Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försått! Men, det var ju jättelite fröer i påsarna :D hur många frön ska man egentligen ha i varje fack?
Varje frö ska bli en planta. Varje planta behöver varsin kruka.
Vill man gardera sig sätter man två i varje och nyper bort den ena när de kommit upp.
Om du räknar fröerna så ser du hur många det blir. :)

Sedan finns det ju fröer som ska växa i tuvor/grupper och då sår man mer i varje. Men chili och tomat ska ju växa ensamma.
 
Ett av mina tomatfrö blev trillingar av någon konstig anledning 😅 Jag hade fyra frön och sådde ett i varsin kruka.
71003A59-09CF-4010-9848-84A63551BA58.jpeg
 
Två sidor, minst en vetenskaplig referens. Så litet och enkelt mao. Jag funderar på Grönytor och hälsa.
Ett problem vi har inom kommunen är vård och omsorgs omgrupperande, boenden flyttas ofta hit och dit och blir istället kontor för annan personal. Även om de bara byter var femte till tionde år utgör det ett problem eftersom anläggningar oftast är betydligt mer långsiktiga än så. Det är oftast väldigt personalberoende med dvs det kommer en engagerad personal och som vill odla med de boende men sedan slutar hen eller omorganiseras och hamnar någon annanstans och då står allt och växer igen. Sedan är det ett evigt derbakel om vem som ska ta kostnader och resurser för att återställa eller förändra ytan efter de nya förutsättningarna.
 
Nu har jag spontansått franska dvärgbönor (borlotto firetongue) i ett par balkonglådor! Vi får väl se om det funkar. :D Jag har tre lådor "uppe på" järnstaketet där jag så småninom ska sätta ut mina fuchsior och annat som hänger, men tänkte att det vore kul med någonting som klättrar också, så i bottenkant har jag monterat två lådor och där blir det alltså bönor. Tänkte kanske plutta ned någon typ av ärtor också bara för skojs skull. Det som klarar sig klarar sig liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 282
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 231
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp