köper den billigare varianten på Biltema? Jag tror inte jag kommer flisa speciellt mycket och grovt.
Jag vet flera som är nöjda med den.

Och i stort är ju flis och tex hästgödsel helt olika råvara, med olika egenskaper, tex gällande grön-/brunkvot och användningsområden. Täcka gångar, skapa myceliumfrämjande jord som perenner, ffa större, gillar. Tänker också på ditt nyliga bryderi kring att kunna transportera organiskt material till trädgården. Det minskar du med kvarn. Har du också mycket ”sparade” kvistar så låter det i mina öron som en bra investering.
 
Jag vet flera som är nöjda med den.

Och i stort är ju flis och tex hästgödsel helt olika råvara, med olika egenskaper, tex gällande grön-/brunkvot och användningsområden. Täcka gångar, skapa myceliumfrämjande jord som perenner, ffa större, gillar. Tänker också på ditt nyliga bryderi kring att kunna transportera organiskt material till trädgården. Det minskar du med kvarn. Har du också mycket ”sparade” kvistar så låter det i mina öron som en bra investering.
Ja, jag har en liten bil utan dragkrok så att flytta större mängder är svårt.. Jag hämtar jord en hink i taget haha 😆

Kanske skulle slå till på en kvarn ändå. Kvistar och grenar har jag gott om
1686037002404843684970016386309.jpg
 
Efter allt ert prat om kompostkvarn undrar jag om jag inte behöver en jag med. Men, i egenskap av snålänning vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Kommer jag ångra mig om jag köper den billigare varianten på Biltema? Jag tror inte jag kommer flisa speciellt mycket och grovt.
Jag köpte en begagnad kompostkvarn, var inte speciellt imponerad. Jag har enorma mängder ris och enorm tomt, det blev helt enkelt lättare att bara lägga allt ris på ett bra ställe. Blev inte helt nöjd med själva "fliset" heller. Inget för mig. :)
 
Jag köpte en begagnad kompostkvarn, var inte speciellt imponerad. Jag har enorma mängder ris och enorm tomt, det blev helt enkelt lättare att bara lägga allt ris på ett bra ställe. Blev inte helt nöjd med själva "fliset" heller. Inget för mig. :)

Oj då. Jag är faktiskt väldigt nöjd med fliset som blir. Givetvis är det inte som sådant från en stor proffsmaskin men för täckning runt rabatter samt att bottna krukor/pallkragar med är det fullt godtagbart. De grenar som är för tjocka kapar jag med vedkapen till lagom långa vedbitar för röken, dvs inget körs iväg från gården.
 
Oj då. Jag är faktiskt väldigt nöjd med fliset som blir. Givetvis är det inte som sådant från en stor proffsmaskin men för täckning runt rabatter samt att bottna krukor/pallkragar med är det fullt godtagbart. De grenar som är för tjocka kapar jag med vedkapen till lagom långa vedbitar för röken, dvs inget körs iväg från gården.
Det är ju så jag tänkte använda det, som botten och topp så att säga. Idag köper jag täckbark och det känns ju lite onödigt när jag har en massa pinnar. Men visst, det behövs mycket mycket flis innan det går ihop sig.
Samtidigt gillar jag kretsloppet som blir, inget lämnar trädgården.

Jag får fundera lite. Ska till Falköping i helgen så behöver inte bestämma mig innan dess (de har både Biltema och Jula).
 
Jag köpte en begagnad kompostkvarn, var inte speciellt imponerad. Jag har enorma mängder ris och enorm tomt, det blev helt enkelt lättare att bara lägga allt ris på ett bra ställe. Blev inte helt nöjd med själva "fliset" heller. Inget för mig. :)
Vad var du inte nöjd med? Och vad var det för kvarn?
 
Det är ju så jag tänkte använda det, som botten och topp så att säga. Idag köper jag täckbark och det känns ju lite onödigt när jag har en massa pinnar. Men visst, det behövs mycket mycket flis innan det går ihop sig.
Samtidigt gillar jag kretsloppet som blir, inget lämnar trädgården.

Jag får fundera lite. Ska till Falköping i helgen så behöver inte bestämma mig innan dess (de har både Biltema och Jula).

Ja, jag gillar verkligen att jag inte behöver köra iväg biomassa. Dessutom fick jag mer biomassa igår, grannarna har liten trädgård men många träd, dvs det blev både mer flis och påfyllning av trädgårdskomposten :D

Edit: Jag fick dessutom fliset (dvs flisat och klart) som blev efter grenarna när de tog ner 12 björkar i höstas, arboristerna var bara glada över att inte behöva transportera bort fliset!
 
Ja, jag gillar verkligen att jag inte behöver köra iväg biomassa. Dessutom fick jag mer biomassa igår, grannarna har liten trädgård men många träd, dvs det blev både mer flis och påfyllning av trädgårdskomposten :D

Edit: Jag fick dessutom fliset (dvs flisat och klart) som blev efter grenarna när de tog ner 12 björkar i höstas, arboristerna var bara glada över att inte behöva transportera bort fliset!

Mina snälla grannar gav mig faktiskt också en del av veden som blev, prima björk :heart
 
Efter allt ert prat om kompostkvarn undrar jag om jag inte behöver en jag med. Men, i egenskap av snålänning vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Kommer jag ångra mig om jag köper den billigare varianten på Biltema? Jag tror inte jag kommer flisa speciellt mycket och grovt.
Gör det! Jag har Biltemas och jag är asnöjd! Det tar inte alls särskilt lång tid att köra igenom grenar och den tar ganska tjocka grenar. Oerhört tillfredsställande att mata den och få sin egen flis! Det enda är väl att den kanske inte gör perfekt flis av helt färska bitar vresros, men det kan jag förlåta den för. Har man lite äldre pinnar blir det jättebra!
 
Gör det! Jag har Biltemas och jag är asnöjd! Det tar inte alls särskilt lång tid att köra igenom grenar och den tar ganska tjocka grenar. Oerhört tillfredsställande att mata den och få sin egen flis! Det enda är väl att den kanske inte gör perfekt flis av helt färska bitar vresros, men det kan jag förlåta den för. Har man lite äldre pinnar blir det jättebra!
Vilken av Biltemas har du? Det har en billig och en lite dyrare.
 
Vilken av Biltemas har du? Det har en billig och en lite dyrare.
Den lite billigare måste vara ny. Jag har den dyrare, med valsar. Knivar finfördelar bättre, men låter mer. Med vals kan man också backa om det fastnar (och det gör det om man är lite optimistisk med grentjockleken 😆). Jag skulle tro att knivar är mer effektivt på färskare grenar också, men det spelar inte mig så stor roll, för jag täcker inte med det utan bottnar med det så det behöver inte vara så snyggt. När jag behöver mycket flis till täckning av hönsgården och så köper jag en skopa av grannen som flisar på ett mer professionellt plan 😁
 
Här har det äntligen hänt lite mer men inga bilder tyvärr, får ta lite ikväll. Austinrosen, Vanessa Bell, var riktigt fin och verkar ta sig bra :love: Kompis upptäckte en ros jag glömt bort jag satt också och jag minns inte vilken det är :o men det ringer en svag klocka så tror det är Finlands vita ros och tror jag fick den från en granne. Den är iaf väldigt taggig och tålig, inte täckt över vintern och inte vattnad förrän i lördags 😅

Har också upptäckt den fantastiska uppfinningen förankringsspik, både jag och kompis kände oss hyfsat dumma som inte kom på det fanns såna smidigheter förra sommaren. Istället krånglade vi massvis med markduken, la ut massa stenar, placerade krukor strategiskt och sånt :rofl: efter ett stort inköp har vi nu förankrat markduken rejält, fasen så smidigt :D

En fråga angående dahlior... har en i kruka(Lake Michigan) som växer extremt men tycker stammen är lite väl smal även om den står stabilt. Är 50cm ca i dagsläget, stammen ca 1 cm. Kan jag klippa ner den en bit? Varför blir den så smal?
 
Vi har precis flyttat massor av liknande. Även pion. Det gäller ju att vattna kontinuerligt. Och inse att det blir dåligt med blomning. Bolltistlar som en flyttar ser ju stendöda ut men dom repar sig dom också.
Låter lovande :up: pionen blommar för fullt, så den får nog stå kvar tills senare.
 
Här har det äntligen hänt lite mer men inga bilder tyvärr, får ta lite ikväll. Austinrosen, Vanessa Bell, var riktigt fin och verkar ta sig bra :love: Kompis upptäckte en ros jag glömt bort jag satt också och jag minns inte vilken det är :o men det ringer en svag klocka så tror det är Finlands vita ros och tror jag fick den från en granne. Den är iaf väldigt taggig och tålig, inte täckt över vintern och inte vattnad förrän i lördags 😅

Har också upptäckt den fantastiska uppfinningen förankringsspik, både jag och kompis kände oss hyfsat dumma som inte kom på det fanns såna smidigheter förra sommaren. Istället krånglade vi massvis med markduken, la ut massa stenar, placerade krukor strategiskt och sånt :rofl: efter ett stort inköp har vi nu förankrat markduken rejält, fasen så smidigt :D

En fråga angående dahlior... har en i kruka(Lake Michigan) som växer extremt men tycker stammen är lite väl smal även om den står stabilt. Är 50cm ca i dagsläget, stammen ca 1 cm. Kan jag klippa ner den en bit? Varför blir den så smal?
Det är lätt hänt att dahliorna hinner bli lite höga och rangliga om man förodlar dem inne. Det är helt enkelt varmare än vad det är ljust till. Du kan toppa din dahlia ovanför ett bladpar (t.ex. tredje) och göra en stickling av toppen. Det blir lite senare blomning, men du får också fler stjälkar och en buskigare planta.

Jag orkade inte ha kvar mina inne så länge i år så de har stått ute på altanen i flera veckor och jag har täckt dem med fiberduk när det har varit frost. De är i alla fall inte höga och rangliga 😆 Däremot är några lite frostnupna i kanterna och jag kommer ju inte få tidigare blomning för att jag har förodlat. Däremot ligger jag åtminstone steget före sniglarna!
 

Bifogade filer

  • Dahlior.jpeg
    Dahlior.jpeg
    292,4 KB · Visningar: 14
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
62 366
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 136
Senast: Snurrfian
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
647
Senast: em76
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp