Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här veckan har jag varit trött och seg. Halvtaskig sömn och klängig bebis. Istället för att strunta i träningen har jag styrt om till korta enkla pass och tagit det lugnt. Typ 15 min mage eller som idag, 20 min ”glute burner” med gummiband. Tre sådana pass har det blivit. Nöjd med det! :up:

Imorgon planerar jag en powerwalk, sen är det bara en vecka kvar av min 6 veckors challenge.

Klokt av dig! Jag tänker ofta att det är rutinen att träna som är viktigare än träningen sig.
 
Vi gav upp. Dock inte pga sjukdom hos mig men för att vi missbedömde nattkylan. Fy satan vad kallt det var i natt! Rått och jävligt. Vi fick ligga rygg mot rygg i tältet och vaknade ändå var och varannan timma.

Plockade ändå samman nästan 6 mil på de 1,5 dagarna vi var ute. Fantastisk omväxlande natur beströdd med otroligt fina skånelängor.

Och jag mår bra fortfarande! :up:
Visa bifogad fil 54079
Så fint! ❤️ Tråkigt att det var så kallt.
 
Hur lägger ni upp er träning? Har ni bestämda tider och dagar varje vecka? Varierar ni med att varva styrka och kondition? Kör ni samma övningar på gymmet/hemma varje gång?

Jag hade bra rutiner innan jag blev frisk så ska sätta mig och planera lite så jag kommer in i hur det var då. Då hade jag 2-3 pass med löpning eftersom det är det jag tycker är roligast, 1-2 pass i gymmet och hemmaträning 1-2 gånger i veckan. Totalt 4-5 pass när jag valt antalet ur dom olika kategorierna. Kommer inte träna samma sak flera dagar i rad utan låta kroppen och dom olika muskelgrupperna vila mellan gångerna. Kan ändra träningsform efter dagsform och lust. Det är ett sätt att träna som passar mig.

Har ni hittat rätt så att ni ser fram emot träningen?

Jag tränar enbart styrka och rörlighet till vardags. Har fått program från PT där jag ska ta mig igenom tre per vecka. Jag kör inte med fasta dagar utan ser över varje ny vecka och plockar in träningen där det passar. Då passen är uppdelade på olika muskelgrupper så kan jag träna tre dagar på raken utan att riskera att överanstränga något. Vad gäller lust så försöker jag styra mer med fötterna än med hjärnan. Börjar jag tänka gör mycket så kommer jag inte iväg. Går jag bara dit så här jag ofta rätt kul väl där.

Rörlighetsträningen är yogqinspirerad och något jag gör hemma när andan faller på de dagar jag inte är på gymmet.
 
Ta hand om dig :heart
Tack kära du! Det är ingen stor grej egentligen, bara massa småsaker som staplas ovanpå varandra och drar ner mig totalt emellanåt. Jag börjar känna att jag är rätt redo för 2021 nu :p

Så himla tråkigt att ni fick avbryta vandringen förresten, men ja fy tusan vad kallt det har varit på senaste! Särskilt under nätterna! Jag försökte njuta av att sitta på en uteservering för första gången på flera månader i fredags men vi gick hem redan vid 20 eftersom vi var så kalla - trots flera lager kläder! O_o
 
Imorgon tänkte jag mig någon slags löpning.
Icke sa nicke! Vi blev spontant inbjudna på grillning hos grannen i eftermiddags, och efter att ha druckit ett par glas sangria kände jag plötsligt inte alls för att ge mig ut att springa, konstigt nog. :D Kanske lika bra med en riktig vilodag, med tanke på att jag sov uruselt natten till idag och har haft en rätt tuff vecka rent generellt. Det får bli löpning imorgon istället!

Jag har ändå nått mitt stegmål varje dag denna veckan, promenerat/sprungit totalt 2,3 mil och haft rejäl träningsvärk i hela kroppen åtminstone 4 av veckans 7 dagar, så jag känner mig nöjd!
 
Hade ett benchmark-pass för appen idag. 50 armhävningar, 50 burpees och 50 squat jumps på kortast möjliga tid. Sjukt jobbigt och jag var nog inte så snabb men jag gjorde allt, så nöjd :up: Red sedan ut i två timmar med en vän på halvtokiga hästar, men så kul vi hade alla fyra.

Den här veckan har det blivit tre löppass, två styrkepass (eller tre om dagens pass räknas) och så har jag ridit fem dagar. Har haft två dagar med helvila för kroppen har känts rätt matt efter styrkepassen.
 
Förra veckan sprang jag samma distans som var super kort. Idag ska jag lägga till 0,5 km och/eller springa 5 minuter längre. Låter kanske lite fånigt men börjar verkligen om från början. Kommer jobba mig upp till hur det var innan då jag ibland fokuserade på distansen och sprang upp mot 1 mil mot andra gånger då jag bestämde en tid, oftast ca 1 timme.
 
Icke sa nicke! Vi blev spontant inbjudna på grillning hos grannen i eftermiddags, och efter att ha druckit ett par glas sangria kände jag plötsligt inte alls för att ge mig ut att springa, konstigt nog. :D Kanske lika bra med en riktig vilodag, med tanke på att jag sov uruselt natten till idag och har haft en rätt tuff vecka rent generellt. Det får bli löpning imorgon istället!

Jag har ändå nått mitt stegmål varje dag denna veckan, promenerat/sprungit totalt 2,3 mil och haft rejäl träningsvärk i hela kroppen åtminstone 4 av veckans 7 dagar, så jag känner mig nöjd!
Låter som en välbehövlig paus när du hade det lite jobbigt mentalt. Löpningen finns alltid kvar.
 
Tjoho, det går så bra med träningen nu :banana: . Framförallt är det trots allt löpningen jag tycker om, jag har alltid tränat, spelat sporter,dansat och sprungit sen jag var barn men mer seriöst fokus på löpningen från tonåren. Kommer träna styrka också för kroppens skull, innan har jag tyckt gym är tråkigt men på mitt gym är det kul. Trivs där. Och har hittat jätte bra sätt att träna hemma.

Dagens löppass var jätte härligt och jag ökade distansen och ökade stegvis tempot.
 
Idag blev det löpning av minsann! Jag fick sällskap av sambon, så det gick dessutom i lite högre tempo än det hade gjort om jag sprungit ensam, men det var inga problem! Vi joggade ca 2,5 km för att komma till trappan på bilden nedan. Pustade i nån minut när vi kom fram och sprang sedan upp och ned för trappan 3 gånger utan paus, totalt 360 steg. Efter det pustade vi i nån minut igen och joggade sedan hem igen, ca 1,5 km. Det kändes väldigt bra och ansiktsfärgen matchade min ceriserosa t-shirt riktigt fint efteråt! :D
 

Bifogade filer

  • 14988077702_60219c9bb6_b.jpg
    14988077702_60219c9bb6_b.jpg
    172,2 KB · Visningar: 33
Idag blev det löpning av minsann! Jag fick sällskap av sambon, så det gick dessutom i lite högre tempo än det hade gjort om jag sprungit ensam, men det var inga problem! Vi joggade ca 2,5 km för att komma till trappan på bilden nedan. Pustade i nån minut när vi kom fram och sprang sedan upp och ned för trappan 3 gånger utan paus, totalt 360 steg. Efter det pustade vi i nån minut igen och joggade sedan hem igen, ca 1,5 km. Det kändes väldigt bra och ansiktsfärgen matchade min ceriserosa t-shirt riktigt fint efteråt! :D
Wow!! Det var starkt gjort!! Den är ju oändlig!
 
Wow!! Det var starkt gjort!! Den är ju oändlig!
Haha, ja jag får erkänna att jag ångrade mig lite när jag kom fram och påmindes om exakt hur lång och brant den är, men då var det liksom lite för sent... Den är ganska populär som "träningstrappa" och jag har sett folk springa där förut, så jag ville testa själv. Det var precis lika äckligt som jag hade föreställt mig att det skulle vara :p
 
Dubbelpass idag igen, först ett styrkepass innan frukost som mest var armhävningar och mage. Sen vid lunch en löprunda med intervaller 10x40 sekunder med 20 sekunder gåvila. Eller ja, vilan efter femte intervallen var stillaståendes eftersom jag precis fått en fluga rakt ner i svalget som jag försökte hosta upp :yuck::rofl: Blandade jogg och gång innan och efter. Nöjd! :up:
 
2 km intervallträning på löpbandet som tog extremt,långt ifrån min vanliga kondition men jag hade träningsvärk och var trött redan innan, hade inte samma energi som igår, men fick utöver det ihop 1,2 mil promenad. Så totalt blev det ganska bra ändå. Nu ska jag inte springa förrän fredag/lördag utan satsa på styrka imorgon förmiddag eller torsag och kanske något styrkepass på söndag, antingen hemma eller på gym.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 012
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 597
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp