Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag hittade fröer till dahlior jag gillar på Fröbanken och funderar på om man ska våga! Jag tycker de är dyra att köpa annars och har tidigare vägrat växter som kräver så mycket omvårdnad. Men nu har jag lite mer tid och tror det vore jättekul att försöka med lite dahlior! :love: Tack för inspirationen!
Testa! Som jag förstår det har det varit svinenkelt att få dem att växa, även efter utplanteringen. Det är ju "bara" det där med att man ska förvara dem på ett bra ställe på vintern. Nästa år ska jag också så mängder! :D
 
Testa! Som jag förstår det har det varit svinenkelt att få dem att växa, även efter utplanteringen. Det är ju "bara" det där med att man ska förvara dem på ett bra ställe på vintern. Nästa år ska jag också så mängder! :D
Ja de verkar himla snälla faktiskt och jag kan lösa frostfri vinterförvaring. Som sagt... komma ihåg att plocka upp och plocka fram dem bara. :D Jag har kommit att gilla dahlior mycket på senare år, särskilt sorterna som är enkla och liksom ser ut som en blomma så som när man ritade blommor som barn. :) Samt alla djupröda med mörka stammar och blad, mums!
 
Vänta bara tills jag har skapat en gång på typ sju meters bredd a la Monets trädgård, då ska krassen få vältra sig bäst den vill! Men det är i alla fall någon liten rackare på gång av den ljuvliga gräddfärgade Ice Age-krassen, jag hoppas på den i år. Att det blir så den vältrar sig av just den, mer tveksamt.

På tal om Ice age. Jag hade två stooora plantor Ice age i trädgården förra året. De vältrade sig något kopiöst. De blommade, blommade och blommade - och varje blomma blev ett frö/ärta.

Den här sommaren har jag plockat hundratals småplantor Ice age överallt. Jag drar upp nya plantor och slänger varje dag. Jag hittar plantor överallt. Bland rosorna, under äppelträdet, mellan golvspringorna i altanen, osv. :arghh:
 
Jag minns i våras nångång att det va lite snack om magnolior här i tråden så jag tänkte visa min i mitt tycke magnifika magnolia :love: har tagit bort för lågt hängande grenar en gång redan i år men gissar att jag kommer få göra det igen snart
IMG_20200813_155532.jpg
 
Det går utmärkt att använda stenmjölet som gångyta. Det gör vi ofta i olika projekt. Om du vill ha grövre så kan du ju fråga vad de har för fraktioner på grustaget du köpt ifrån. De lär ju ha samma berg som du har nyans av nu i stenmjölsform.
Det är köpt via brorsan som kör grävare och som känner ngn som brukar leverera till dem så helt plötsligt var här bara en hög 🙈

Men stenmjöl är ju så ähum möjligt 🙄
 
Våra murade odlingslådor lär inte fixas förrän nästa år så jag köpte lite jordgubbsplantor nu och satte i vanliga odlingslådor så länge. Förhoppningen är att de revar sig så jag får fler plantor nästa år när de ska flyttas samt att vi får åtminstone lite jordgubbar då.

Hur mycket kan man förvänta sig på 20 plantor? Malwinia, Sonata och Honeoye.

IMG_20200813_144250.jpg
 
Har samlat på mig en lista med ätbara blommor nu, ska sortera när jag har tid, om det kan bli en vettig rabatt av detta 🤔 spontant känns det som att de kanske behöver olika lägen men halvsoligt kanske funkar? Kan kanske bli nått kul? :) ^^

ringblomma
Sockerärt
Bondsyren
slinger krasse
indian krasse
Gullviva
Rosor
Myskmadra
Dagliljor
Lavendel
Penséer
Blåklint
Gurkört
Luktviol
Fuchsia
Pelargon


Gräslöksblommor
Squash blommor

Myskmadra användes mycket förr men den innehåller kumarin och kan ge huvudvärk, vara blodförtunnande och ge leverskada vid intag av större mängd. Jag älskar doften men låter bli att äta den.
 
Myskmadra användes mycket förr men den innehåller kumarin och kan ge huvudvärk, vara blodförtunnande och ge leverskada vid intag av större mängd. Jag älskar doften men låter bli att äta den.

Oj, det lät ju inte så roligt. Kan det vara att den är en gammal medecinalväxt som slunkit in på nån ätbar lista? Vid ytlig googling så kan det verka så, fanns inte med i boken jag har hemma dock, men osäker på hur uppdaterad den är (från 1917 :p ). Dom recepten jag hittat använder den som smaksättare i tex pannacotta, att man låter den dra lite i grädden tex. Hur mkt kan en större mängd vara? Samtidigt känns det kanske lite onödigt att sitta å mumsa loss nått väldigt på den efter det du skrev 😅
 
Spenat och bindsallat är nu sått inflr hösten 👍har satt grönkål och kinesisk salladskål inne också för senare utplantering.

Annars gick gårdagen till att beskära tomatdjungeln 😁
Börjar bli så himla fint i trädgårdsskafferiet nu, känslan när ens vision börjar synas i verkligheten är magisk 😍

Inga tips på ljust grus förresten?

Visa bifogad fil 55672
Vi har lagt natursingel på vår gårdsplan för att det är rundade stenar som är trevligare att gå på barfota än grus från en bergtäckt som har krossats och blivit vasst. Det kostar lite mer, åtminstone häromkring men mindre än tex sjösten.
 
Ja de verkar himla snälla faktiskt och jag kan lösa frostfri vinterförvaring. Som sagt... komma ihåg att plocka upp och plocka fram dem bara. :D Jag har kommit att gilla dahlior mycket på senare år, särskilt sorterna som är enkla och liksom ser ut som en blomma så som när man ritade blommor som barn. :) Samt alla djupröda med mörka stammar och blad, mums!
Tog en bild på systerns grönsaksland förut :D De högre dahliorna längre bak är från förra året och de lite lägre är sådda i år. Jag är helt inne på att odla oerhört mycket dahlior nästa år, för de är så orimligt fina!
117679583_10158576611872566_4892587589664378276_n.jpg
 
Oj, det lät ju inte så roligt. Kan det vara att den är en gammal medecinalväxt som slunkit in på nån ätbar lista? Vid ytlig googling så kan det verka så, fanns inte med i boken jag har hemma dock, men osäker på hur uppdaterad den är (från 1917 :p ). Dom recepten jag hittat använder den som smaksättare i tex pannacotta, att man låter den dra lite i grädden tex. Hur mkt kan en större mängd vara? Samtidigt känns det kanske lite onödigt att sitta å mumsa loss nått väldigt på den efter det du skrev 😅
Så är det nog. I Tyskland är det en vanlig smak i godsaker och drycker (Waldmeister) men nuförtiden finns gränsvärden och det är förbjudet i godsaker till barn. I många varor används syntetiska smakämnen i stället.
 
Tog en bild på systerns grönsaksland förut :D De högre dahliorna längre bak är från förra året och de lite lägre är sådda i år. Jag är helt inne på att odla oerhört mycket dahlior nästa år, för de är så orimligt fina!
117679583_10158576611872566_4892587589664378276_n.jpg

Så fint! Här är Dahlia på friland en utopi, alldeles för mycket sniglar som älskar dem... Att få ha dem i fred i kruka brukar vara utmaning nog.
 
Om man lägger gödsel i sina rabatter, är det någon om vet om samma regler gäller som vid gödselspridning på åker, dvs att gödseln måste vändas ned i jorden inom x antal timmar? Gäller alltså riktig gödsel och inte konstgödning.
 
Om man lägger gödsel i sina rabatter, är det någon om vet om samma regler gäller som vid gödselspridning på åker, dvs att gödseln måste vändas ned i jorden inom x antal timmar? Gäller alltså riktig gödsel och inte konstgödning.
Knappast!

Reglerna finns ju för att förhindra läckage till mark och grundvatten. Den risken lär knappast ens finnas i en rabatt.
 
Så fint! Här är Dahlia på friland en utopi, alldeles för mycket sniglar som älskar dem... Att få ha dem i fred i kruka brukar vara utmaning nog.
Vissa kvällar har hon dödat 600-700 stycken, så vi är tyvärr inte helt förskonade från sniglar här heller, men det har inte tagit allt i alla fall!
 
Tog en bild på systerns grönsaksland förut :D De högre dahliorna längre bak är från förra året och de lite lägre är sådda i år. Jag är helt inne på att odla oerhört mycket dahlior nästa år, för de är så orimligt fina!
117679583_10158576611872566_4892587589664378276_n.jpg
Jättefint! :love:

Ikväll skördade jag den första kålrabbin men den hamnade i kylen, får se vad det blir för mat. Har använt broccoli, morot, squash, aubergine, chili och persilja från trädgården i maten idag. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
650
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
10 789
Senast: alazzi
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
838
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp