Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag semestrar med familjen den här veckan och ligger fortsatt lågt med den regelrätta träningen. Vi vandrar/promenerar dagligen och jag satsar på att göra mitt yogaprogram varje kväll. Annars är det mest hjärngympa med litteratur och samtal som präglar dagarna. Och mat och sömn.
 
Veckans tredje löppass och fjärde träningspass är avklarat. Ska träna ett till styrkepass i helgen antingen hemma eller på gymmet. Har två promenader kvar med vovvarna varav en bara rastning och en mellanlång men har gått 1,1 mil hittills och cyklat en del så det blir en aktiv dag.

Enda problemet vid löpning är min astma och problemen med andningen som Coronan och lunginflammationen gav mig. Det brukar gå bra först, sen bli en tröskel att ta mig över då jag aktivt måste räkna och fokusera på andningen och det är ganska jobbigt och sen släpper det och det går lättare. Blir lite som mindfulness/meditation eftersom jag måste vara närvarande helt i min kropp och andningen men hoppas det kommer bli bättre och bättre.
Jag har precis likadant med andningen efter mina lunginflammationer förra året. Det har suttit i så länge att jag blivit van vid det nu. Vissa dagar är sämre och vissa bättre. Sammantaget är det dock inte värre än att jag kan leva med det så att säga.
 
Jag fortsätter med mina långrundor här under semestern. Är dock försiktig med att inte öka på allt för mkt. Men det är ljuvligt att ha tid att springa på nya vägar och att bara springa soft hela tiden. Jag har tappat all fart-ambition. Så det känns verkligen som semester-läge.

Har sprungit 4,7 mil hittills denna vecka. Vet inte om jag hinner springa ngt idag. Om det blir så blir det isf bara en kortare runda.
 
Vad roligt med dom loppen. Har du redan funderat ut rundor du ska springa? Funderar på tjejmilen, kul att det ändå är nästan samlad start, inom två dygn från startskottet. Flera lopp har man så lång tid på sig att det inte känns som lopp. Årets löpträning har fått stå tillbaka då jag haft problem med fötterna så inget maraton i år tyvärr men gärna femkilometers och millopp.
Vad gäller maran så känner jag inte för att göra den ensam, så jag planerar att göra ett fysiskt event för den med en begränsad mängd löpare som startar tillsammans och springer samma bana 😊 Jag har en tanke om ungefärlig bansträckning. Det blir varvbana på ca 10-14 km så att 3 eller 4 varv blir ett maraton.

Tjejmilen har jag inte tänkt ut bansträckning för ännu men jag ska försöka hitta en bra och snabb asfaltsslinga utan trafikljus så att jag kan utmana mig själv.
 
Nu är jag i mål på min 6-veckors challenge och jag är SÅ NÖJD! 🤩 Jag har klarat alla veckorna med minst tre styrkepass, två lågintensiv cardio (powerwalk eller jogg) och två återhämtningspass per vecka. Den här sista veckan la jag i en extra växel och har kört sex styrkepass :) (varav två kortare expresspass)

Jag har ju kört bara kroppsviktsövningar och känner verkligen hur mycket starkare jag har blivit! Från att ha gjort alla armhävningarna på knä så gjorde jag idag alla ner på tå, upp på knä :up: Rumpan börjar hitta tillbaka så småningom också :D

Framför allt är jag så nöjd över kontinuiteten, att jag faktiskt har hållit i och kört på i sex hela veckor :) Det är ofta mitt problem, jag påbörjar ett program eller en plan och slutar efter 1-2 veckor :idea:
 
Nu är jag i mål på min 6-veckors challenge och jag är SÅ NÖJD! 🤩 Jag har klarat alla veckorna med minst tre styrkepass, två lågintensiv cardio (powerwalk eller jogg) och två återhämtningspass per vecka. Den här sista veckan la jag i en extra växel och har kört sex styrkepass :) (varav två kortare expresspass)

Jag har ju kört bara kroppsviktsövningar och känner verkligen hur mycket starkare jag har blivit! Från att ha gjort alla armhävningarna på knä så gjorde jag idag alla ner på tå, upp på knä :up: Rumpan börjar hitta tillbaka så småningom också :D

Framför allt är jag så nöjd över kontinuiteten, att jag faktiskt har hållit i och kört på i sex hela veckor :) Det är ofta mitt problem, jag påbörjar ett program eller en plan och slutar efter 1-2 veckor :idea:

Så himla bra jobbat!
Och imponerad av armhävningarna, har aldrig lyckats göra några på tå :p
 
Så himla bra jobbat!
Och imponerad av armhävningarna, har aldrig lyckats göra några på tå :p

För några år sen lyckades jag träna mig till att göra tio stycken på tå, det var stort för mig :D Nu är jag jätteglad att kroppen börjar bli stark nog efter graviditeten att jag kan göra på tå på nervägen iaf!

Jag tror säkert att du kan göra på tå med lite träning, det är verkligen en övningssak! Knepet är att inte göra på knä utan göra på tå så mycket man kan. T.ex. göra mot en upphöjning först och sen på tå ner och på knä upp.
 
Den här veckan har jag sprungit 3 löppass och tränat styrka 2 gånger. Promenerat över 1 mil alla dagar utom idag då jag verkligen vilat och bara gått några lugna rundor. Har varit riktigt trött idag så en vilodag var på sin plats. Imorgon blir det löpning om kroppen är redo igen.
 
Nu är jag i mål på min 6-veckors challenge och jag är SÅ NÖJD! 🤩 Jag har klarat alla veckorna med minst tre styrkepass, två lågintensiv cardio (powerwalk eller jogg) och två återhämtningspass per vecka. Den här sista veckan la jag i en extra växel och har kört sex styrkepass :) (varav två kortare expresspass)

Jag har ju kört bara kroppsviktsövningar och känner verkligen hur mycket starkare jag har blivit! Från att ha gjort alla armhävningarna på knä så gjorde jag idag alla ner på tå, upp på knä :up: Rumpan börjar hitta tillbaka så småningom också :D

Framför allt är jag så nöjd över kontinuiteten, att jag faktiskt har hållit i och kört på i sex hela veckor :) Det är ofta mitt problem, jag påbörjar ett program eller en plan och slutar efter 1-2 veckor :idea:
Bra jobbat :banana:
 
Jag har precis likadant med andningen efter mina lunginflammationer förra året. Det har suttit i så länge att jag blivit van vid det nu. Vissa dagar är sämre och vissa bättre. Sammantaget är det dock inte värre än att jag kan leva med det så att säga.
Får du också ta medicin eller hur hanterar du det?
 
Vad gäller maran så känner jag inte för att göra den ensam, så jag planerar att göra ett fysiskt event för den med en begränsad mängd löpare som startar tillsammans och springer samma bana 😊 Jag har en tanke om ungefärlig bansträckning. Det blir varvbana på ca 10-14 km så att 3 eller 4 varv blir ett maraton.

Tjejmilen har jag inte tänkt ut bansträckning för ännu men jag ska försöka hitta en bra och snabb asfaltsslinga utan trafikljus så att jag kan utmana mig själv.
[/QUOT
Bra idé att samla några stycken när ni ska springa så långt. Har själv sprungit ett enda maraton och det känns i tuffaste laget att genomföra helt ensam. Lycka till och vi kanske "ses" på Tjejmilen :-) .
 
Nej, jag använde inhalator inledningsvis men fasade ut den då jag inte tyckte mina besvär motiverade användning och tyckte heller inte att den hjälpte fullt ut.
Aha, jag har astma och för trånga luftrör som jag haft sen jag var väldigt liten så för mig räddar medicinen mig men fick be om en ny sort då den förra inte hjälper,
 
Vaknade vid 2 i natt och kunde inte somna om. Så jag var på gymmet vid 6 ungefär när dom öppnade. Sprang veckans första pass med den distansökning jag hade bestämt,lite kämpigt en stund i mitten men lyckades både springa längre och i högre tempo. Kul! Fast inte kul att inte kunna sova. Men träningen går bra nu iaf.

Imorgon blir det löpning igen eller styrka, något ska jag göra iaf.
 
Idag var det på’t igen, velade lite när jag skulle välja program i appen att fortsätta med men valde till slut ett som heter ”Fierce”. Det är en blandning av styrketräning och HIT, samt lågintensiv cardio. Hoppas det blir bra! Det är först 4 veckor nybörjare/introduktion och sen är själva programmet 12 veckor.

Imorse körde jag första passet, ett styrkepass med cirklar. Hade träningsvärk sedan gårdagen men det gick bra. Mest kroppsviktsövningar :)
 
Är det någon som testat Barre Move / Barre träning? Jag tycker det ser så himla skoj ut, men det finns inte på min klubb. Är det värt att åka iväg och testa någon annanstans?

Var på yoga och sedan zumba igår - zumban är så energigivande och positiv, jag är inte tillräckligt välkoordinerad än för att hänga med ordentligt i alla nya steg men hoppar efter och vickar på ändan så gott det går. :D

Håller mig till spinning idag, det får vara någon måtta på balans och rytm-övningarna. Nu ska vi bara svettas!
 
Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden men ni som rör er i motionsspår, hur tycker ni det funkar med mötande joggare och avstånd? Min upplevelse är att i princip alla bara springer förbi rätt fram och flåsar ut helt obekymrat, själv försöker jag vika av ut i kanten och åtminstone vrida bort ansiktet vid möte för att undvika att omedelbart dra in en liter av någon annans utandningsluft i min väg. Inte alltid så enkelt dock på skogsstigar om inte båda anstränger sig lite.

Känslan är ju att den som springer både flåsar ut en massa partiklar - mer än om man t ex sitter stilla på kollektivtrafiken - och drar in andra från den/dem den passerar, vilket verkar bekräftas här: https://runnersworld.se/ny-forskning-visar-att-lopare-maste-halla-mer-an-tva-meter-avstand/

Förvisso är man väl inte ute i motionsspåren om man själv har covid19 så man är sjuk, men finns ju risk för spridning ändå.

Min egna träning på sistone har i huvudsak varit att gå + ridning men nådde förra veckan ett eget stegrekord på 223000 steg/vecka (ridningen ej inkluderad), så det har blivit mycket motionsspår och vandringsleder och förväntas bli en del till.
 
Är det någon som testat Barre Move / Barre träning? Jag tycker det ser så himla skoj ut, men det finns inte på min klubb. Är det värt att åka iväg och testa någon annanstans?

Jag har kör barre-inspirerat hemma med stol istället för stång via en onlinetjänst (Stockholm pilatesstudio har lagt upp pass, både Pilates och barre, bakom en betalvägg). Skulle gärna testa det med instruktör på plats (och riktig stång som man vågar lita på 100%) så att man kan få ordentlig feedback. Det är kul träning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 432
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 707
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp