Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad betyder F1 och varför är det ”tyvärr”?

Vad @tanten sa. Ofta är de framtagna för att tex tåla kallt väder bättre, eller någon annan önskvärd egenskap. Mycket av frukt och grönt i affärerna är F1-hybrider, det är därför det kan vara vanskligt att ta frön från en god tomat eller paprika, du vet inte alls vad du får.

Enda sättet att föröka F1-hybrider och få en likadan planta (förutom då att så F1-fröna) är att ta sticklingar men det går ju av förklarliga skäl inte med en rödbeta...
 
IMG_20200816_153520_734.jpg

Dagens skörd. :love: Börjar bli nästan ett broccolihuvud varannan dag nu som det ser ut. Mycket angenämt. :d

Kan man använda detta till tacos på något gott vis? 🤔
 
Idag ska jag skörda fänkål. Picklad fänkål blir det av en del, och så tänker jag gratinera och kanske göra soppa med fisk. Har någon fler förslag?
 
Vad @tanten sa. Ofta är de framtagna för att tex tåla kallt väder bättre, eller någon annan önskvärd egenskap. Mycket av frukt och grönt i affärerna är F1-hybrider, det är därför det kan vara vanskligt att ta frön från en god tomat eller paprika, du vet inte alls vad du får.

Enda sättet att föröka F1-hybrider och få en likadan planta (förutom då att så F1-fröna) är att ta sticklingar men det går ju av förklarliga skäl inte med en rödbeta...

och @tanten tack! :)
 
Jösses,nu är dom blå plommonen klara oxå,jag som just slängde 2 stora påsar från frysen för att få plats med annat.
Jag har plockat halvfärdiga plommon i nästan två veckor, eftersom jag inte vill ha dem nerkörda av roboten, smågnagda av sniglar eller fåglar eller grävling eller att larverna ska kunna förpuppas i marken. På grund av larverna började jag plocka för tidigt mognande plommon redan i början av juli.

Igår exploderade kvarvarande till full mognad och nu är de nästan överjästa vid plockning. :cautious:

Har lämnat 6 liter på jobbet, fryst in 12 liter, har typ 10 liter i kylskåpet, lämnat 3 liter i stallet, 5 liter hos svärmor och fått grannen att plocka en bunke full...och ändå plommon kvar... (Har slängt ungefär 10-15 liter.) Inte dåligt jobbat av ett snart 100 år gammalt plommonträd! :heart
 
Saknar verkligen att ha en frysbox i källaren. Den vi hade gick sönder i vintras. Har inte hunnit skaffa nån ny. Det börjar bli jobbigt knökat i frysen i köket...
 
Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?

Hade tänkt musta i år, men vi har nog snart inte tillräckligt för att få ihop minimimängden...
 
Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?

Hade tänkt musta i år, men vi har nog snart inte tillräckligt för att få ihop minimimängden...
Min äpplen som brukar var lagom klara till höstmarknaden i Hajstorp,faller av trädet redan och en del hänger kvar o är ruttna. Så äpple kan jag glömma.

PS vill du ha flera plommon så står mina till förfogande,jag är i skåne så bara gå in o ta...................... 🙈 :D
 
Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?

Hade tänkt musta i år, men vi har nog snart inte tillräckligt för att få ihop minimimängden...

Japp. Minst hälften är väck. Päronträdet har också börjat släppa, så jäkla trist.
 
Samma här med äpplena. Har börjat fundera på om det är något man kan göra med halvmogna äpplen så man hinner innan alla ramlat av :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 871
Senast: MJLee
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 447
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp