Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bild vid planteringen
received_1035811780083073.jpeg

Kan ni hjälpa mig?
 
Flyttade till hus den 1/2 och försöker inventera trädgården..vad kan detta vara? Klippte ner alla långa, torra pinnar som hade små torkade blommor (?) Längst upp..
Screenshot_20200406-192429_Gallery.jpg
 
Jag behöver lite hjälp, och detta måste vara rätt plats att ställa frågan.
Jag har en lång rad med nyponrosor som växer bredvid/ovanför en stenmur. De skjuter rotskott i enorma mängder, bla i muren. Jag vill ha bort dem. Men hur? Gräva går inte om jag inte ska flytta muren, och det hade jag inte tänkt... Täcka, funkar det? Och hur många år tar det? Som bonus växer det också massor av nässlor i buskarna, de får också gärna stryka med.
Resized_20200406_194429.jpeg
 
Min mycket omhuldade ramslök är på g! :love:

92402983_221398652268365_4062177264679729067_n.jpg

Namnam! Jag ska försöka hinna ta upp och plantera om en del av mina små ramslöksbäbisar, började med tre plantor men de har förökat sig finfint nu! Visserligen klarar de sig bra själva, men det finns bättre platser att växa på än ut i gräsmattan - där jag och andra går och trampar ner dem lite för ofta...
 
Jag behöver lite hjälp, och detta måste vara rätt plats att ställa frågan.
Jag har en lång rad med nyponrosor som växer bredvid/ovanför en stenmur. De skjuter rotskott i enorma mängder, bla i muren. Jag vill ha bort dem. Men hur? Gräva går inte om jag inte ska flytta muren, och det hade jag inte tänkt... Täcka, funkar det? Och hur många år tar det? Som bonus växer det också massor av nässlor i buskarna, de får också gärna stryka med.
Visa bifogad fil 48282

Vilken vacker mur med mossan, jag hade inte heller flyttat den. :) Men jag hade nog haft som utgångspunkt att hugga ner allt vad jag kunde av rosorna, om det går att gräva av någonting i nederkanten så är det ju bättre än inget.

Jag har ingen erfarenhet av att döda nyponrosor, så det finns säkert andra som har mer koll här. Men jag undrar om det inte är uttröttning som gäller, kapa allt som går när det kommit upp en bit och som sagt allt som är möjligt att komma åt av rötterna om så bara en liten del. Möjligen då i kombination med täckning?
 
Jag behöver lite hjälp, och detta måste vara rätt plats att ställa frågan.
Jag har en lång rad med nyponrosor som växer bredvid/ovanför en stenmur. De skjuter rotskott i enorma mängder, bla i muren. Jag vill ha bort dem. Men hur? Gräva går inte om jag inte ska flytta muren, och det hade jag inte tänkt... Täcka, funkar det? Och hur många år tar det? Som bonus växer det också massor av nässlor i buskarna, de får också gärna stryka med.
Visa bifogad fil 48282
Vresros är hopplöst att bli av med. Det handlar om att nöta ut den. Klipp av allt som kommer direkt det visar sig så rötterna svälter ihjäl. Räkna inte med att bli av med den det här året och knappast nästa heller. Det går dock mor min har dödat en.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 456
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Tilly_85
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 605
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 751
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp