Bukefalos 28 år!

Tränat med jämthunden -wow!

evis

Trådstartare
Jag har ju alltid velat påstå att vår lilla Tyska Mittelspitz är "så lätt att ha å göra med". Vilket visserligen är sant, hon ÄR lätt att ha att göra med, det ÄR inga särskilda problem och hon har alltid varit någorlunda lätttränad. Men jag har ju övht inte så stor erfarenhet av hundar och har inte så mycket att jämföra med heller. Vi har gått grundlydnadskurs med henne och hon har skött sej riktigt fint.

Men nu har då min far fått för sej att ställa ut sin jämthund, en 3-årig tik. Denna, mycket charmiga och snälla, hund har sedan hon var 6 mån i princip levt sitt liv i hundgården - förutom på hösten då när hon varit ut på jakt under några månader. Tragiskt visst, men det är inte min hund - det är min fars, och det finns tydligen inget som kan få min far att ändra på sin "hundhållning".

Nå, i brådrasket så fick ju då JAG uppgiften att få henne någorlunda ok att gå i koppel med... Tjo... Hon har alltid tidigare pullat som en tok - i princip dragit runt med både far och andra som försökt ha henne i koppel. Det enda kommando hon kunnat sej hon var valp är sitt - det lärde jag och min syster in.

Men så har vi jobbat en del, mest inne på köksgolvet, dels med kontaktövningar och dels med att gå fot (med ögonkontakt). Samt finslipat lite på sittandet, övat in ligg och även jobbat en del med "stanna".
Och jag är helt förbluffad! Vilken fantastisk hund!
Vi har idag gått några vändor runt gräsmattan med konstant ögonkontakt, hon går så vackert bredvid mej och ser ut som "jag gör allt du säger och dubbelt så mycket, kom igen, säg vad jag ska göra, säg vad jag ska göra".

Är det SÅ det ska vara att jobba med hunden?
Minna (mellanspetsen) må vara duktig, men denna entusiasm och "aktiva underkastelse" har jag nog aldrig träffat på hos Minna - förutom möjligtvis när man har en LEKSAK i handen (och då försvinner entusiasmen om man håller på för länge utan att hon får busa). Jämthunden verkar göra det för att hon tycker det är förbaskat roligt att bara göra som man vill.

Men visst, utkonkurrerad kommer Minna aldrig bli. Hon HAR en i princip obefintlig jaktinstinkt och det är förbaskat smidigt, särskilt när hon är med på ridturer eller när vi är på våra promenader. Därtill är Minna väldigt flockbunden på så vis att hon avskyr att bli lämnad ensam.
Jämthunden är väldigt självständig och släpper man lös henne i skogen så är hon borta på två millisekunder - JAGA glöder det i ögonen. Säkerligen skulle det vara bättre med träning - jag tror nog att hon visst skulle kunna lära sej när det är jakt på gång och när hon INTE får jaga, men riktigt så simpel som Minna (utan jaktinstinkt) lär hon väl aldrig kunna bli..

Nåja, hade pojkvännen inte varit allergisk så hade jag nog glatt tagit en valp efter den där jämthunden... Verkligen ROLIGT att jobba med en så intelligent hund.

Enda problemet jag har och har haft är att hon ska vara så förbaskat underlägsen - innan vi får in flytet så är "gå fot i koppel" mycket svårt, hon far iväg lite åt fel håll och jag säger Bella, kolla hit och hon kryper nästan ihop och lägger sej osv. Det är först när jag jobbat med att se väldigt inbjudande och "försiktig" ut som hon börjar fatta att hon KAN gå bredvid mej och inte BEHÖVER "krypa" bredvid mej.
 
Jag har bara haft goda erfarenheter av jämthundar, de är väldigt fogliga och lättdresserade. Jämtens största problem är jägare som inte inser att en hund mår bra av att jobba året runt och med olika saker.
 
När jag gick valpkurs på brukshundsklubben med vår jämte så sa de att de aldrig träffat en så självständig 12 veckors valp. :eek: Gick för några månader sedan en lydnadskurs och de tyckte han hade stor potential att bli riktigt bra. :) Problemet är att ibland tycker han det är roligare att jaga småfåglar eller cyklister som cyklar förbi på vägen utanför klubben. :mad: Lös går han ju inte att ha för det tar ungefär två nano sekunder och sedan ser du baken på honom långt bort. :crazy: Känner en person som kan ha sin jämte lös utan han sticker, dock under uppsyn för annars piper han iväg. Känner i och för sig en till men hon har förmodligen dålig jaktinstinkt. Har även ställt ut honom några gånger och det har varit skoj och det har gått hyggligt bra, ett problem är att han är lite i största laget. :crazy: Hemma är han alltid med oss och har aldrig varit i hundgård. I september åker han för första gången till Jämtland för sin första stora älgjakt. Han är 1,5 år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 325
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp