Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väldigt enkelt att ta sticklingar på petunior om du vill ha fler. Är nog bara jätteverbena som jag har bättre resultat med
Åh tack så mycket! Det har aldrig slagit mig att ta sticklingar på sommarblommor, säsongen är ju så kort att de inte har tid att växa till sig tänker jag! :)
 
20230521_111505.jpg

Nu små plantor, är det bara att växa och producera riktigt mycket jordgubbar :d
 
IMG_20230521_112847.jpg


Får se om jag ångrar mig som sätter tomater i krukor mot gårdens varmaste vägg... Det lär bli mycket vatten och gödselvattning, men jag har 28 plantor som ska ut och 4 är redo nu nu nu 😅.

Färskt bajs från betessläpp blandat med gammal krukjord i botten (den krukjorden är också gjord här på gården, förra året), sållad kompostjord ovanpå blev receptet. Får se hur det blir :).

Kommer nog fästa fiberduk över dom också, även om jag har härdat plantorna så är solen vansinnigt stark här på "prärien".

Zon 6 men jag har betessläpp och planterar ut squash och tomater i maj 😂. Gör saker lite annorlunda på min gård... Betessläppet är att dom får börja beta in sig på kortbetat gräs i några timmar per dag. Dom får ta ner det kort tills snön lägger sig - högre näringsvärde in på hösten, och tidigare betesstart.

Och squashen bor skyddat under små högar av gammalt hö.
 
I mitt kallhål i zon 6 har Scilla precis börjat blomma och tulpanerna är en bra bit bort, så jag blev lite förvånad när jag insåg att smultronen också fått sin första blomma.

Har varit med om min intensivaste jobbperiod någonsin så klapp-på-axeln-köpte ett växthus till mig själv för några veckor sen. Nu är det monterat och klart, tomaterna som redan bott en del på inglasningen står inne i det med duk över sig och jag vägrar bära in dom i huset en gång till det här året.

Tyvärr kommer den här säsongen kommer gå till historien som spinn-våren i mitt hushåll. Gurkan, auberginen och, upptäckte jag idag, till och med dahliorna drabbades :(
PXL_20230521_121130453.jpg
 
Nyshoppat hos goda kollegan, med make som är grossist för diverse härliga utplanteringsblommor. Så ljuvligt att bara strosa runt i växthusen bland lobelior, dahlior, verbena och en massa annat i långa långa rader.

Nu ska jag bara försöka se till att inte hönshjärnorna käkar upp allt. 😬
B5E7DB8B-0D53-40E5-946A-04765D4CEBD1.jpeg
 
Har klippt stora gräsmattan men två grannar hann dra igång gräsklipparen innan mig :cautious: :rofl:

Jag försöker att iaf vara först... för jag vet hur den kommer att se ut resten av sommaren (klumpar pga att den fått växa upp för mycket) :D
 
IMG20230521122043.jpg

Vingnöten är ÄNTLIGEN på plats! 😍 Jag tror att jag har letat efter en i fyra år! Jag vet inte riktigt vad jag ska sätta runt den, har funkia, nävor och daggkåpa runt andra träd, är sugen på något annat.. Förslag? Den är placerad några meter från gräsmattan, där vi inte klipper gräset, dock kommer det gå hästar här i år, så det blir nog hyfsat nedklippt. Jag kommer självklart sätta stolpar runt mitt träd så dom inte kommer åt det 😅
 
Det är väldigt enkelt att ta sticklingar på petunior om du vill ha fler. Är nog bara jätteverbena som jag har bättre resultat med
Det hade jag inte ens tänkt på att man kan göra! Sommarblommor har ju så kort säsong så jag föreställde mig väl att de inte kommer hinna växa på sig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 487
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 906
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 194
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp