Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här ligger träningen mer eller mindre på is. Försöker att inte få panik över det, det är trots allt semestertider och jag kommer att vara hyffsat aktiv.

Går sen igår och väntar på resultat från provtagning för Corona (jag jobbar inom vården) :cautious: Mår inte speciellt dåligt alls egentligen men har lite sjuldomskänsla som kommer och går. Tanken är att jag ska ut och vandra imorgon men det hänger rätt löst just nu. Kan ju inte göra någonting innan jag fått (negativt) provsvar och är lite fundersam kring sjuldomskänsla som kommer och går. Nåväl. Allt är packat och klart. Det är bara att hålla tummarna för att vi kommer iväg. Det var inte riktigt såhär jag tänkte börja semestern....
 
Här ligger träningen mer eller mindre på is. Försöker att inte få panik över det, det är trots allt semestertider och jag kommer att vara hyffsat aktiv.

Går sen igår och väntar på resultat från provtagning för Corona (jag jobbar inom vården) :cautious: Mår inte speciellt dåligt alls egentligen men har lite sjuldomskänsla som kommer och går. Tanken är att jag ska ut och vandra imorgon men det hänger rätt löst just nu. Kan ju inte göra någonting innan jag fått (negativt) provsvar och är lite fundersam kring sjuldomskänsla som kommer och går. Nåväl. Allt är packat och klart. Det är bara att hålla tummarna för att vi kommer iväg. Det var inte riktigt såhär jag tänkte börja semestern....
Men så tråkigt! Håller tummar och tår för att det inte är något. Bra inställning att ta det lite lugnare när man inte känner sig 100% :up:
 
Igår gjorde jag ett hemmaträningspass, kom åt muskler jag inte riktigt kommit åt tidigare så det var roligt. Det tog väl 35-40 minuter men det kändes kortare för att det var så roligt och skönt. Tidvis jätte jobbigt dock men det är ju lite meningen att träning kan vara tufft men höĺl en perfekt nivå. Idag ska jag springa lite, en halv kikometer mer än sist för att öka lite i taget men är jag slut innan nöjer jag mig med samma en dag till.

Har beställt hem några nya träningstights, det är som med hästsaker att det är roligt att köpa träningssaker :D Beställde allt i 2 storlekar så jag kan prova och välja sen hemma. Är nämligen inte förtjust i att gå på stan men hade gjort det om det gick men det jag ville ha fanns dessutom inte här i min butik så det går inte att köpa dom på annat vis. Får dock vänta till ungefär fredag, lång leveranstid men får stå ut.

Funderar på att köpa en kettlebell men vet inte hur tung den ska vara och ska hitta någon billig variant. Läst att man ska ha två men vet inte om jag har råd just nu. Hur tunga kettlebells använder ni?
 
Nu har jag testat första dagen på Chloe Tings 2 week shred challenge. Jag trodde jag skulle dö när hon ba "Nu ska vi göra bicycle crunch :) " i slutet. Liksom du skojar? Då dör jag ju! :D

Skämt åsido så vad det skitjobbigt, men det kändes precis så där skitjobbig som det ska vara. Jag kommer nog köra hela 2 veckors programmet sen när jag kommer hem från sommarstugan :up: Skönt när man är så där helt slut att som du säger - ha någon som talar om vad man ska göra och hur länge. Lättare att kötta på liiite till då :angel:
Är det den som heter full body shred på Youtube?
 
Idag ska jag ta det lugnt och bara promenera lite i det fina sommarvädret.

Igår sprang jag en lugn runda först och körde sedan pass nummer två i nya programmet. Det var fokus på endurance och mängder med lunges och en del squat jumps, planks, push-ups bland annat. Kul!
 
Så otroligt skönt! Var på gymmet när dom öppnade och tog ett kort men väldigt skönt löppass på bandet. Det är så roligt att springa igen. Lite tråkigt bara att få börja om helt men jag tar det med ro.

Nu har jag inte mer att göra idag än gå med hundarna och läsa och se på serier. Det kan behövas, har haft en intensiv vecka med massor att göra varje dag, jobbiga samtal och i princip inte kunnat sova normalt någon natt. Samma i natt, vaknade väldigt tidigt. Är rastlös av mig så får se hur bra jag lyckas ta det lugnt. Kanske prova det där programmet med Chloe Tings.
 
Hur lägger ni upp er träning? Har ni bestämda tider och dagar varje vecka? Varierar ni med att varva styrka och kondition? Kör ni samma övningar på gymmet/hemma varje gång?

Jag hade bra rutiner innan jag blev frisk så ska sätta mig och planera lite så jag kommer in i hur det var då. Då hade jag 2-3 pass med löpning eftersom det är det jag tycker är roligast, 1-2 pass i gymmet och hemmaträning 1-2 gånger i veckan. Totalt 4-5 pass när jag valt antalet ur dom olika kategorierna. Kommer inte träna samma sak flera dagar i rad utan låta kroppen och dom olika muskelgrupperna vila mellan gångerna. Kan ändra träningsform efter dagsform och lust. Det är ett sätt att träna som passar mig.

Har ni hittat rätt så att ni ser fram emot träningen?
 
Hur lägger ni upp er träning? Har ni bestämda tider och dagar varje vecka? Varierar ni med att varva styrka och kondition? Kör ni samma övningar på gymmet/hemma varje gång?

Jag hade bra rutiner innan jag blev frisk så ska sätta mig och planera lite så jag kommer in i hur det var då. Då hade jag 2-3 pass med löpning eftersom det är det jag tycker är roligast, 1-2 pass i gymmet och hemmaträning 1-2 gånger i veckan. Totalt 4-5 pass när jag valt antalet ur dom olika kategorierna. Kommer inte träna samma sak flera dagar i rad utan låta kroppen och dom olika muskelgrupperna vila mellan gångerna. Kan ändra träningsform efter dagsform och lust. Det är ett sätt att träna som passar mig.

Har ni hittat rätt så att ni ser fram emot träningen?
Jag varierar en del. Jag springer, styrketränar, rider, och gör yoga.
Jag gillar inte att göra samma övningar, springa samma väg osv varje gång men om jag till exempel ska köra intervallspringning brukar det bli samma runda. Annars har jag olika backar att öva backträning i osv... Fast nu börjar jag få slut på nya vägar att springa - har ju sprungit nästan allt häromkring 🙈

Jag har listat ut att om jag gör samma hela tiden tröttnar jag och tar inte i ordentligt. Så jag undviker det i största möjliga mån. Tänker jag att jag ska fokusera på bålstyrka, brukar jag göra några samma, och några nya övningar. De övningarna jag gillar sparar jag ner, så kan jag plocka fram dem sen.

Jag har inget direkt "schema" men det brukar oftast bli ungefär så här:
Måndag - Ridning.
Tisdag - vila (pga oftast massiv träningsvärk från ridningen)
Onsdag - Löpning.
Torsdag - Styrka.
Fredag - Yoga.
Lördag/Söndag - Springer långpass eller ett tuffare tempopass någon av dagarna. Beroende på hur kroppen känns springer jag lätt, styrketränar eller yoga, eller vila någon av dagarna.

Sen varierar jag hur länge och hårt jag tränar beroende på vad kroppen säger. Beroende på vilket lopp jag ska springa, anpassar jag löpningen efter det. Är hjärnan taggad på träning kör jag på tills kroppen är som potatismos, är hjärnan trött så gör jag lättare saker.

Jag ser inte alltid fram emot träningen. Däremot är jag alltid nöjd efter träningen. Brukar tänka att om träningen bara är pest och pina är det ingen idé, eftersom jag tränar nästan enbart för att må bra - och då kan det hända att jag tex. springer hem efter 10 minuter. Men jag tänker att det är bra att byta om och i alla fall påbörja träningen - för det kan ju hända att man fullföljer, eller till och med att man taggar till och tycker det är kul. Jag försöker att aldrig se avbrutna träningar som misslyckanden.
Det händer mer och mer sällan att jag avbryter numera. :)
 
Promenixat 1,3 mil i högt tempo/power walk så att jag svettats rejält hittills idag utöver löpningen och har den lilla kvällsrundan med hundarna kvar men det får bli en lugn och kort runda. Rastlös som få men övar på att vila. Känner mig lite trött och energisk på samma gång så jag tänker att jag får tvinga mig att vila lite.
 
Okej så jag har en hel del träningsvärk från gårdagens Chloe Ting - pass. Har ju även sprungit 25 kilometer i veckan, ridit två ridlektioner, och styrketränat en gång. Hela kroppen känns mör. Har tränat varje dag i två veckor nu... 🙄

Vad kommer jag på att jag vill göra då? Springa min backrunda och springa i skogen :idea: Det var inte världens smartaste, kroppen tog slut, men hjärnan ville och flåset var det inget problem med.
Lyckades därtill ramla för första gången i skogen.
Jag har halkat, snubblat, trampat fel, kängat in foten under rötter - men aldrig någonsin ramlat.
Inte så konstigt att jag ramlade dock, det var en sån där tunn stålvajer som låg på stigen och trasslat in sig i båda mina skor :eek: Som tur är var det ingen vajer mot naken hud utan den fastnade bara i skorna. Inte gjorde jag illa mig heller :up:
Vajern tog jag hem... måste sett lite kul ut när jag kom springande med en stålvajer :D
 
Styrketräningen står helt still denna vecka, men har hunnit springa vid två tillfällen. Senast i morse när jag sprang ut i solsken, och kommer hem blöt ända in till bh och trosor då himlen öppnade sen när jag hade 2,5 km kvar. Totalt 7,5 km och det kändes så bra, synd att åskan kom med svarta moln redan efter 4 km så jag fick vända hemåt. Är inte rädd för åskan, men misstänkte att regnet skulle komma och det gjorde det verkligen :rofl:
 
Den här veckan har jag varit trött och seg. Halvtaskig sömn och klängig bebis. Istället för att strunta i träningen har jag styrt om till korta enkla pass och tagit det lugnt. Typ 15 min mage eller som idag, 20 min ”glute burner” med gummiband. Tre sådana pass har det blivit. Nöjd med det! :up:

Imorgon planerar jag en powerwalk, sen är det bara en vecka kvar av min 6 veckors challenge.
 
Okej så jag har en hel del träningsvärk från gårdagens Chloe Ting - pass. Har ju även sprungit 25 kilometer i veckan, ridit två ridlektioner, och styrketränat en gång. Hela kroppen känns mör. Har tränat varje dag i två veckor nu... 🙄

Vad kommer jag på att jag vill göra då? Springa min backrunda och springa i skogen :idea: Det var inte världens smartaste, kroppen tog slut, men hjärnan ville och flåset var det inget problem med.
Lyckades därtill ramla för första gången i skogen.
Jag har halkat, snubblat, trampat fel, kängat in foten under rötter - men aldrig någonsin ramlat.
Inte så konstigt att jag ramlade dock, det var en sån där tunn stålvajer som låg på stigen och trasslat in sig i båda mina skor :eek: Som tur är var det ingen vajer mot naken hud utan den fastnade bara i skorna. Inte gjorde jag illa mig heller :up:
Vajern tog jag hem... måste sett lite kul ut när jag kom springande med en stålvajer :D
Usch vilken tur att du inte gjorde illa dig!
 
Vi gav upp. Dock inte pga sjukdom hos mig men för att vi missbedömde nattkylan. Fy satan vad kallt det var i natt! Rått och jävligt. Vi fick ligga rygg mot rygg i tältet och vaknade ändå var och varannan timma.

Plockade ändå samman nästan 6 mil på de 1,5 dagarna vi var ute. Fantastisk omväxlande natur beströdd med otroligt fina skånelängor.

Och jag mår bra fortfarande! :up:
20200711_154537.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 170
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 638
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp