Träna eller låta vara?

pernilla_s

Trådstartare
Jag e kluven jag har en amstaffkorsning omplaceringshund som jag haft lite över ett halvår nu. När hon kom var hon superstressad och svältfödd på kärlek. Det var en stress där hom ville vara nära hela tiden.

Hon hade fått för lite stimulans och rätt hårda metoder i förra hemmet. Så med lugn och ro och massa kärlek har jag fått henne avslappnad hemma och ute på promenader. Hon stressar inte runt för att bli kelad eller hoppar till för minsta sak. Men går jag promenader där det finns andra människor eller djur så blir hon likadan igen superstressad och blockerad. Jag börjar känna att det kanske är onödigt att utsätta henne för stressen då vi bor på landet och hon lyder oss till vardags och hon mår bra och är glad och lugn hemma och på våra promenader.

Hon har hundkompis hemma också.

Som sagt allt nytt är otroligt stressande för henne och sedan kommer ett stressbeteende att slicka sig överdrivet mkt.

Så träna henne på att vara lugn på stadspromenader, gå kurser etc eller låta henne vara?
 
Sv: Träna eller låta vara?

Det beror ju helt på hur ni lever.
Ni bor på landet skriver du, är ni i stan ofta? Finns det nån praktisk nytta av att träna det?

Jag hade fortsatt träna, men kanske inte jättemkt om hon blir så stressad. Du behöver ju inte börja med att åka in till stan utan att nån möter er på promenadstigen hemma.
 
Sv: Träna eller låta vara?

Det beror ju helt på hur ni lever.
Ni bor på landet skriver du, är ni i stan ofta? Finns det nån praktisk nytta av att träna det?

Jag hade fortsatt träna, men kanske inte jättemkt om hon blir så stressad. Du behöver ju inte börja med att åka in till stan utan att nån möter er på promenadstigen hemma.

Jag är i stan för att träna valpen, Stora vovvan brukar då få stanna hemma för det blir för mkt för henne. Möte p promenader går bra så länge jag har gottis till henne. Funkar dock inte som i staden där det blir för mkt intryck.

Jag trodde inte hon skulle bli så avslappnad som hon är hemma på så kort tid. Så kanske det ger sig med tiden och lite träning. Det viktigaste för mig är att hon mår bra :) Vill tillägga hon är bara väldigt väldigt superstressad glad vid nya situationer men det skapar en frustration så klart att inte få hälsa på allt och alla och hoppa upp i folks knän eller busa med alla hundar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 187
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp