Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började dagen med första PT-passet på fem veckor. Det gör verkligen under för motivationen att ha en person som följer en och där jag känner att jag faktiskt lär mig något. Vi körde igenom ett nytt presschema. Axlar är något av en generell svaghet men bänkpress är skoj. Att avsluta passet med statisk planka 30 s × 3, supersetat med magrotationer med skivstång, var rejält tufft. Jag är inte van vid plankövningar!

Sen blev det drygt 1,5 mils cyklande och en himla massa joggande i väldigt, väldigt korta intervaller och superlågt tempo. Jag har varit på kurs i skådespeleri framför kamera och spelat in en väldigt kort film. När filmen handlar om ett gäng motionärer i en park så får man kuta runt en del som skådespelare :D
 
Träningen gör underverk för min hälsa, får kommentarer om det och senast igår sa mina föräldrar att jag låter gladare än vanligt. Känner att det jag gör nu är att bygga upp en balans och något som håller i längde, provar mig fram till hur mycket som är lagom och vad som är roligt. Jag har ganska gott om tid så jag får till flera gånger i veckan om orken finns för det är inte alltid jag orkar pga mående, ork och hur mycket tid mina 4 kontakttillfällen jag har i veckan kräver av mig.

Så två frågor, har ni svårt/lätt att få tid/ork till träning?

Märker ni och andra att träningen får er att må bättre psykiskt?
 
Jag vaknade vid 1 och kunde inte somna om, så jag var på plats på gymmet vid 6 när dom öppnar. Lite träningsvärk sen tidigare träningar i veckan men trevligt att vara färdigtränad tio över sju på morgonen och kunna göra allt annat med gott om tid. Imorgon blir det hemmagym och sen löpning fredag eller lördag beroende på hur kroppen känns och vila på söndag. Förutom promenader så klart.

Har varit jätte beroende av light läsk i åratal, 5-6 år, men i lördags satte jag totalstopp för det. Har inte druckit en droppe sen dess och jag var verkligen jätte beroende. Trodde inte det skulle gå. Känns lite tomt men börjar vänja mig. Känns som en bra sak att göra för min hälsa, både tänder, kropp, att jag blir så enormt svullen i magen av kolsyra och att jag drack den istället för att äta, det påverkade mitt matintag negativt. Och alla pengar jag sparar in. Det är ett dyrt beroende.
 
Kommit igång med yogan ordentligt nu på semestern när jag ändå är hemma. Stel och dann, men det är faktiskt riktigt skönt även om jag svettas mer än jag tycker är helt rimligt av balansövningar i obekväma positioner... :D

Jag gillar spinning annars, som är tekniskt enkelt och pang på rödbetan liksom. Är stark i benen och med bra flås. Men nu känner jag riktigt hur armbågarna skakar efter yogapasset, långa sekvenser i hunden, sidoplankor, sedan försök till kråkan med fötterna lyfta (gick INTE btw). Jag tar tillbaka min fräcka kommentar om att yoga bara är andning och stretching. :bow:
 
Jag har det superstressigt på jobbet just nu men försöker att hålla i träningen eftersom jag vet att det definitivt inte skulle göra saken bättre att skippa den. Igår kväll blev det ett rejält pass för axlar & bröstmuskler och idag kan jag konstatera att jag har ont på precis rätt ställen :D

Idag har jag hittills klämt in 15 minuters lunchyoga för att bli av med lite stress (och träningsvärk) och jag satsar på att ge mig ut på en lite längre promenad efter jobbet ikväll. Jag hade en tanke på att ta en löptur, men jag tror att det får vänta till imorgon eftersom jag suttit och jobbat sen 06.30 och känner mig lite matt både fysiskt och mentalt.
 
Kommit igång med yogan ordentligt nu på semestern när jag ändå är hemma. Stel och dann, men det är faktiskt riktigt skönt även om jag svettas mer än jag tycker är helt rimligt av balansövningar i obekväma positioner... :D

Jag tycker balansbiten blir svårare och jobbigare ju fler gånger jag kör mitt lilla yt-program :o Misstänker att min något förbättrade rörlighet gör att jag kommer in bättre i positionerna och inser då plötsligt hur tunga de är. Håller på att ramla in i bokhyllan som jag har bredvid mig när jag tränar hemma.
 
Träningen gör underverk för min hälsa, får kommentarer om det och senast igår sa mina föräldrar att jag låter gladare än vanligt. Känner att det jag gör nu är att bygga upp en balans och något som håller i längde, provar mig fram till hur mycket som är lagom och vad som är roligt. Jag har ganska gott om tid så jag får till flera gånger i veckan om orken finns för det är inte alltid jag orkar pga mående, ork och hur mycket tid mina 4 kontakttillfällen jag har i veckan kräver av mig.

Så två frågor, har ni svårt/lätt att få tid/ork till träning?

Märker ni och andra att träningen får er att må bättre psykiskt?

Tid/ork är nog egentligen inte ett problem. Om inte annat så känns det som att jag får mer av båda genom att faktiskt träna. Dock så här jag en väldigt dåligt startmotor (ADD) och är väldigt känslig för brott i rutiner (ie som nu) och behöver jobba rätt mycket med att "bara göra" och inte låta huvudet styra för mycket.

För jag märker ju att jag mår, precis som du, väldigt mycket bättre. "Bakgrundsångesten" är mer eller mindre borta de perioder då jag får in bra med träning.
 
Sprang en halvtimme i måndags men har sedan haft sådan mensvärk och känt mig matt att jag vilade hela tisdagen och onsdagen. Idag orkade jag köra igång igen och det blev ett uthållighetspass på 45 min och ikväll ska jag ut till hästen och rida en lugn runda.
 
Tid/ork är nog egentligen inte ett problem. Om inte annat så känns det som att jag får mer av båda genom att faktiskt träna. Dock så här jag en väldigt dåligt startmotor (ADD) och är väldigt känslig för brott i rutiner (ie som nu) och behöver jobba rätt mycket med att "bara göra" och inte låta huvudet styra för mycket.

För jag märker ju att jag mår, precis som du, väldigt mycket bättre. "Bakgrundsångesten" är mer eller mindre borta de perioder då jag får in bra med träning.
Så skönt att även du märker skillnad, att du mår bättre när du rör på dig. Jag försöker komma in i bra rutiner men har inte lyckats helt än.

Jag får inget automatiskt utan måste varje gång ta tag i allt som om det är första gången. Det är lite störigt så innan passen känns det ofta jobbigt och ibland med ångest och stress men när jag varit igång ett tag eller efter slappnar jag av och lyckokänslan och energin kommer och det väger upp mot det oroliga många gånger om.

Har så mycket i mitt huvud som ställer till det. Tankar från hur jag ska ta på mig kläderna, vilken ordning och på vilket sätt, exakt vilken tid jag ska dit,hur hårt skosnörena ska sitta och att båda sitter exakt lika hårt, hur håret ska vara för att inte störa, hur jag ska andas, hur det känns i fötterna, om tårna känns spända och rör sig, sömmar på kläder som stör, hur kläderna rent allmänt känns mot kroppen och huden, för det som känns som ren smärta för mig är sånt dom flesta knappt brukar bry sig om, hur jag ska röra armarna, hur högt och lång jag ska lyfta fötterna, försöka förstå vad jag ska titta på och fokusera blicken på, stressen av människor omkring mig osv.MEN det här är inte kopplat till gymmet i sig, det är alltid så här och tyvärr följer det med även till gymmet som är en av mina favorit platser. Där jag trivs som bäst. En del saker lugnar ner sig när jag varit där en stund och den vilan i huvudet är bland det bästa med träning.

På styrkesidan har jag ett program av en instruktör med allt nedskrivet med inställningar på maskinerna och tyngder och vad jag klarar varje gång. Det är skönt, bara att följa. Vill få lite ordning på löpträningen för den är roligast men just nu är enda regeln att öka med 0,5 km eller 5 minuter per vecka eller i annat fall varannan om jag har en dålig dag eller dålig vecka.

Har ingen rutin än så ska planera upp resten av veckan och nästa vecka. Svårt ibland att träna exakt samma tider varje vecka så min rutin kanske kan bli att planera en vecka i taget framåt .

Förlåt för långt inlägg, det är bara så frustrerande att inte ens det man gillar bäst förutom hundarna även det ska följas av allt som följer med min autism. Men att det också har uppenbara fördelar för att hjärnan får en chans att vila.
 
Jag har haft besök (inte hos mig men i grannbyn) i snart två veckor så det har inte blivit så mycket mer än lättare vandring. Idag tog jag tag i saken och körde ett backpass uppför slalombacken (dvs 3 km uppför, 400 höjdmeter). Jag orkade trycka på bra och ta ut mig ordentligt, när jag kom upp orkade jag knappt stå på benen 😅. Klockan hävdar att pulsen var uppe på 198 som högst, visserligen mäter den på handleden men det var inget hopp dit utan kurvan ser rimlig ut så den var nog däromkring ett tag. Det kan inte varit så långt från maxpuls (vet inte vad jag har, men bör ju rimligtvis inte ha så jättemycket högre iaf).
 
Jag har haft besök (inte hos mig men i grannbyn) i snart två veckor så det har inte blivit så mycket mer än lättare vandring. Idag tog jag tag i saken och körde ett backpass uppför slalombacken (dvs 3 km uppför, 400 höjdmeter). Jag orkade trycka på bra och ta ut mig ordentligt, när jag kom upp orkade jag knappt stå på benen 😅. Klockan hävdar att pulsen var uppe på 198 som högst, visserligen mäter den på handleden men det var inget hopp dit utan kurvan ser rimlig ut så den var nog däromkring ett tag. Det kan inte varit så långt från maxpuls (vet inte vad jag har, men bör ju rimligtvis inte ha så jättemycket högre iaf).
Wow! Sprang du alltså 3 km uppför i en enda vända, eller är det jag som missförstår? Det låter helt osannolikt jobbigt! :nailbiting:
 
Här är en som är så HIMLA stolt över sig själv denna morgon! Jag har för första gången på flera år tränat före frukost. Och inte nog med det - jag tog mig dessutom ut och sprang, i regnet, och sprang på i hela 4 km! På 24 minuter! Och det kändes riktigt bra!

Det är en sjuuukt stor grej för mig, som aldrig varit ett fan av morgonträning och som redan har ungefär 34 hjärnspöken som kan ställa till det för mig när jag är ute och springer. Att springa före frukost var liksom som upplagt för att alla de där hjärnspökena skulle komma fram på en gång och tala om för mig hur dålig jag är, hur långsamt det går, hur jobbigt det är, hur jag aldrig kommer att klara det... På grund av det satte jag ribban extremt lågt och tänkte att det var okej om jag bara orkade springa 1 km. Det blev sedan till 2 km, som blev till 3 km, och sen gick den sista kilometern på rent pannben. Sprang tydligen på rätt bra där på slutet också eftersom jag bara ville bli klar, 5:32 tog den sista kilometern :D

Så, jag kan alltså konstatera att 1) morgonträning verkar funka alldeles utmärkt för mig och 2) jag kan med lätthet (nåja...) springa 4 km.

Jag är sååå nöjd och glad! :bump:
 
Här är en som är så HIMLA stolt över sig själv denna morgon! Jag har för första gången på flera år tränat före frukost. Och inte nog med det - jag tog mig dessutom ut och sprang, i regnet, och sprang på i hela 4 km! På 24 minuter! Och det kändes riktigt bra!

Det är en sjuuukt stor grej för mig, som aldrig varit ett fan av morgonträning och som redan har ungefär 34 hjärnspöken som kan ställa till det för mig när jag är ute och springer. Att springa före frukost var liksom som upplagt för att alla de där hjärnspökena skulle komma fram på en gång och tala om för mig hur dålig jag är, hur långsamt det går, hur jobbigt det är, hur jag aldrig kommer att klara det... På grund av det satte jag ribban extremt lågt och tänkte att det var okej om jag bara orkade springa 1 km. Det blev sedan till 2 km, som blev till 3 km, och sen gick den sista kilometern på rent pannben. Sprang tydligen på rätt bra där på slutet också eftersom jag bara ville bli klar, 5:32 tog den sista kilometern :D

Så, jag kan alltså konstatera att 1) morgonträning verkar funka alldeles utmärkt för mig och 2) jag kan med lätthet (nåja...) springa 4 km.

Jag är sååå nöjd och glad! :bump:

Härligt, bra jobbat!
 
Här är en som är så HIMLA stolt över sig själv denna morgon! Jag har för första gången på flera år tränat före frukost. Och inte nog med det - jag tog mig dessutom ut och sprang, i regnet, och sprang på i hela 4 km! På 24 minuter! Och det kändes riktigt bra!

Det är en sjuuukt stor grej för mig, som aldrig varit ett fan av morgonträning och som redan har ungefär 34 hjärnspöken som kan ställa till det för mig när jag är ute och springer. Att springa före frukost var liksom som upplagt för att alla de där hjärnspökena skulle komma fram på en gång och tala om för mig hur dålig jag är, hur långsamt det går, hur jobbigt det är, hur jag aldrig kommer att klara det... På grund av det satte jag ribban extremt lågt och tänkte att det var okej om jag bara orkade springa 1 km. Det blev sedan till 2 km, som blev till 3 km, och sen gick den sista kilometern på rent pannben. Sprang tydligen på rätt bra där på slutet också eftersom jag bara ville bli klar, 5:32 tog den sista kilometern :D

Så, jag kan alltså konstatera att 1) morgonträning verkar funka alldeles utmärkt för mig och 2) jag kan med lätthet (nåja...) springa 4 km.

Jag är sååå nöjd och glad! :bump:
:banana:
 
Veckans tredje löppass och fjärde träningspass är avklarat. Ska träna ett till styrkepass i helgen antingen hemma eller på gymmet. Har två promenader kvar med vovvarna varav en bara rastning och en mellanlång men har gått 1,1 mil hittills och cyklat en del så det blir en aktiv dag.

Enda problemet vid löpning är min astma och problemen med andningen som Coronan och lunginflammationen gav mig. Det brukar gå bra först, sen bli en tröskel att ta mig över då jag aktivt måste räkna och fokusera på andningen och det är ganska jobbigt och sen släpper det och det går lättare. Blir lite som mindfulness/meditation eftersom jag måste vara närvarande helt i min kropp och andningen men hoppas det kommer bli bättre och bättre.
 
Hoppar in här och hoppas detta ämne inte avhandlats redan. Så många sidor bakåt orkar jag dock inte läsa så chansar...
Har ni sprungit några virtuella lopp? Vilka? Har ni planer på att springa några framöver? Jag har testat och det var oväntat kul. Hittat midnattsloppet nu framöver men finns det flera bra kortare lopp?
 
Hoppar in här och hoppas detta ämne inte avhandlats redan. Så många sidor bakåt orkar jag dock inte läsa så chansar...
Har ni sprungit några virtuella lopp? Vilka? Har ni planer på att springa några framöver? Jag har testat och det var oväntat kul. Hittat midnattsloppet nu framöver men finns det flera bra kortare lopp?
Jag har inte sprungit några än men är anmäld till Tjejmilen och Stockholm Marathon
 
Jag har inte sprungit några än men är anmäld till Tjejmilen och Stockholm Marathon
Vad roligt med dom loppen. Har du redan funderat ut rundor du ska springa? Funderar på tjejmilen, kul att det ändå är nästan samlad start, inom två dygn från startskottet. Flera lopp har man så lång tid på sig att det inte känns som lopp. Årets löpträning har fått stå tillbaka då jag haft problem med fötterna så inget maraton i år tyvärr men gärna femkilometers och millopp.
 
Jag har enligt Garmin gått upp för 83 trappor och skrapat ihop 120 "intensiva minuter" bara idag och räknar därmed dagens vandringstur som veckans fjärde träningspass :) Imorgon blir nog en ganska lat dag tror jag. Eventuellt tar jag en promenad av något slag, men benen känns rätt trötta efter gårdagens löpning och dagens vandring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 428
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 707
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp