Bukefalos 28 år!

Träna för utställning

T

Trollsan

Äntligen efter flera år har jag en hund som jag vågar mig ut i utställningsringen med!:laugh:

Jag har visat hundar åt kompisar tidigare men de har ju varit "färdiga" när de hamnat i mina händer. För första gången ska jag träna för utställning!

Jag tar tacksamt emot alla tips för att göra träningen så bra som möjligt!
(antar att storleken på hunden spelar roll för vilka tips man ger, hunden som jag ska visa är liten, en JRT)

Det första problemet som jag stött på är att jag har svårt att få den lilla damen att stå. Hon sätter sig hellre och tittar på mig...

Så mata mig full med alla era tips!
 
Sv: Träna för utställning

Först och främst kan det ju då underlätta med ett kommando för just "stå". Passa på när hon någon gång står stilla. Säg "stå" och beröm. Efter ett tag brukar hundarna kunna koppla vad det är man vill. Annars kan man gå med hunden, stanna och säga stå. Så fort hunden stannar (för de gör de ju ofta även innan de eventuellt sätter sig), beröm.

Har du väl fått in ett stå-kommando så är det bara att finslipa på det tills det sitter så bra som du vill att det ska göra. Det går att få det så att hunden tvärstannar direkt från trav och stannar med alla fyra ben jämnt som de ska göra på utställning. Oavsett storlek på hund kan det ju vara ganska skönt att ha det för att slippa flytta runt benen i all oändlighet.

Annars, vad jag kör på, är att helt enkelt inte träna annat än springa fint i kopplet utan att hunden vill ha dragkamp med det :D
När vi stannar så börjar jag ställa upp. Börjar jag inte joxa med godis eller försöka få kontakt så har inte hundarna satt sig ner. De har stått upp och har man tur står de t.o.m. kvar så som man ställt tassarna :p
 
Sv: Träna för utställning

Red_Chili gav bra tips "stå" träningen.

Du vet ju hur en utställning går till så det är bara att träna på sådant du vet "kommer att hända". Mitt bästa tips är MILJÖTRÄNA hunden ordentligt innan. Så vovven kan koncentrera sig på DIG, och inte bara omgivningen o alla andra hundar ;)
Sedan är det jätte bra om du, som har en bord-ras, tränar på att ha den ståendes på ett bord/trimbord. Tandvisningen är ett moment många hundar ogillar/har problem med, träna på det. Låt många människor kolla i munnen, gärna främmande. Låt dom klämma och känna på hunden, muskler-rygg-ben och kulorna om den har sådana, kommer ev. "klämmas" lite på, träna på det.
Att hitta just ert tempo för en bra trav är nånting du kan med lite hjälp (någon som ser traven) träna på hemma och väldigt nyttigt, så även att kunna springa rakt med hunden...

oj, vad mkt det vart men lär du vovven allt detta kommer så det då att säkerligen att stå ordet Välvisad i protokollet. :)

LYCKA TILL!
 
Sv: Träna för utställning

Vilken bra tråd, går det bra att jag lånar lite?

Jag har lite svårt att få Camaro att stå "fint". Om jag matar på som tusan med köttbullar står hon någorlunda still och sträcker på sig. Men sen är det ju benen.. Om jag börjar flytta på benen fattar hon inget och hela hunden följer efter..
Hur gör man för att hon ska förstå?
Ska man ens hålla på och dra i ben om man är helt nybörjare eller ska jag vara nöjd om jag får henne att stå still?
:p
 
Sv: Träna för utställning

oj, vad mkt det vart men lär du vovven allt detta kommer så det då att säkerligen att stå ordet Välvisad i protokollet. :)

LYCKA TILL!

Och jag fick välvisad på min och hundens första utställning. Men inte kunde vi allt som ni har tagit upp.. :angel:
 
Sv: Träna för utställning

strunta i benen så länge, och öva istället på att hon står med alla fyra tassar i backen en längre stund istället, utan att du behöver mata ihjäl henne :) när hon väl fattar att hon ska stå stilla är det lättare att flytta tassar (om det ens behövs, en del hundar friställer, dvs står snyggt utan pet från handlern).
för att träna henne att stå still en längre stund (pratar nu ~5-10sek initialt) så har jag tränat med leksak, men det väljer man ju vad som passar bäst. leksak triggar min hund otroligt, men så är det ju inte med alla. jag har helt enkelt gett kommandot för att stå, och eftersom jag har leksaken i handen har hon fullt fokus på mig, och när hon stått stilla länge nog kastas leksaken iväg. den höga förväntningen gör även att hon "spänner upp sig" och därmed ser ännu snyggare ut :). detta är en variant av hur många som helst, så funkar den inte för dig så finns det andra vägar att prova.
 
Sv: Träna för utställning

Nu vet jag inte vilken ras du har, men säg stå när vovven står = beröm och samma igen o igen. När det börjar klicka för den att gör jag så, när hon säger så, får jag "karra". Börja då fördröja belöningen lite, o sedan lite mer o mer o mer... Jag har tränat min att hon ska stå mitt framför mig och kolla på mig då, sedan går jag fram ett steg o ger henne godis ca. var 15sek... (dvs hon står uppställd med löst hängande koppel o koncentrerar sig på mig)
När jag visar hundar åt andra (ofta jämthundar) kan dom inte "stå", men kanske ev. stanna. Så "lyfter" jag upp huvudet med halsbandet ställer till bena som jag vill ha dom och säger sedan stanna eller stilla, nått sånt... ;) Beror på vad det är för utställning, en dåligt visad hund kan få en 2:a när den igentligen kanske är en 1:a på nationell eller internationell.
Är det en inoff. så är det ju bara en träning för dig o hunden... Försök sedan ta ett snack med dommaren efter utställningen och fråga vad du kan förbättra.
Lättast av allt är det att fara till en uppfödare av rasen som visar hur just din ras ska stå och vilka knep du kan använda för att få fram så bra vinklar som möjligt eller gå en handlerkurs... finns det någon ringträning på klubben kan det vara kul och nyttigt att fara på den och träna :)

Lycka till!
 
Sv: Träna för utställning

För att korrigera benen så gör jag på två sätt. För frambenen lyfter jag under bröstkorgen på hunden och när jag sätter ner ser jag till att frambenen hamnar rakt ner/under, efter det ser jag till att hålla kopplet sträckt. Då står hunden balanserat på frambenen och kopplet hindrar i viss mån hunden från att kliva iväg.

Bakbenen, där stryker jag med handen längs hundens sida och hela vägen ner längs bakbenet innan jag justerar det. Då vet hunden att något är på gång att hända och rycker inte åt sig benet eller sätter sig ner.

Jag har använt klicker och massor av godis när jag har tränat in det och vi har tränat massor. Se till att öva på bra underlag också. Har man en mindre hund kan man ha en sådan där anti-glid matta som man har i badkaret exempelvis. Min är för stor för en sådan så när vi tränar inomhus, använder jag en yogamatta.
 
Sv: Träna för utställning

Och jag fick välvisad på min och hundens första utställning. Men inte kunde vi allt som ni har tagit upp.. :angel:


Haha, ja det beror ju lite på dommarna, på inoff är dommarna ganska "snälla", officiella brukar dom vara lite hårdare på.

Sist när jag var internationell i Harstad, Norge. Så fick jag MKT välvisad i kommentar och fick beröm av dommaren för min fina handling :laugh: Jag gick sträckte på mig ganska ordentligt o hade något fånigt flin på läpparna resten dag. Sedan fick jag ju cert o cacib oxå... var med andra ord ganska nöjd ;)
 
Sv: Träna för utställning

Om du har visat tidigare och kan drillen så kommer hunden troligen inte att utgöra några större problem. Är hunden hyfsat koppelvan så är det bara att åka till utställlningen, gå några vändor utanför ringen för att kolla av hur hunden gillar miljön och sedan knalla in.

Det kan vara bra att klura ut på förhand hur du kan peppa hunden om det skulle visa sig att den blir lite låg i utställningsmiljön. Ta med favortigodis, favoritleksak eller liknande så att du lätt kan få hunden på glatt humör.

Med god grundkontakt och en bild i huvudet av hur det ska se ut kommer man långt. Ståendet brukar jag inte träna speciellt ingående. Ställ upp hunden, säg "stå" och beröm när hunden står stilla. Korrigera tillbaka den om den rör på sig. Gör det kanske några gånger hemma/på promenad och någon gång utanför ringen. De brukar fatta snabbt.

Utställningsträning är för handlern och inte för hunden (tycker jag). Om du är glad och pepp så kommer hunden också vara det och därmed visa sig fint!
 
Sv: Träna för utställning

Det första problemet som jag stött på är att jag har svårt att få den lilla damen att stå. Hon sätter sig hellre och tittar på mig...
Tänk på att hunden inte behöver stå uppställd klippt hela tiden. Sätt dig på knä, ställ upp hunden och stötta gärna med en hand vid rumpan och när domaren inte tittar så pausar du och låter hunden sitta om den vill. Ha koll på domaren och de andra så vet du när det är viktigt att hunden står bra.
 
Sv: Träna för utställning

Det absolut viktigaste är att helhetsintrycket är bra. Om du ser trevlig ut, pratar schysst med din hund och har en vänlig hund kommer du långt. En hund som inte är intresserad av alla andra hundar, inte behöver lyftas i kopplet hela tiden eller som inte hoppar när man springer har genast ett försprång mot likvärdiga hundar.

Själv håller jag nästan alltid bara under hakan på mina hundar, släpper kopplet så fort vi står stilla.

Sen ska man vara vaken på sin hunds brister. Min ena har för lågt ansatta öron till exempel, då snackar jag med henne när domaren är nära, då lyfter hon ju öronen. Min andra är utåttåad fram, så på henne får jag ju ställa in benen lite.
 
Sv: Träna för utställning

Lady_Vip har ett väldigt bra svar och lägger du dessutom in mycket träning på att hunden ska godkänna att andra klämmer och känner,då kommer du långt!

Har sett så mycket skräckexempel på hundar som inte är vana att bli klämda och kända på så man blir nästan mörkrädd!
Hunden står snyggt uppställd,men sen kommer biten då domaren ska känna igenom hunden..där brast det i träningen!

Lycka till!
 
Sv: Träna för utställning

Lady_Vip har ett väldigt bra svar och lägger du dessutom in mycket träning på att hunden ska godkänna att andra klämmer och känner,då kommer du långt!

Har sett så mycket skräckexempel på hundar som inte är vana att bli klämda och kända på så man blir nästan mörkrädd!
Hunden står snyggt uppställd,men sen kommer biten då domaren ska känna igenom hunden..där brast det i träningen!

Eller så har man en översocial racka som jag som även om han kan stå still, bara måste visa sin glädje med hela kroppen och slicka domaren i ansiktet. Vi tränar massor men det blir aldrig helt bra genomkänningsbiten :grin:
 
Sv: Träna för utställning

Men översocial tycker jag inte är lika illa,det är ju en glad och trevlig hund egentligen! Om än svår att känna på:D

Värre är det med dom som verkligen inte vill bli klämda på,dom nästan kryper ur sitt eget skinn eller morrar och har sig.
 
Sv: Träna för utställning

Men översocial tycker jag inte är lika illa,det är ju en glad och trevlig hund egentligen! Om än svår att känna på:D

Värre är det med dom som verkligen inte vill bli klämda på,dom nästan kryper ur sitt eget skinn eller morrar och har sig.

Nä det är väl egentligen inte fel men jag önskar att han bara stod still någon gång. Fast det är aldrig någon domare som har klagat. De flesta har sagt att med ett leende att de tycker att han är en mycket trevlig hund och den engelska domaren på My Dog sade att det var en av de gladaste weimaraners han hade träffat på. :D

Jag håller med om att det inte är trevligt att se hundar som morrar, kryper eller är helt livrädda för underlaget de springer på. Man blir ledsen inombords. :(
 
Sv: Träna för utställning

Du har redan fått en massa bra tips ang. att träna stå, helhetsintryck osv. Så mina små tips är bara detaljer, som i sig inte är så stora men som finputsar helheten lite.

En sak är godis. Använder du godis (i ringen alltså) så använd det när domaren inte ser. Eller ha det som mål iaf. ;) Vissa domare brukar till och med säga till att man inte får ha det, även om dom är få. Hur som helst så, när du springer är ett tips att hålla godisen i vänster hand. Samma som du har kopplet i. Då slipper du ha en hund som springer och tittar upp på dig och din högerhand. Med andra ord slipper du visa en huvudlös hund för domaren. ;)

Öva in "stanna" också, så du slipper stanna hunden med hjälp av kopplet. Då är det bra att säga namnet på hunden först och sedan kommandot. Säger jag bara stanna så lyssnar iaf inte min lika bra som om jag säger "Cerberus, stannaa". Då hör han ju att jag pratar med honom och att jag kommer be om något. :)

Det är som sagt bara små detaljer, en bra början är ju att dom kan stå stilla med alla fyra tassarna. Min 8-månaders tik tycker det är dödens dödstråkigaste dödstråk att stå stilla, så henne tränar jag bara korta sekundrar och ökar på pyttelite i taget.

Jag brukade dra ihop lite kompisar med hundar och ha träning i parken med. Det är nyttigt att träna på att springa med nån framför och nån bakom, göra "dueller" bredvid varandra och så turades vi om att agera domare och klämma och känna på varandras hundar. Trevlig träning, och man kan ju alltid träna lite annat med när man ändå ses. :p
 
Sv: Träna för utställning

De flesta har sagt att med ett leende att de tycker att han är en mycket trevlig hund och den engelska domaren på My Dog sade att det var en av de gladaste weimaraners han hade träffat på. :D

Haha, kan det bero på att de inte är direkt kända för att intressera sig för främlingar:p

Loka viftar inte ens på svansen åt domaren, hon bryr sig inte. Hon bryr sig inte om h*n skulle lyfta henne, räkna alla hennes tänder etc, det är under hennes värdighet:D
Fortunes sociala osäkerhet gör dock att hon hela tiden viftar på svansen al'a goldenstyle, hon brukar få "happy dog" inskrivet:angel:
 
Sv: Träna för utställning

Haha, kan det bero på att de inte är direkt kända för att intressera sig för främlingar:p

Loka viftar inte ens på svansen åt domaren, hon bryr sig inte. Hon bryr sig inte om h*n skulle lyfta henne, räkna alla hennes tänder etc, det är under hennes värdighet:D
Fortunes sociala osäkerhet gör dock att hon hela tiden viftar på svansen al'a goldenstyle, hon brukar få "happy dog" inskrivet:angel:

Tur att min hund inte har läst sin egen rasstandard - jag vet att de ska vara reserverade men vad sjutton. Det är rätt kul att ha en liten särling :D

Det som är intressant är att han gillar bara att hälsa, resten struntar han i. På MHt sökte han självmant kontakt med testledaren och hälsade. Men när de gick iväg ignorerade han testledaren fullständigt. Hans blick sade allt, "du är inte värd min tid, jag har viktigare saker att göra". Han är lite udda men jag gillar honom starkt! Han är cool! :love:
 
Sv: Träna för utställning

Jobbigt med hundar som inte kan rasstandarden;) Äh, det finns ju dem åt andra hållet och det är mycket, mycket värre.

Testledaren blev lite orolig för Loka när vi gjorde MH, hon ville inte kampa med honom eller säga hej, han var totalt genomskinlig. Han trodde nog att hon var reserverad, men fattade sen att hon bara var ointresserad, en enmanshund helt enkelt. F har ju inte gjort MH av förklarliga skäl, men hon hade säkert charmat alla...
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 730
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 350
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 348
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp