Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det på’t igen, velade lite när jag skulle välja program i appen att fortsätta med men valde till slut ett som heter ”Fierce”. Det är en blandning av styrketräning och HIT, samt lågintensiv cardio. Hoppas det blir bra! Det är först 4 veckor nybörjare/introduktion och sen är själva programmet 12 veckor.

Imorse körde jag första passet, ett styrkepass med cirklar. Hade träningsvärk sedan gårdagen men det gick bra. Mest kroppsviktsövningar :)
Vad är det för app du använder? Är det en gratis app? Är upplägget träning varje dag eller lite utspritt?
 
Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden men ni som rör er i motionsspår, hur tycker ni det funkar med mötande joggare och avstånd? Min upplevelse är att i princip alla bara springer förbi rätt fram och flåsar ut helt obekymrat, själv försöker jag vika av ut i kanten och åtminstone vrida bort ansiktet vid möte för att undvika att omedelbart dra in en liter av någon annans utandningsluft i min väg. Inte alltid så enkelt dock på skogsstigar om inte båda anstränger sig lite.

Känslan är ju att den som springer både flåsar ut en massa partiklar - mer än om man t ex sitter stilla på kollektivtrafiken - och drar in andra från den/dem den passerar, vilket verkar bekräftas här: https://runnersworld.se/ny-forskning-visar-att-lopare-maste-halla-mer-an-tva-meter-avstand/

Förvisso är man väl inte ute i motionsspåren om man själv har covid19 så man är sjuk, men finns ju risk för spridning ändå.

Min egna träning på sistone har i huvudsak varit att gå + ridning men nådde förra veckan ett eget stegrekord på 223000 steg/vecka (ridningen ej inkluderad), så det har blivit mycket motionsspår och vandringsleder och förväntas bli en del till.
Jag möter inte så många men de jag möter är dåliga på att hålla avstånd. Men oftast beror det på att det helt enkelt inte finns utrymme. Är mest cyklister och gåendes som jag möter. Nu sedan området har invaderats av turister springer jag inte längre i motionsspåret men springer i tätort på cykelbana bland annat där det kommer enstaka cyklister. Att det är så långt som 15 m efter som är riskfyllt var tankeväckande. Jag har naivt tänkt att det räcker att hålla andan några meter när man inte kan undvika ett möte på nära håll.
 
Vaknade vid 2 i natt och kunde inte somna om. Så jag var på gymmet vid 6 ungefär när dom öppnade. Sprang veckans första pass med den distansökning jag hade bestämt,lite kämpigt en stund i mitten men lyckades både springa längre och i högre tempo. Kul! Fast inte kul att inte kunna sova. Men träningen går bra nu iaf.

Imorgon blir det löpning igen eller styrka, något ska jag göra iaf.
Hoppas du kunnat sova bättre inatt! Var rädd om dig. Överträning kan ge just problem med sömnen. Så ge akt på att det inte är det som orsakar störningen.
 
Åh vad mitt gym är suveränt! Min astma inhalator var borta så jag gick till receptionen och frågade om dom hittat en inhalator för jag trodde det var där den försvann. Men dom hade inte fått in den, istället gick han och hämtade en helt ny inhalator till mig och sa att jag fick den. Dom kostar ju en hel del så det hade jag inte förväntat mig. Så otroligt snällt :love:

Å andra sidan är mitt gym det absolut dyraste gymmet i stan så då kan man kanske få lite extra service.

Tack vare den snälla killen kunde jag springa den sträckan jag planerat. Det gick bra, energin kom efter en stund för jag var jätte trött innan så är stolt över att jag ens tog mig till gymmet. Imorgon blir det styrketräning.

Kommer försöka se till att få in 3 löppass och 2 styrkepass totalt i veckan så har 3 pass kvar.

Upplägget med att öka distansen jag springer med 0,5 km i veckan fungerar hittills bra.

Vad kostar era gym om ni går till gymmet och tränar? Det kanske skiljer sig från var i landet man bor också.
 
Hoppas du kunnat sova bättre inatt! Var rädd om dig. Överträning kan ge just problem med sömnen. Så ge akt på att det inte är det som orsakar störningen.
Tack:heart I natt blev det någon omvänd effekt efter många nätter med minimalt med sömn så jag sov från 22 till 10.20. Brukar alltid vakna flera gånger per natt, i natt vaknade jag bara 1-2 gånger och sov som en stock resten av tiden. Men jag var lika trött när jag vaknade som när jag gick och la mig.

Jag är inte särskilt vältränad just nu, väger lite för mycket och har inte den konditionen jag brukar ha och har 2 vilodagar i veckan så jag får återhämta mig och tränar mycket lättare nu än när jag var i bättre form så det känns inte som att jag övertränar för att vara mig och vad jag är van vid, vill så gärna komma i form igen och framförallt göra något som lugnar ångesten och får mig att må bra psykiskt och fysiskt. Jag blir glad och energisk och lugn av träningen. Jag promenerar 1-1,5 mil per dag utöver träningen men ser det som vardagsmotion eftersom större delen av den tiden är med hundarna. Men ska googla och läsa vad överträning innebär.
 
Jag har kör barre-inspirerat hemma med stol istället för stång via en onlinetjänst (Stockholm pilatesstudio har lagt upp pass, både Pilates och barre, bakom en betalvägg). Skulle gärna testa det med instruktör på plats (och riktig stång som man vågar lita på 100%) så att man kan få ordentlig feedback. Det är kul träning!

Jag har hittat en barre-klass på en annan klubb och ska försöka boka in mig där någongång de kommande veckorna. Nordic wellness har även en del virtual training men jag är lite oklar över hur det funkar, tror att man åker till klubben och tränar inför en skärm då... vilket känns lite segt. Då kan jag lika gärna köra pass hemma på mattan.

Ska titta på Sthlm pilatesstudio och se vad de har.
 
@Saigon Jag har läst på lite om överträning och är ganska säker på att det inte är ett problem just nu, tränar olika saker och på olika sätt så får en variation. Känner att utvecklingen går åt rätt håll och att jag får resultat, ökar distans och tempo och tyngderna på gymmet. Men är noga med att lyssna på kroppen. Jag kan dock känna ibland på dom lediga dagarna att jag verkligen behöver vila, att jag är väldigt trött på alla sätt så jag märker att dom dagarna är viktiga för mig även om jag skulle vilja träna varje dag.
 
Vad är det för app du använder? Är det en gratis app? Är upplägget träning varje dag eller lite utspritt?

Den heter SWEAT, tyvärr inte ett dugg gratis utan kostar ca 200 kr i månaden... 🙈 Upplägget är lite olika beroende på vilket program man kör och hur långt man har kommit i programmet. Det är dock alltid en vilodag inplanerad per vecka :) oftast ca 3-4 styrkepass och 2-3 konditionspass (lågintensivt eller högintensivt). :)
 
RPM-spinning ikväll...chezuz, sådär genomsvett, röd, och darrig så jag blev helt yr på cykeln. Fick dra ned på slutet och köra lättare sista delen av passet, men överlevde och nu känns det skönt... Lager the Conqueror! ✊
 
Erkänner mig dålig med uppdateringar här i tråden, men försöker hålla igång lite med promenader och något cirkelpass i veckan. Tyvärr inte i den ambitionsnivå jag skulle vilja hålla.
Dock, Lördagens glädjerus, min första riktiga toppbestigning, ett fjäll jag de senaste 20 åren velat upp på, i lördags var det dags, barnvakt så maken kunde sällskapa och även syster 😍 800 höjdmeter på 5 km 🥵🥵🥵 4 timmar från start till bilen igen. Tuffaste vandringen jag har gjort, men vilken endorfinkick att nå toppen och stå där och titta på andra fjälltoppar 20-30 mils bilväg bort. Verkligen älskar sådana här utmaningar där kroppen ska hålla igång i flera timmar. Älskar att känna mig totalt sliten och tömd.
96577A83-EFB8-4A97-A663-91D9E218443B.jpeg
 
Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden men ni som rör er i motionsspår, hur tycker ni det funkar med mötande joggare och avstånd? Min upplevelse är att i princip alla bara springer förbi rätt fram och flåsar ut helt obekymrat, själv försöker jag vika av ut i kanten och åtminstone vrida bort ansiktet vid möte för att undvika att omedelbart dra in en liter av någon annans utandningsluft i min väg. Inte alltid så enkelt dock på skogsstigar om inte båda anstränger sig lite.

Känslan är ju att den som springer både flåsar ut en massa partiklar - mer än om man t ex sitter stilla på kollektivtrafiken - och drar in andra från den/dem den passerar, vilket verkar bekräftas här: https://runnersworld.se/ny-forskning-visar-att-lopare-maste-halla-mer-an-tva-meter-avstand/

Förvisso är man väl inte ute i motionsspåren om man själv har covid19 så man är sjuk, men finns ju risk för spridning ändå.

Min egna träning på sistone har i huvudsak varit att gå + ridning men nådde förra veckan ett eget stegrekord på 223000 steg/vecka (ridningen ej inkluderad), så det har blivit mycket motionsspår och vandringsleder och förväntas bli en del till.
Som det står i början av artikeln så har studien fått väldigt mycket kritik.

Jag håller avstånd så gott det går när jag springer och undviker att hosta eller harkla mig (har känsliga slemhinnor och är konstant slemmig i halsen) nära andra människor. Det finns andra saker jag utsätter mig för som innebär större smittrisk, ex när jag vistas i affärer eller på annat sätt träffar människor inomhus som kanske inte är friska. Åker kommunalt gör jag dock inte. Helt klart större smittrisk där än i löparspåret!
 
Ett pass styrka med fokus överkropp samt 35 min promenad går in på mitt motionskonto idag. Jag känner mig liiite tveksam i kroppen så jag tog det lite lugnt, men förhoppningsvis/ antagligen är det inget att oroa sig för! :)
 
För några år sen lyckades jag träna mig till att göra tio stycken på tå, det var stort för mig :D Nu är jag jätteglad att kroppen börjar bli stark nog efter graviditeten att jag kan göra på tå på nervägen iaf!

Jag tror säkert att du kan göra på tå med lite träning, det är verkligen en övningssak! Knepet är att inte göra på knä utan göra på tå så mycket man kan. T.ex. göra mot en upphöjning först och sen på tå ner och på knä upp.

Jag har aldrig lyckats ta mig upp från golvet när jag försöker göra dem på tå, inte ens när jag var i mycket bättre form än vad jäag är nu. Däremot kan jag nog gå ner ungefär halvvägs till golvet innan jag kollapsar så kanske ska försöka utmana mig själv där :)
 
Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden men ni som rör er i motionsspår, hur tycker ni det funkar med mötande joggare och avstånd? Min upplevelse är att i princip alla bara springer förbi rätt fram och flåsar ut helt obekymrat, själv försöker jag vika av ut i kanten och åtminstone vrida bort ansiktet vid möte för att undvika att omedelbart dra in en liter av någon annans utandningsluft i min väg. Inte alltid så enkelt dock på skogsstigar om inte båda anstränger sig lite.

Känslan är ju att den som springer både flåsar ut en massa partiklar - mer än om man t ex sitter stilla på kollektivtrafiken - och drar in andra från den/dem den passerar, vilket verkar bekräftas här: https://runnersworld.se/ny-forskning-visar-att-lopare-maste-halla-mer-an-tva-meter-avstand/

Förvisso är man väl inte ute i motionsspåren om man själv har covid19 så man är sjuk, men finns ju risk för spridning ändå.

Min egna träning på sistone har i huvudsak varit att gå + ridning men nådde förra veckan ett eget stegrekord på 223000 steg/vecka (ridningen ej inkluderad), så det har blivit mycket motionsspår och vandringsleder och förväntas bli en del till.

Jag vänder alltid bort överkroppen från mötande människor och är jag på väg in i en trång footpath och ser att jag har möte stannar jag och låter dem gå ut innan jag fortsätter. Jag är inte så orolig för egen del eftersom det är utomhus och det är så kort tid man kommer nära varandra, men vet att många andra är det så känns schysst att visa hänsyn. Möter knappt andra joggare, men tycker överlag att de flesta här hjälps åt att hålla avståndet så gott det gåt.
 
Kom av mig lite i förra veckan med träningen, men ska ha lite bättre pli på mig själv nu. Igår red jag lektion och gick sedan en långpromenad med paus för lunch och ett par aperol - första gången jag åt ute sedan lockdown och det kändes helt fantastiskt! Drinkar kanske inte hör hemma i hälsotråden men det gjorde gott för själen ;)

Idag körde jag ett benpass hemma med fokus på intensitet snarare än styrka och red sedan ut i kvällssolen.
 
Den heter SWEAT, tyvärr inte ett dugg gratis utan kostar ca 200 kr i månaden... 🙈 Upplägget är lite olika beroende på vilket program man kör och hur långt man har kommit i programmet. Det är dock alltid en vilodag inplanerad per vecka :) oftast ca 3-4 styrkepass och 2-3 konditionspass (lågintensivt eller högintensivt). :)
Tycker du att du får effekt av programmen? Bygger det på hemmaträning eller gym också?

Min ekonomi tillåter dock inte en till kostnad just nu. Mitt gym kostar en del och jag har gjort ett eget upplägg med löpning, styrka på gymmet och ett hemmaträningspass på egen hand men det låter lite roligt med en sån app.
 
Vet inte om detta varit uppe tidigare i tråden men ni som rör er i motionsspår, hur tycker ni det funkar med mötande joggare och avstånd? Min upplevelse är att i princip alla bara springer förbi rätt fram och flåsar ut helt obekymrat, själv försöker jag vika av ut i kanten och åtminstone vrida bort ansiktet vid möte för att undvika att omedelbart dra in en liter av någon annans utandningsluft i min väg. Inte alltid så enkelt dock på skogsstigar om inte båda anstränger sig lite.

Känslan är ju att den som springer både flåsar ut en massa partiklar - mer än om man t ex sitter stilla på kollektivtrafiken - och drar in andra från den/dem den passerar, vilket verkar bekräftas här: https://runnersworld.se/ny-forskning-visar-att-lopare-maste-halla-mer-an-tva-meter-avstand/

Förvisso är man väl inte ute i motionsspåren om man själv har covid19 så man är sjuk, men finns ju risk för spridning ändå.

Min egna träning på sistone har i huvudsak varit att gå + ridning men nådde förra veckan ett eget stegrekord på 223000 steg/vecka (ridningen ej inkluderad), så det har blivit mycket motionsspår och vandringsleder och förväntas bli en del till.
Just nu tränar jag på gym men förut sprang jag alltid ute, både för mig själv och i motionsspår, promenerar en hel del i spår nu och jag har aldrig upplevt det som ett problem
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 650
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 751
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp