Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dina ser ju jättefina ut, mycket bättre än mitt rangel! Tack för bra tips o förklaring, lät så självklart när jag läste :laugh: Tror jag ska göra som du nästa år, hellre det går långsammare men blir kraftigare direkt :up: jag har nog vart lite väl nojig över potentiell frost.
Det är så himla lätt att vara lite överambitiös med dahlior och så blir de som små palmer innan det går att plantera ut dem 😆 Men man kan ju också köra igång dem extra tidigt om man vill göra lite sticklingar! Kanske ska våga mig på det nästa år.
 
Oj då. Jag är faktiskt väldigt nöjd med fliset som blir. Givetvis är det inte som sådant från en stor proffsmaskin men för täckning runt rabatter samt att bottna krukor/pallkragar med är det fullt godtagbart. De grenar som är för tjocka kapar jag med vedkapen till lagom långa vedbitar för röken, dvs inget körs iväg från gården.
Det var kanske modellen jag köpte som inte var tillräckligt bra, upplevde att det mest blev "upphackade pinnar" och inte flis. Jag hade definitivt kunnat använda materialet om det hade blivit mer likt flis. :) sen har vi så.myclet plats att inget behöver lämna gården ändå, så jag orkade inte prova en annan modell.
Vad var du inte nöjd med? Och vad var det för kvarn?
Läs ovan. Jag kommer inte ihåg vad det var för modell, köpte den begagnad.
 
Det var kanske modellen jag köpte som inte var tillräckligt bra, upplevde att det mest blev "upphackade pinnar" och inte flis. Jag hade definitivt kunnat använda materialet om det hade blivit mer likt flis. :) sen har vi så.myclet plats att inget behöver lämna gården ändå, så jag orkade inte prova en annan modell.

Läs ovan. Jag kommer inte ihåg vad det var för modell, köpte den begagnad.
Vi fick en flis från en av grannarna när de flyttade till lägenhet. Tog 5min att mata igenom 1m pinne och allt tjockare än 15mm var bara att glömma. Där blev vi lite avskräckta
 
Det var kanske modellen jag köpte som inte var tillräckligt bra, upplevde att det mest blev "upphackade pinnar" och inte flis. Jag hade definitivt kunnat använda materialet om det hade blivit mer likt flis. :) sen har vi så.myclet plats att inget behöver lämna gården ändå, så jag orkade inte prova en annan modell.

Läs ovan. Jag kommer inte ihåg vad det var för modell, köpte den begagnad.

Vi fick en flis från en av grannarna när de flyttade till lägenhet. Tog 5min att mata igenom 1m pinne och allt tjockare än 15mm var bara att glömma. Där blev vi lite avskräckta

Då vågar jag påstå att min från Biltema är bättre än de ni testat. Den tar som sagt inte hur grovt som helst men från diametern den inte tar räknar jag det som ved i grovlek, dvs det går åt ändå.

Edit: Och den gör verkligen flis. Det som kan gå igenom i långa bitar är tunna, färska grenar men då slänger jag dem på trädgårdskomposten eller i botten på krukor/pallkragar.
 
Hur bra är det med bevattningssäck till nya träd?

Jag hittade en på Jula för 149 kr men ser att den ska släppa ut allt vatten på 1 h jämfört med de dyrare som ska ta 7-8 h på samma mängd vatten.

Eller ska jag bara stå och vattna?
 
I övrigt så åkte jag ut till stugan för att vattna och så regnar det här? Helt utanför prognosen så jag har definitivt inte regnkläder. Misstänker att det är så lite att det varken gör till eller från så det känns mest bara irriterande.

Jag ska vattna mitt träd och buskarna jag planterade i höstas samt plantera några växter jag köpt i helgen. Helt otroligt hur lite jag hunnit i trädgården i helgen jämfört med vad jag hade tänkt mig. Vart tar tiden vägen?
 
I övrigt så åkte jag ut till stugan för att vattna och så regnar det här? Helt utanför prognosen så jag har definitivt inte regnkläder. Misstänker att det är så lite att det varken gör till eller från så det känns mest bara irriterande.

Jag ska vattna mitt träd och buskarna jag planterade i höstas samt plantera några växter jag köpt i helgen. Helt otroligt hur lite jag hunnit i trädgården i helgen jämfört med vad jag hade tänkt mig. Vart tar tiden vägen?
Samma här. Jag får vara glad om jag hinner hälften av det jag trott var rimligt.
 
Idag har hela dagen gått åt till att klippa gräset i hundgården, rensa ur en pallkrage och rensa en liten trekant + göra väggar till den. Jag fick ihop en halv skottkärra full med kvickrötter!
Nu hoppas jag att återstående kålplantor får plats i pallkragen+trekanten :cautious:
Men orken räckte inte ända fram, så imorgon ska dessa fyllas med jord mm. är planen.
 
Känner mig redan hopplös inför den här sommaren. Ska man behöva välja vilka växter man ska låta dö redan i juni? trädgården är mitt stora intresse och jag började så i januari, dom gamla rabatterna klarar sig hyfsat men allt det jag sått behöver ju vattnas, har en helt ny rabatt som jag körde no dig och inte fyllde på förrän i vår alltså är det inte speciellt mycket jord i den än= torkar ut fort. Jag har vattentunnor men vädret skiftade så fort att jag inte hade hunnit ställa fram dom förrän det gick från iskallt till sommar så vattnet är i princip slut, inget regn i sikte. Har vattnat från brunnen men är livrädd att vattnet ska ta slut mitt i sommaren..

Känns inte ens kul såhär långt :cry:
 
Känner mig redan hopplös inför den här sommaren. Ska man behöva välja vilka växter man ska låta dö redan i juni? trädgården är mitt stora intresse och jag började så i januari, dom gamla rabatterna klarar sig hyfsat men allt det jag sått behöver ju vattnas, har en helt ny rabatt som jag körde no dig och inte fyllde på förrän i vår alltså är det inte speciellt mycket jord i den än= torkar ut fort. Jag har vattentunnor men vädret skiftade så fort att jag inte hade hunnit ställa fram dom förrän det gick från iskallt till sommar så vattnet är i princip slut, inget regn i sikte. Har vattnat från brunnen men är livrädd att vattnet ska ta slut mitt i sommaren..

Känns inte ens kul såhär långt :cry:

Känner precis likadant. Den ständiga oron för tillgång till vatten är inte rolig. Vi utökade vår kapacitet för att samla regnvatten till 3000 liter i år men nu börjar det bli oroväckande låga nivåer i tankarna och nästa vecka skall det bli ännu varmare enligt prognosen.
 
Jag ligger i fas! Jag har bara vaxbönor och zucchini kvar att plantera ut, tänkte vänta till helgen, då ska det äntligen bli lite värme igen. :) jag har planterat ut alla dahlior, jätteverbenan, en pion och en buske idag och åkt fyra timmar för att hämta fyra pallar skiffer som ska användas till att anlägga en "ny" uteplats 💪🏻
 
Ni som har Biltemas kompostkvarn; är den självmatande? Tar den både torrt och pinfärskt material? Blött material (typ en rishög som legat ute i regn på hösten)?
 
Ni som har Biltemas kompostkvarn; är den självmatande? Tar den både torrt och pinfärskt material? Blött material (typ en rishög som legat ute i regn på hösten)?
Den matar själv. Kan som sagt misslyckas med tunnare bitar av helt nyklippt material, så att det bara blir "tuggat" men jag kom på att jag hade en hög med pilsly som legat sen förra sommaren och det gick utmärkt att tugga i sig det. Filmade den när den jobbade med stora "träd" från mina rugosor. Den här biten tog tydligen 18 sekunder 😂
 

Bifogade filer

  • IMG_6937.jpeg
    IMG_6937.jpeg
    346,4 KB · Visningar: 51
Ni som har Biltemas kompostkvarn; är den självmatande? Tar den både torrt och pinfärskt material? Blött material (typ en rishög som legat ute i regn på hösten)?

Ja, den matar till största delen själv, det är om det är någon gren som hamnar snett i öppningen en får hjälpa till lite.

Den gillar inte för mycket av stora färska löv a la lönn, då är det bättre att grenarna får torka några dagar så löven blir lite mer spröda. Valsen kleggar igen om det blir för mycket färska löv.

Torra grenar är nemas problemas. Lika så blött material.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 559
· Visningar
51 337
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 896
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 132
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 974
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp