Bukefalos 28 år!

träning av äldre hästar

A

Angmar

Hej allihopa!

är alldeles ny som medlem här på Buke, även om jag har suttit många gånger och läst olika trådar inom klassiskridkonstforumet. Väldigt intressanta diskussioner!:)

Jag har gått och funderat på en sak rätt länge; ni som har hästar som börjar vara upp i åren (över 16, 17 år) hur upplever ni att den akademiska ridningen påverkat hästarna rent kroppsligt? Blir de allmänt "tanigare"(pga åldern) i kroppen eller bygger de muskler lika bra som yngre pållar?
 
Sv: träning av äldre hästar

Att ta inspiration från AR med sin äldre häst har jag bara goda erfarenheter av.

Oavsett ridstil så vill jag säga att en äldre häst inte ska behöva bli tanig om den fodras på ett bra sätt. Man kan säga att äldre hästar i regel kräver mer av både protein & MJ. Någon tipsade mej om att man till och med ska fodra som om det vore en unghäst, det tror jag inte det finns någon forskning som underbygger, men det är folk med erfarenhet som nämnt detta och min erfarenhet är att det stämmer rätt väl.
Varför de behöver mer kan jag inte svära på, mer än att upptaget väl blir sämre när själva apparaturen åldras. Grovtarmsfunktioner som att skapa B-vitaminer kan också påverkas, så därför kan det vara bra att se över B-vitamin i foderstaten.

Min gamling fick rätt mycket käk i MJ & smbrp mätt, men musklade sej också fint och höll sej bra i kroppen. Jag höll honom visserligen med viljes i något överhull... (man blir lätt larvig med äldre hästar, om han skulle bli sjuk var det ju bra om han hade något att ta av...dessutom tyckte jag han verkade må bättre av att vara lite rundare)

Det jag sett är att äldre hästar som av någon anledning fått sina muskler skadade, till exempel på grund av illasittande sadlar eller trauma, har svårare att "muskla tillbaka sej" i det skadade området än yngre hästar - var noga med att ha välpassande utrustning och hålla musklerna friska & fräscha med de medel som behövs (massage/stretching/regelbunden genomgång av alternativare & veterinär osv).
 
Sv: träning av äldre hästar

Jag började träna AR så smått med min travare när hon var 22 år (2005). Innan hade vi mest "skogsmullat" eftersom jag inte hittat någon "engelsk" tränare som passade oss. Hästen hade stora problem med öm rygg och överrörlighet (ingen riktig stabilitet och koordination i kroppen). Nu är hon 25 och blir bara bättre och bättre. Mer muskler över hela kroppen, bättre rygg och mer stabil i koppen, dessutom inte lika stressad om man ställer lite krav på henne (blev lätt "blockerad" tidigare).

För att visa förändringen:

Relativt nyköpt, våren 1997 (14 år)
16364524.jpg


1998 (15 år)
16364526.jpg


Våren 2006 (23 år)
9240159.jpg


Sommaren 2007 (24 år)

16364957.jpg


12597039.jpg


12492809.jpg


12492887.jpg


12570453.jpg
 
Sv: träning av äldre hästar

Jag köpte min häst 10 november 2001. Då var hon 17 år. Den 19 november, såg hon ut så här på foto...



Den 23 juli 2002, såg jag och min dam ut så här. Så såg vi oftast ut... Stressat tempo och i fruktansvärd otakt. Att hon dessutom var högdräktig och fölade 12 timmar senare, var inget vi visste om...



Inte var det väl mkt bättre här, även om tempot var något bättre 23/4 2003, när hästen fyllde 19 år den dagen.



Men sedan, började det hända saker. Jag fick kontakt med en AR-tränare och var med på min första uppsuttna AR-kurs. Det är inget att skryta med, eftersom vi mestadels såg ut så här, jag och min dam. Vi fick stanna flera gånger och "fråga efter vägen"... Det är på grund av dessa frågetecken, jag ALLTID tjatar på nya "Jag vill börja med AR, hur gör man", säger att gå som fotfolk på en AR-kurs och ta sen med er hästen, sitt inte hemma och experimentera själva. Det har inte jag gjort. För då är risken att man förstör både sig själv och hästen.





På ovanstående bilder, ser min dam mest ut som en liten kråka. Men det var efter den här kursen, som jag ändå fick mersmak, började läsa, fråga på forum, tänka och träna. Och sen... :bump:
 
Sv: träning av äldre hästar

Sen började muskler och smidighet, kopplas ihop med tankeverksamhet och koordination. Det tycker i alla fall jag. Sen att jag inte har förutsättningar för att någonsin bli en proffsryttare, det är en annan sak. Det har jag aldrig sagt att jag är, eller ska bli heller. Utan jag och min häst jobbar, utifrån våra förutsättningar och blir sen, vad vi blir... Vi ska i alla fall hålla oss "gamla" och friska, tillsammans.

030720

030830

040417

040509

051006
 
Senast ändrad:
Sv: träning av äldre hästar

Sedan hoppar vi till 2007, då de senaste fotona är från. Då min dam var 23 år...

070428

070428

070913

070913

2008-02-27 ser damen ut så här, efter att ha rejsat ett varv lös på stallägarens gräsmatta :eek: och fått skäll av mig, för att hon ska stå still :angel:.



Så damen är på sitt 24 år och still going strong. Nu ska jag bara få ordning på ögonen...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/19070000-19079999/640x480/19077716.jpg
Bild från IDAG, Fem timmar efter uppvak, från starroperation av andra ögat också (bilden är INTE otäck). Så nu ser jag bra ut, i dubbel bemärkelse. (Detta är ögat, som jag skadade vid krocken i höstas) Synen kommer aldrig kunna korrigeras perfekt på detta öga, då jag ändå hade en blödning i och under näthinnan som lett till SMÅ men dock förändringar i gula fläcken.

För att vara redo på årets första AR-kurs, den 5:e april! :bump:
 
Sv: träning av äldre hästar

Jag menar inte att hästarna behöver bli taniga när de blir äldre, men en häst som inte rids på ett uppbyggande sätt brukar, när de blir äldre, bli mer "ihopsjunkna" och-helt enkelt gamla vilket gör att de tappar en del muskler.
Men just därför är det så roligt att se de här hästarna som bara blivit finare av att åldras, iom att man tränar dem på rätt!:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp