Sv: Trägolv?

I äldre stallar var det vanligt med trägolv. Jag hade en halvfoderhäst för länge sedan som stod på trägolv. Det var säkert trevligt för hästen (mjukt och inte så kallt som betong) eftersom den inte hade bädd, men själv så tyckte jag mest det var besvärligt. Knöligt och svårt att få rent och dessutom tyckte jag att golvet drog åt sig urinen och därmed blev det lukt :(
 
Senast ändrad:
Sv: Trägolv?

Ja, det går. Har en bekant som har trägolv i sina boxar. Är inte säker, men har för mig att det är gran man ska ha i golven. Det ska inte dra åt sig urin och lukt på samma sätt som andra träslag. Om jag kom ihåg rätt vill säga.
 
Sv: Trägolv?

Jag hade det i vårt gamla stall. Besvärligt att hålla rent och snyggt, dessutom så tyckte jag trät luktade. Men det är nog skönare för hästen.
 
Sv: Trägolv?

till er alla

Om man lägger en gummimatta över, borde inte det kunna rädda träet från väta?
 
Sv: Trägolv?

En djup källare under är väl knappast optimalt, men det borde ju inte heller vara så vanligt kan man ju hoppas. Vi hade trägolv i halva boxen (tidigare kostall - ojämt golv där vi inte ville gjuta igen rännan) och det fungerade bra.
Men borde det inte gå att behandla trät med ngt? Så att det inte luktar?
 
Sv: Trägolv?

Hej!

En bekant till mig som jobbar på hästkliniken här i stan har trägolv i sina boxar. Det är egentligen gjutet golv i hela stallet men just i boxarna har de lagt trägolv ovanpå betongen då hon säger att det är mjukare o bättre för hästarna att stå på.
 
Sv: Trägolv?

till er alla

Om man lägger en gummimatta över, borde inte det kunna rädda träet från väta?

Problemet är att man lätt får in fukt mellan trät och gummimattan, så att trät riskerar att ruttna ännu fortare än vad det hade gjort annars.

Gummimattor kan mao snarare förstöra än att göra det hela bättre.
 
Sv: Trägolv?

Om trät är tryckimpregnerat (nej, urin räknas inte som impregnering då urinen ökar på svamptillväxt) och minst 45 mm tjockt och med halva regelavstånd - så kan man ha hästar där under begränsad tid, dvs snarare månader än år.

I längden är det en säkerhetsrisk och blir onödigt dyrt med trägolv.

Betong är faktiskt avsevärt billigare eftersom det utan vidare håller 20-30 år jämfört med trät som måste ses över varje år pga säkerheten för hästarna.

Även om hästen inte drattar ner i källaren så finns det andra risker med virket.
Trät ruttnar ofta mest utmed kanterna så att det på lite sikt kan uppstå "glipor" mellan golvplanken där en häst kan fastna och göra sig illa.

En annan grej med trägolv är att dom blir uppruggade så att grepen hugger tag och gärna fastnar i plankan när man mockar, dom är svåra att sopa rent m.m.

Jag rekommenderar ett ordentligt betonggolv istället, det håller för de krav som man kan ställa på ett stallgolv och det är billigare än trä i längden.
 
Sv: Trägolv?

Problemet är att man lätt får in fukt mellan trät och gummimattan, så att trät riskerar att ruttna ännu fortare än vad det hade gjort annars.

Gummimattor kan mao snarare förstöra än att göra det hela bättre.

med byggplast mellan matta och träet då, borde inte det hålla borta fukten från träet?
 
Sv: Trägolv?

Går det att ha hästar ståendes på box med ett trägolvsunderlag?:confused:
Jag har en bekant som har trägolv i ett av hans stall. Golvet tjäras en gång per år och används endast om han har fullt i de andra stallen vilket inte är så hemskt ofta. Kanske det är vettigast? Själv skulle jag inte ha det.
 
Sv: Trägolv?

Ja som tidigare sagt. Klart det går. Du får se till att plankorna håller. Gummimatta kan man ha i stallgången för att skydda mot brodd bla vintertid. Men då vara beredd att dra undan dem så att träet kan torka efter snö osv.

Fördel, mjukare sviktande underlag inget behov av bädd.
Nackdel mycket svårare att hålla rent, måste byta ut brädor osv. Måste vara noga att få bort all urin annars missfärgning och nedbrytning... nackdel - går inte att ha bädd (jag tycker det är en nackdel!) Svårsopat.
 
Sv: Trägolv?

Min personliga reflektering gällande trägolv och gummimatta/plast är att det blir mkt svårare att hålla koll på golvets status. Utan matta blir det visserligen större påfrestning på träet, men å andra sidan är det mkt lätt att upptäcka eventuella blister. Träet kan man ju som a1agnlju nämnde, behandla med trätjära eller liknande skyddsprodukt så klarar det sig mkt bättre.
 
Sv: Trägolv?

kl

tack alla för era synpunkter!

Jag har i dagsläget inga planer på att ha hästarna på trägolv, men jag har funderat på om det går, och hur man isf löser alla problem :)
 
Sv: Trägolv?

i mitt stall(gammal ladugård) finns det i den ena boxen en trälucka i golvet, en gammal form av utgödsling. jag tycker det är läskigt, men jag har kollat träet måååååånga gånger, och det är hur friskt som helst. detta träet är äkta gammalt kärnvirke, det blir som betong med åren och är helt omöjligt att ha sönder. jag vet, eftersom viss inredning i både stallet och våra ladugårdar är byggda utav detta träet, och jag förgäves har gått loss på det med både hammare, kofot och slägga utan att det rubbar sig en millimeter.
men helt golv i trä? nä tack, inte om kusen är inne ofta iaf..
 

Liknande trådar

Mat Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den...
Svar
11
· Visningar
479
Senast: Araminta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 243
Anläggning Vad finns det för ridanläggningar som har stort ridhus, boxar, camping med elplatser för uthyrning? Bör finnas plats för ett 70-80 tal...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp