Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig lyckats ta mig upp från golvet när jag försöker göra dem på tå, inte ens när jag var i mycket bättre form än vad jäag är nu. Däremot kan jag nog gå ner ungefär halvvägs till golvet innan jag kollapsar så kanske ska försöka utmana mig själv där :)

Testa att göra mot upphöjning först! Man kan till och med börja mot en vägg, sen typ bänkskiva/bordsskiva, sen kanske stepbräda eller likande höjd, sen ner på golvet och bara göra nervägen på tå. Bygga bålstyrka är bra också!
 
Tycker du att du får effekt av programmen? Bygger det på hemmaträning eller gym också?

Min ekonomi tillåter dock inte en till kostnad just nu. Mitt gym kostar en del och jag har gjort ett eget upplägg med löpning, styrka på gymmet och ett hemmaträningspass på egen hand men det låter lite roligt med en sån app.

Ja absolut :) Har dock inte kört mer än knappt 2 månader med appen. Mitt största problem har alltid varit kontinuitet så jag gillar att appen hjälper mig att hålla styrfart :)

Det finns både program för hemmaträning och för gymträning. Jag tränar bara hemma så har ingen kostnad för gym, det gör att jag känner att jag kan lägga de pengarna just nu.

Det finns ju gratisappar som funkar bra, vet att många rekommenderar Nike training club t.ex. ! :)
 
Testa att göra mot upphöjning först! Man kan till och med börja mot en vägg, sen typ bänkskiva/bordsskiva, sen kanske stepbräda eller likande höjd, sen ner på golvet och bara göra nervägen på tå. Bygga bålstyrka är bra också!

Vägg fixar jag utan problem, hade det som övning i något program jag körde, men kanske ett bord blir en bra utmaning. Tack för tipset! 💪
 
Ang armhävningar har jag fått lära mig att det ofta handlar mycket om att få till rätt muskelkontakt också, så det hänger inte bara på hur stark man är som så. Det är lite samma sak med chins/pull ups. Jag har till exempel aldrig haft problem att göra armhävningar på tå, ens när jag var yngre och inte tränade alls, så det är inte bara ett bevis på hur pass stark/vältränad man är eller inte är.
 
Trodde jag skulle ha träningsvärk i åtminstone låren efter 3 timmar i sadeln igår men känner inget. Men jag rider ju nästan varje dag så är väl nog van 😅

Idag blir det mycket vardagsmotion. Har redan avverkat 3000 steg ute i trädgården och har som plan att städa halva huset. Hoppas på en timmes promenad med hunden ikväll också:)
 
Ja absolut :) Har dock inte kört mer än knappt 2 månader med appen. Mitt största problem har alltid varit kontinuitet så jag gillar att appen hjälper mig att hålla styrfart :)

Det finns både program för hemmaträning och för gymträning. Jag tränar bara hemma så har ingen kostnad för gym, det gör att jag känner att jag kan lägga de pengarna just nu.

Det finns ju gratisappar som funkar bra, vet att många rekommenderar Nike training club t.ex. ! :)
Aha, det ska jag kolla upp. Tack för tipset. Vet att några här följer någon Youtube tjej som är pt eller liknande med bra program som jag funderade på att börja följa med men sen dök det upp lite saker så det blev inte av och nu har jag glömt vad hon heter så får leta lite bakåt i tråden om inte någon vet vem jag tänker på?
 
Testa att göra mot upphöjning först! Man kan till och med börja mot en vägg, sen typ bänkskiva/bordsskiva, sen kanske stepbräda eller likande höjd, sen ner på golvet och bara göra nervägen på tå. Bygga bålstyrka är bra också!
Jag har problemet att det på nerväg bara tar stopp och det känns som att jag går av i armarna så jag kommer bara halvvägs ner och sen upp men det blir det ju inga riktiga armhävningar då. Eller kan det vara så i början bara? Jag brukade vara ganska bra på armhävningar men nu är jag usel. Jag ska prova dina knep.
 
Hade en sömnlös natt igen och vaknade vid 2 och det enda positiva med det är att jag kan vara på plats på gymmet vid 6 när dom öppnar. Idag tränade jag styrka i ungefär en timme och det gick bra. Nöjd med insatsen där. På något vis är det skönt att träna tidigt, kroppen känns fräsch och pigg om jag vaknat själv utan alarm. Känns produktivt att ha tränat klart tio/kvart över sju på morgonen.
 
Mina korta semester förvandlades till en lång semester som förvandlades till en spontan flytt 😅 har precis börjat landa lite här och tagit ett kort pass på nya gymmet. Har genom något mirakel lyckats göra yoga och meditation (korta pass, men ändå!) varje dag sen jag åkte.
Ska försöka läsa ikapp lite i tråden, ni verkar ha varit minst sagt aktiva :D
 
Jag har problemet att det på nerväg bara tar stopp och det känns som att jag går av i armarna så jag kommer bara halvvägs ner och sen upp men det blir det ju inga riktiga armhävningar då. Eller kan det vara så i början bara? Jag brukade vara ganska bra på armhävningar men nu är jag usel. Jag ska prova dina knep.

Ja prova och se hur det går! :)
 
Ganska dålig sömn i natt, nu börjar tröttheten komma ikapp 😴 Men i morse hade jag ändå lite energi så jag passade på att träna. Ett AMRAP-pass med tre olika cirklar, tre övningar per cirkel och fyra varv av varje cirkel. Styrka och puls, en cirkel var t.ex. thrusters, höga knän och tricepspress.
 
Ganska dålig sömn i natt, nu börjar tröttheten komma ikapp 😴 Men i morse hade jag ändå lite energi så jag passade på att träna. Ett AMRAP-pass med tre olika cirklar, tre övningar per cirkel och fyra varv av varje cirkel. Styrka och puls, en cirkel var t.ex. thrusters, höga knän och tricepspress.
Jag har varit igång sen 2 till nu, knappt vilat en sekund så nu får jag en liten vila i 1,5 timme innan jag ska ut med hundarna. Vågar inte känna efter för då är kanske jag också jätte trött. Visst är det skönt att ha tränat på morgon/ förmiddag så att man kan känna sig nöjd och glad att man fixat det sen när tröttheten kommer? Jag försöker alltid att träna morgon/förmiddag/efter lunch. Jag är ingen kvällsmänniska så att träna sent passar inte mig.
 
Cyklade dressin 1 mil igår, så benen var sega idag när jag skulle springa. Springer egentligen kortare rundor på tisdagar men jag var så trött igår när vi kom hem då jag jobbat kväll fre,lör,sön och sedan några timmar på måndagen. Sprang 2,5 km på nästan 19 minuter. Snabbaste farten var 6:29/km, och medelfart var 7:18/km. Det är bland mina snabbaste tider på kortrundorna, så jag vill gärna tro att det beror på att jag bytte håll på min trailrunda :angel:

Sprang för första gången i lördags på ett motionsspår, och vilken fart i benen det var när man slapp kolla efter hålor, rötter, grenar och där underlaget inte riskerar att rulla iväg som mitt rullgrus här hemma gärna gör. Blev dock segt efter ett tag att ha jämnt underlag så benen vaknade till när det kom ett kortare trailspår, så även om jag kommer få in jämna spår ibland så trivs jag bäst i ett lägre tempo där även hjärnan får jobba i sann skogsmiljö :D
 
Jag har varit igång sen 2 till nu, knappt vilat en sekund så nu får jag en liten vila i 1,5 timme innan jag ska ut med hundarna. Vågar inte känna efter för då är kanske jag också jätte trött. Visst är det skönt att ha tränat på morgon/ förmiddag så att man kan känna sig nöjd och glad att man fixat det sen när tröttheten kommer? Jag försöker alltid att träna morgon/förmiddag/efter lunch. Jag är ingen kvällsmänniska så att träna sent passar inte mig.

Ja det är skönt att få det gjort! Men om jag hade varit uppe sen 02 hade jag aldrig i livet tränat :p Med så lite sömn hade jag inte pallat. Jag fick ändå ihop ett hyfsat antal timmar och gick upp vid 07, men vaknade väldigt många gånger pga bebis.
 
Ja det är skönt att få det gjort! Men om jag hade varit uppe sen 02 hade jag aldrig i livet tränat :p Med så lite sömn hade jag inte pallat. Jag fick ändå ihop ett hyfsat antal timmar och gick upp vid 07, men vaknade väldigt många gånger pga bebis.
Ja jag har "lite" sömnproblem... Kan oftast endast sova några få timmar varje natt och vid 1,2,3 brukar jag vara helt vaken och inte kunna somna om även om jag försöker för att sen efter ett par såna dagar helt plötsligt sova till 10. Och sen börjar det om igen. Brukar gå långpromenader med hundarna vid 4-6 för då är det inte så många fler ute och stan är lugn och tyst. Gymmet öppnar vid 6 så då får jag vänta och blir rastlös.
 
Jahaja, så jag tränade alltså bröst & rygg igår och har idag träningsvärk i... rumpan? O_o
Okej, nu har den hittat till ryggen också. Och magen. Och bröstmusklerna. Phew, då håller jag inte på att bli komplett galen i alla fall! Det är dock fortfarande högst oklart varför rumpestumpen gör ont 🤔

Idag har det för övrigt blivit en power walk på 50 minuter, samt flera omgångar stretch/yogaövningar eftersom både nacken och ryggen tyvärr bråkar med mig denna veckan.
 
Mina korta semester förvandlades till en lång semester som förvandlades till en spontan flytt 😅 har precis börjat landa lite här och tagit ett kort pass på nya gymmet. Har genom något mirakel lyckats göra yoga och meditation (korta pass, men ändå!) varje dag sen jag åkte.
Ska försöka läsa ikapp lite i tråden, ni verkar ha varit minst sagt aktiva :D
Spännande med flytt! Är ni kvar i samma by/stad/land åtminstone?
 
Ang armhävningar har jag fått lära mig att det ofta handlar mycket om att få till rätt muskelkontakt också, så det hänger inte bara på hur stark man är som så. Det är lite samma sak med chins/pull ups. Jag har till exempel aldrig haft problem att göra armhävningar på tå, ens när jag var yngre och inte tränade alls, så det är inte bara ett bevis på hur pass stark/vältränad man är eller inte är.

Låter bättre än att jag skulle vara för klen ;)Gjorde dem på knä i dagens pass och appen påminde mig om att armbågarna inte ska peka rätt ut och då fixar jag knappt en armhävning med bra form - och så otränad är jag inte... Tvärtom känner jag mig väldigt stark i andra övningar med utgångspunkt i någon form av planking.
 
Hade planerat att springa 15 + 15 minuter idag och om det kändes ok säga att min rehab är över så att jag kan springa lite mer som vanligt igen. Första 15 min kändes det skönt men jag hade ingen energi kvar alls för andra delen av passet, pga värmen skulle jag tro, så joggade/gick en del och spurtade den sista minuten. Kändes som ett rätt bra test av hälsenan ändå så tänkte skippa gåvilorna men öka längden försiktigt.

Körde sedan ett 45 minuter program för hela kroppen. Tufft men roligt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 664
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 767
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp