Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror du behöver vattna. 🤣🤣🤣

Jag tror inte det är så himla lätt nere i Skåne... med tanke på att vi verkar vara på väg mot en torr-sommar igen. Min gräsmatta är delvis gul här uppe i Dalarna, vi har inte fått nederbörd på länge plus att vinden torkar ut allting väldigt fort.
 
Låter bra!
Då ska jag bara övertala min Skaraborgska man att det är värt det. Skaraborgarna är om möjligt ännu snålare än smålänningarna :D
Av erfarenhet så kan jag tala om att makar har en tendens att vilja "prova" maskiner :angel: Sedan får man inte tillbaka dom (maskinerna alltså) om dom är roliga, och att göra flis av grenar tillhör dom aktiviteterna :D
Därför ska du involvera han i flisandets förträfflighet, och vips så har du den dyrare varianten hemma :sneaky::p
 
Det var det första särbon gjorde när han invigde den... "Men den SKA ju ta den här diametern!" :meh: Särbon är bra på mycket men ibland lämnar hans idéer lite övrigt att önska :cautious:
Att säkerställa tekniska specifikationer känns väldigt viktigt ibland. Inte för att man behöver använda det, men för att man behöver veta var gränsen går på riktigt. Ibland blir det mindre bra….
 
Av erfarenhet så kan jag tala om att makar har en tendens att vilja "prova" maskiner :angel: Sedan får man inte tillbaka dom (maskinerna alltså) om dom är roliga, och att göra flis av grenar tillhör dom aktiviteterna :D
Därför ska du involvera han i flisandets förträfflighet, och vips så har du den dyrare varianten hemma :sneaky::p

Ja, särbon verkligen kastade sig över kvarnen när jag köpte den :laugh:

Första jobbet var att tugga upp grenarna från en riktigt stor sälg vi tog ner åt en granne (den var tvungen att fällas över min åker så vi frågade om hon ville ha bort den eftersom jag ville kunna kontrollera när det kördes på min åker) och det klarade den galant.
 
Av erfarenhet så kan jag tala om att makar har en tendens att vilja "prova" maskiner :angel: Sedan får man inte tillbaka dom (maskinerna alltså) om dom är roliga, och att göra flis av grenar tillhör dom aktiviteterna :D
Därför ska du involvera han i flisandets förträfflighet, och vips så har du den dyrare varianten hemma :sneaky::p
Han är en konstig man, gillar inte maskiner.. eller jo, flygande maskiner gillar han.
Jag ska nog vinna över honom!
 
Jag tror inte det är så himla lätt nere i Skåne... med tanke på att vi verkar vara på väg mot en torr-sommar igen. Min gräsmatta är delvis gul här uppe i Dalarna, vi har inte fått nederbörd på länge plus att vinden torkar ut allting väldigt fort.
Ja vår nygrävda gamla perennrabatt såg likadan ut. Torrt som en öken. Men vi har lagt planteringsjord i hålen, vattnat igenom och ett tunt lager barkmull uppepå. Sen få dom en skvätt vatten varje dag för att ha en chans. Vi har gjort gropar bakom varje växt så vattnet får rinna ner i hålet. Så rötterna söker sig neråt.
 
Jag tror inte det är så himla lätt nere i Skåne... med tanke på att vi verkar vara på väg mot en torr-sommar igen. Min gräsmatta är delvis gul här uppe i Dalarna, vi har inte fått nederbörd på länge plus att vinden torkar ut allting väldigt fort.
Vi har tur som bor där det sällan (aldrig) blivit bevattningsförbud. Men vet inte när det regnade sist faktiskt. Det och att vi bor så nära havet att det är ren sand (även om jag har köpt jag vet inte hur mycket jord) gör att det är torrt.
 
Det är lätt hänt att dahliorna hinner bli lite höga och rangliga om man förodlar dem inne. Det är helt enkelt varmare än vad det är ljust till. Du kan toppa din dahlia ovanför ett bladpar (t.ex. tredje) och göra en stickling av toppen. Det blir lite senare blomning, men du får också fler stjälkar och en buskigare planta.

Jag orkade inte ha kvar mina inne så länge i år så de har stått ute på altanen i flera veckor och jag har täckt dem med fiberduk när det har varit frost. De är i alla fall inte höga och rangliga 😆 Däremot är några lite frostnupna i kanterna och jag kommer ju inte få tidigare blomning för att jag har förodlat. Däremot ligger jag åtminstone steget före sniglarna!
Dina ser ju jättefina ut, mycket bättre än mitt rangel! Tack för bra tips o förklaring, lät så självklart när jag läste :laugh: Tror jag ska göra som du nästa år, hellre det går långsammare men blir kraftigare direkt :up: jag har nog vart lite väl nojig över potentiell frost.
 
Av erfarenhet så kan jag tala om att makar har en tendens att vilja "prova" maskiner :angel: Sedan får man inte tillbaka dom (maskinerna alltså) om dom är roliga, och att göra flis av grenar tillhör dom aktiviteterna :D
Därför ska du involvera han i flisandets förträfflighet, och vips så har du den dyrare varianten hemma :sneaky::p
Min mamma gjorde så när hon köpte fönsterputsmaskin, hennes sambo blev helt plötsligt intresserad av att putsa fönstren. Det spred sig till hennes kollegor o visade sig varenda make till kollegorna blev eld och lågor över den maskinen :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 556
· Visningar
51 199
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 891
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 106
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 970
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp