Träna spår, både vilt och person?

Blandrastik

Trådstartare
Gör du det, funkar det bra?

Jag är sedan sex månader tillbaka ägare till en Staby, planen är att han ska få göra det han är bra på och det han vill. Lite baktanke att åtminstone ta ett anlagsprov i viltspår.
Då till min fråga, det är ju avsevärt enklare att lägga ett personspår. Nån som gör både och? Tycker hunden fortfarande att personspår är nåt att ha efter att ha fått sniffa blod?
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Flatten jag har har gjort båda, nu är jag för lat och kör bara personspår. ;) Visst gillade han blodspåret bättre, men med bra belöningar i personspåret så fick vi till det med! Vi gick aldrig några prov i viltspår, men ett par skarpa eftersök och sedan är han godkänd i högre spår.

Vi började med viltspåret och när det funkade bra så övergick jag till personspår, under inlärningen av blodspår blandade jag dom inte.

Min gillar ju att spåra och insåg väl att man fick nöja sig med personspåren som den lata (och oplanerade) matten la... ;)

Tillägg: det var min dåvarande sambo som började med viltspårandet, när jag sen tyckte att brukset verkade roligt så fick flatten helt enkelt hänga på.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Har fått tips av en kompis att börja med personspår (jag vill köra bådadera) och vänta med viltspår tills person är inlärt. Viltspår är så mycket enklare, tydligare doft att följa.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Det låter ju logiskt.

Tänkte bara så han inte spårar människoavrycken istället för blodet, hur man får hunden att fatta att idag är det skoavtryck och på torsdag blodet.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Genom att låta blodspåret ligga länge så att människovittringen inte är så tydlig. Olika tjänstetecken är också en ide.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Har inga problem med det trots att jag började med viltspårwt först. Funkar lika bra med båda.
För att hunden ska skilja på det kan du ju köra Viltspår med halsband och personspår med sele.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Olika tjänstetecken är en bra idé, eller olika arbetstecken.
Om det egentligen behövs.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

4 timmar iaf skulle jag säga. När det gäller viltspår är det ingen nackdel med lång liggtid, då centreras dofterna så för en fågelhund som sällan spårar med näsan i spårkärnan tycker jag alltid man ska vänta minst 4-6 timmar.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Med nuvarande kör jag bara personspår eftersom jag är lat och har svårt att få tag på klövar. Förra hunden förstod dock inte poängen med spår fören jag började med viltspår, så där började jag med vilt och övergick till person efter att hon insett att det var kul att använda näsan (omplacering). Jag blandade sedan resten av hennes liv och körde viltspår ibland när jag fått tag på klövar utan problem.

Jag har en liggtid på 1-3 timmar på personspår och 8 h - dagen efter på viltspår, så jag tror inte att mina hundar följer människolukten i viltspåren. Å andra sidan så spårar jag bara för att det är kul, så det är inget jag direkt har tänkt på.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Och jag fick lära mig av 'min' instruktör att viltspår är bättre att börja med om man vill köra båda delarna. Anledningen var att att det finns en liten risk att dom spårar spårläggaren och inte blodet om dom är mer vana med personspår.

Inte vet jag om det stämmer men jag har börjat med viltspår av den anledningen. Arbetstecknen är ju också väldigt viktigt tror jag:)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Blod i flaska som droppar några meter från dina/spårläggarens fotspår. Blodig klöv som hänger från en lång pinne.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Blodig klöv är onödigt, det har dom aldrig på prov. Dessutom blir bloduppehållen diffusa då.

Bättre att börja viltspår utan blod öht och med 5-6 timmars liggtid.

TS: Jag har alltid kört blandat på mina hundar. Inga särskilda tjänstetecken heller. Tycker det är tydligt nog att det är olika spårtyper helt enkelt. Spår betyder spår oavsett vad man spårar. Mina hundar har gått skarpa eftersök efter klantiga spårekipage som villat kors och tvärs utan att hitta något = fullt med människo- och hundspår över det skadeskjutna djurets spår. Inga problem, viltet var mer värt än en vilsen människa.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Det är ju kanon att köra båda två, så småningom kan du ju lägga in blod som störning på personspåret och vice versa :)
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

Funderar lite, hur vet hunden då att idag är det personspår, även om ett rådjur har korsat spåret? Ser du skillnad på din hund om h*n bryter spår? Att göra som AraSlei, skriver köper jag i träningssyfte, men skapt läge?

Eller skarpt läge kanske bara är vilt/eftersök?
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

För mig så byter man inte spår, har jag visat att detta är det vi ska spåra, då spårar man det - inget annat. Kan ju lika gärna vara ett rådjur som korsat när du lagt ett viltspår, och där byter man inte heller spår. Jag tycker att man på vissa hundar kan se om de byter spår, antingen i kroppshållning eller drag i linan till exempel.

Sen är väl hundarna inte dummare än att de förstår när man själv dragit klöv och blodat än när det är ett skadat vilt som de spårar. I ett skarp eftersök på gris till exempel så är det inte alls ovanligt att de håller sig till flocken en stund innan de går undan, så då måste ju hunden kunna förstå att det är det skadade djuret som man följer.

Lägger till det flera andra påpekat, tydliga arbetstecken (som är lätt för hunden att skilja ut) under inlärningen och absolut inte blanda person och viltspår under inlärningen för att få en spårsäker hund.
 
Sv: Träna spår, både vilt och person?

KL mig själv

Jag lyssnade på föreläsningen Spårhunden och lukterna i vintras, björnspårekipagen till exempel de börjar inlärningen med hårda personspår för att få en spårsäker hund med bra spårteknik. De belönar först bara själva spårningen, inte genom att ha föremål i spåret utan att kasta belöningen/motivatorn framför hunden. De lägger sedan till markeringarna och släpspår av skinn/tass/klöv (eller vad det nu är man ska lära hunden att spåra).

Så ska man tro deras studier och deras sätt att träna så börja med personspår på hårda underlag. Finns många bra tips i deras bok :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 318
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 414
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp