Träna spår, både vilt och person?

Sv: Träna spår, både vilt och person?

Mina hundar spårade mycket vilt förut men nu blir det bara personspår. De tycker fortfarande att det är jätteroligt :)

Tänker nog ta upp viltspåret med Ila i framtiden men det blir när personspåret är riktigt befäst. Då kommer det ju vara piece of kaka att ta det där championatet :D
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Det låter ju logiskt.

Tänkte bara så han inte spårar människoavrycken istället för blodet, hur man får hunden att fatta att idag är det skoavtryck och på torsdag blodet.

Om man förutsätter att man viltspårar för skojs skull och typ satsar på championat men kanske inte tänker använda hunden i skarpa eftersök - varför skulle det vara ett problem med att hunden spårar spårläggaren och inte klöven? Klöven/blodet och fotspåren är väl alltid i samma kärna?
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Som Attheedge skriver, hundarna ska ju inte hålla på och byta spår, oavsett vad det är dom spårar. Min 5 månaders reder ut att gå blodspår som legat uppemot 7-8 timmar, även om andra viltslag har korsat spåret.

Har du t ex en vildsvinsflock kan ju ett djur vara påskjutet, och då måste ju hunden kunna hålla reda på vilken gris som är påskjuten, när den lämnar flocken osv. Om den inte lämnar flocken bör hunden dessutom kunna skilja den skadade grisen från dom andra så att skytten kommer åt att skjuta.
Kan den inte skilja på blodspår och personspår duger den inte som spårhund, även om man såklart kan lägga för skojs skull.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Som Attheedge skriver, hundarna ska ju inte hålla på och byta spår, oavsett vad det är dom spårar. Min 5 månaders reder ut att gå blodspår som legat uppemot 7-8 timmar, även om andra viltslag har korsat spåret.

Har du t ex en vildsvinsflock kan ju ett djur vara påskjutet, och då måste ju hunden kunna hålla reda på vilken gris som är påskjuten, när den lämnar flocken osv. Om den inte lämnar flocken bör hunden dessutom kunna skilja den skadade grisen från dom andra så att skytten kommer åt att skjuta.
Kan den inte skilja på blodspår och personspår duger den inte som spårhund, även om man såklart kan lägga för skojs skull.

Förtydligande: Kan inte hunden hålla sig till det spåret den är anvisad på, oavsett vad det är, så duger den inte mycket till spårhund.

För att komma undan fotspåren i blodspåret kan du ju ha en lång stång för klöv och blodflaska, som någon annan skrev.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Som Attheedge skriver, hundarna ska ju inte hålla på och byta spår, oavsett vad det är dom spårar. Min 5 månaders reder ut att gå blodspår som legat uppemot 7-8 timmar, även om andra viltslag har korsat spåret.

Har du t ex en vildsvinsflock kan ju ett djur vara påskjutet, och då måste ju hunden kunna hålla reda på vilken gris som är påskjuten, när den lämnar flocken osv. Om den inte lämnar flocken bör hunden dessutom kunna skilja den skadade grisen från dom andra så att skytten kommer åt att skjuta.
Kan den inte skilja på blodspår och personspår duger den inte som spårhund, även om man såklart kan lägga för skojs skull.

En liten fundering..
I öppenklass i viltspår så sätter man ju inte hunden direkt på spåret utan det finns ju någon slags upptagsruta. Om hunden självmant söker upp ett spår, hur kan du vara säker på att den väljer rätt om det skulle finnas flera? Eller att den har koll på just vilken typ av spår den förväntas söka upp? (Om man nu inte skiljer på kommando osv)
Tänker just på detta med att följa klöv eller spårläggare och att inte byta spår.

Jag har ju som sagt aldrig sett det som ett problem men det var bara en tanke som dök upp..

(Och nog väljer väl de flesta hundar viltdoften eftersom den lär vara mer spännande?)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Det är ju likadant i högre och elit spåret i brukset att det är en upptagsruta, så för att dela på så tror jag att man behöver ha tydliga arbetstecken och olika kommandon.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Det är ju likadant i högre och elit spåret i brukset att det är en upptagsruta, så för att dela på så tror jag att man behöver ha tydliga arbetstecken och olika kommandon.

Ja precis. Det var så jag tänkte.
Man vill ju inte att hunden ska råka hitta spår av vilt i upptagsrutan, för att den tror att det var det som gällde den gången :D
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Sen ska ju eftersökshunden bara spåra skadeskjutet vilt och någon slags speciell doft måste de ju avsöndra eftersom hundarna kan särskilja ut det djuret från en flock. Man har ju vid skadskjutningar oftast någon/något litet blod sammankopplat med djurets doft som gör att hunden spårar just det djuret. Så duktiga eftersökshundar ska ju inte spåra friskt vilt hur som om man ska vara krass :)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Jag spårar både vilt och personspår med min äldre tik. Började precis tvärt emot alla andra med att ta viltspårscampionatet och sen när det var klart började jag inlärningen av personspår. Men det har aldrig varit några som helst problem. Hon förstår vad hon ska spåra och påverkas inte av viltstörning.

Många rekommenderar olika tjänstetecken och de är nog smart. Jag är så korkad att jag spårar i samma sele och med samma lina, dessutom kan jag lägga ut ett viltspår till valpen på samma gång (klövar i och runt bilen) och ändå skicka henne på ett personspår och det är inga problem. :)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Jag använder skilda kommandon, helt enkelt "blod" för blodspår.
Just i den rutan vet jag ju att det troligtvis inte ligger några andra spår än det lagda, och definitivt inga andra blodspår.

Är det däremot ett skarpt eftersök säger jag "sök blod" tills hunden hittar skottplatsen/där djuret blev påkört och sedan kan börja följa spåret.

Jag tror också att hundarna först och främst följer viltdoften, Ladda markerar inte bloduppehåll övht :)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Heeelt OT!
Fattade inte vad du laddade markeringarna med när jag fattade att din hund heter så.:D
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Känns som om att det inte kan vara fel med olika arbetstecken. Ska fundera på det, har bara en sele och lina, men det måste ju gå och göra annat?

Funderar på starten, att den ser annorlunda ut.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Du kan ju t ex ha ett reflexhalsband på hunden utöver selen när du kör viltspår. Det är ju upptagsruta i båda grenarna om man tävlar, så olika kommandon som "spååra" och "sök blod" eller något. ( :D )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 300
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 408
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp