Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag springer långsammare så ryker lederna. Min rytm är 150 steg/min när jag springer vilket jag tror är ganska långsamt?

Normalt sett, vid annan träning, så är min puls över 170 om jag flåsar lika mycket som när jag springer.
Frekvensen säger inte så mkt om farten.

Jag vet att du har problematik men varför blir lederna mer ansträngda av lägre fart?
 
Frekvensen säger inte så mkt om farten.

Jag vet att du har problematik men varför blir lederna mer ansträngda av lägre fart?
Om jag ska springa långsammare måste jag ta onaturligt korta steg vilket då tar på ffa knäna och ryggen.
Jag springer normalt (kollar efteråt) 6,20-6,40min/km och då är jag 185cm lång med långa ben.
 
AJ, aj, aj, aj aj, aj. tycker väl ändå att jag är hyfsat grundtränad, men aj inte. I går fick jag feeling på armhävningar samt att jag körde bänkpress och tricepsövningar på min nya stepbräda. Vaknade i morse, innan klockan av att träningsvärken slog till...Ser inte fram mot att klockan börjar lida mot 13 för jag brukar vara som en klocka att den rejäla träningsvärken slår till exakt 24h efter passet, ska det komma mer? 🤯 Tror jag ska hålla mig till mina vanliga hantelövningar i samma vikt så att jag slipper träningsvärk😜

Annars tuffast jag på med min träning, går jäkligt segt med Ica-klassikerns Vätternrunda, alldeles för många mil kvar.
 
AJ, aj, aj, aj aj, aj. tycker väl ändå att jag är hyfsat grundtränad, men aj inte. I går fick jag feeling på armhävningar samt att jag körde bänkpress och tricepsövningar på min nya stepbräda. Vaknade i morse, innan klockan av att träningsvärken slog till...Ser inte fram mot att klockan börjar lida mot 13 för jag brukar vara som en klocka att den rejäla träningsvärken slår till exakt 24h efter passet, ska det komma mer? 🤯 Tror jag ska hålla mig till mina vanliga hantelövningar i samma vikt så att jag slipper träningsvärk😜

Annars tuffast jag på med min träning, går jäkligt segt med Ica-klassikerns Vätternrunda, alldeles för många mil kvar.
Lider med dig, vet känslan så väl! :p Mannen förstår inte det här med att träningsvärken kommer dagen efter man tränat. Men jo, dag 2-3 är oftast värst!
 
Jag har ju postcovid och ska få en remiss till att få komma till en avdelning på sjukhuset för oss som har det men allt tar sån tid, väntar och väntar. Blir ju sjuk och får feber om och om igen.

Nu har jag tagit mig ur en till omgång feber i 5-6 dagar. Började med ett hemmaträningspass igår, det tar runt 1timme det passet och det kändes rejält men inte oöverstigligt.

Idag slog jag nytt rekord för den här omgången löpningsträning och hade nog orkat lite mer men vill ha ork över till helgens träning och hundarnas promenader.

Så jäkligt nöjd med igår men framförallt idag.
 
Sprang en sväng i skogen igår efter jobbet, gick såklart ganska mycket långsammare än på asfalten men var gött med lite miljöombyte :) Tänkte fortsätta åka till det området ibland, är så himla fint där.

Idag hade jag egentligen planerat ett hantelpass för rygg/armar/axlar men körde det i torsdags. Hittade ett crossfit-inspirerat pass med Sandra Friberg som jag körde istället och jäklar i havet vad jobbigt det var! Tog ändå lättare alternativ och lite egna pauser :p

Planen för imorgon är att springa lite igen om benhinnorna fortfarande känns ok.
 
Tog en liten tur på 1 km ikväll med lite jogg på vägen och promenad på skogsstig. Mycket nöjd med det även om det var så kort. Sällan jag har ork kvar på kvällen. :) Idag blev det även en kortare promenad i skogen vid lunch och en vända på stan. Så hyfsat antal steg idag skulle jag gissa ändå.

I morgon tror jag att jag ska satsa på trädgårdsjobb!
 
Träning igår blev inte av pga snöstorm, samma på fm när jag försökte masa mig ut (kan eg inte jogga på fm, är så trött och tung i kroppen pga min hypotyreos så går knappt ens att tvinga sig). Sedan har jag mått halvt illa hela dagen till och från så det var inte alls läge när snöandet gett upp. Så det går med andra ord helt värdelöst att hålla min träningsplan trots att jag inte har hästen... Håller på bli galen faktiskt. Sitter stilla 6.30-17 mån-fredag och enda chansen till rörelse jag har är kvällar. Är jag inte aptrött så har jag nyss ätit eller så är jag för hungrig för träning. Har bara joggat 1 gng och gjort nåt form av styrkepass 2 ggr. Rätt jävla dåligt med tanke på att jag bara sitter stilla i övrigt. Får se då om snöandet och stormandet och illamåendet kan tänkas ge upp till imorgon så att jag kan få nåt gjort då...:arghh::banghead:
 
Då jäkla trött på isvindar nu!🤮🥶
Joggade 7,5 km. Sen hade jag tänkt att gå 2,5 km efteråt så det blev en mil men efter 2 km så höll jag på att förfrysa huvudet.
Men rundan är gjord och nu sitter jag med kaffekoppen.
31706147-BC2B-48AA-8740-08E29B2CE89C.jpeg
 
Städ av hönshus, plantering av tre buskar med tillhörande släpande på jord, köra kärra (fullastad även med barn), grävning, kuperad trädgård och stora ytor. Summa 3500 steg/2 km och vem vet hur många höjdmeter. Vart rejält svettig och är jättetrött i armar och skuldror. Var lite förvånad över antalet steg måste jag säga. 😅 Dagens gym gjort minst sagt.
 
Idag blev det till att springa mina omgångar 30 mil bort, omväxling förnöjer heter det ju 😁
Lite annorlunda upplägg på löparspår än det vi har hemma. Vårt får ny flis varje sommar medan detta var en grusväg på en liten bergsknalle.

Lite känning i vänster vad men mindre än vad jag trodde jag skulle få med tanke på underlaget. Det var iaf roligt att få springa någon annanstans för en gångs skull ☺️
 
Jag summerar veckan med 363 intensiva minuter fördelat på två ridpass, ett pass crossfit och 5 promenader. Planen var ju två pass crossfit egentligen, men jag skäms inte ett dugg för att säga att jag fastnade i solstolen med en Aperol Spritz efter jobbet i fredags istället. Bor man där jag bor gäller det att ta vara på det fina vädret när det kommer, och det var helt klart värt ett skippat träningspass! Och de där intensiva minuterna, vilket är vad jag främst fokuserar på, fick jag ju till med råge ändå! Jag har även yogat några kortisar under veckans gång och har haft lite mindre besvär med nacken, så det känns ju lovande! Räknar dock ner dagarna till nästa besök hos fysion...

Veckan som kommer blir lite annorlunda då vi har hyrt en stuga i bergen och kommer att hänga där torsdag-måndag. Jag tänkte dock klämma in ett pass crossfit på antingen tisdag eller onsdag kväll och hoppträning på torsdag förmiddag. Sen lär det bli en massa vandring när vi är iväg, området vi ska åka till är fullt av vackra leder! Och vädret ser ut att bli riktigt trevligt, om än lite kallare än det varit de senaste dagarna :)
 
Jag hade en jätteskön återhämtningsvecka och körde bara tre löppass och faktiskt ingen styrketräning alls. Det var planerat men jag hade så sjukt mkt på jobbet att jag var tvungen att skala bort det. Men jag hade ändå mga vardagsaktiviteter som var pulshöjande så det blev 827 intensiva minuter totalt.

Denna vecka är planerad för mkt träning men trycket på jobbet verkar bli lika högt så det återstår att se hur mkt som blir rimligt att få till.
 
Apropå intensiva minuter, jag fattar det som att vid högre puls räknas dessa *2?

Ett pass när jag åkte skidor 1 timme och 17 minuter räknades som 57 intensiva minuter, så allt räknades inte ens och ingen räknades som hög intensitet trots att jag var ett bra tag på A3 (inställt så zon 4 motsvarar A3). Igår promenerade jag 2 timmar och gick aldrig över A1 (zon 2 inställt för att motsvara A1). Fick många (nästan hela promenaden) minuter som räknades som hög och därmed *2. Fattar inte alls hur det där räknas?
 
Vi lyckades tajma snöstormen som drog in igår, vi hade precis satt oss i bilen på väg hem när det satte igång som värst.

Det blev en bra promenad, mamma och pappa påpekade att jag efter covid inte hade kunnat gå i en specifik backe utan att stanna med total andnöd flertalet gånger. Igår tycke jag att det var lite jobbigt bara, mest i benen i vissa partier.
Så det går framåt.:banana:

Blev dock ett träningspass att ta sig igenom för det var fullt av långa relativt branta backar och rötter och slingriga stigar.

Vi var ute och gick skogspromenad i 80 minuter. Skönt!

Sen vilade jag 1,5 timme och gick till gymmet och sprang, gick jätte bra.

Blev 2,5 timmar promenad igår plus 30 minuters löpning

Så förra veckan blev det hemmaträning styrka 1 timme, löpning på fredag, hemmastyrka lördag och löpning söndag. Vill springa idag med men har bestämt mig för att inte träna fem dagar i rad nu i dagsläget. Så får bli en långpromenad istället och löpning imorgon.
 
Senast ändrad:
Det blev en veckas träningsuppehåll men i lördags körde jag igång igen. Har äntligen fått tillbaka energin och har dessutom varit och kollat på bebisen med UL så nu känns det mycket bättre att köra på igen! :)

I lördags började jag med programmet från Stora träningsboken för gravida, tänkte köra 2-3 pass i veckan efter deras styrkeprogram. Herregud vilken träningsvärk jag har efter det! :laugh: Avslutade med 3x1 min thrusters (explosiva knäböj + axelpress), det var jättejobbigt :p I övrigt lite rodd, höftlyft, raka marklyft.

Idag planerade jag att köra samma pass igen men det kändes inte rimligt med träningsvärken, framför allt ville jag absolut inte göra några knäböj :D Var rätt osugen innan men jag knåpade ihop ett litet pass med övningar som gick bra att göra och det tog typ 25 minuter. Good mornings, superset med armhävningar + enbenshöftlyft, omvända hantelflyes. Kände mig nöjd efteråt :)
 
Apropå intensiva minuter, jag fattar det som att vid högre puls räknas dessa *2?

Ett pass när jag åkte skidor 1 timme och 17 minuter räknades som 57 intensiva minuter, så allt räknades inte ens och ingen räknades som hög intensitet trots att jag var ett bra tag på A3 (inställt så zon 4 motsvarar A3). Igår promenerade jag 2 timmar och gick aldrig över A1 (zon 2 inställt för att motsvara A1). Fick många (nästan hela promenaden) minuter som räknades som hög och därmed *2. Fattar inte alls hur det där räknas?
Nej, jag blir heller inte klok på det. Det är lite Lotto över det! :D
 
Märkligt, men skönt att det inte bara är min klocka som är konstig då. Känns ju värdelöst när den räknar dubbla minuter när jag promenerar lugnt på plan asfaltsväg med låg puls.
Är det en garmin? Jag har en sån och fattar inte heller dom där aktiva minuterna, den är fin men jag har en annan nu istället. Förstår inte hur dom räknar ut vad som är aktiva minuter. Jag kunde springa 40 minuter och knappt få några aktiva minuter.
 
Jag begriper mig heller inte på det där med intensiva minuter så ansluter mig till Lotto-analysen. :-) Från att ändå ha legat ganska jämnt runt 500/vecka så har de fyra senaste varit 558 - 139 - 1017 och senast 207. Ok, jag hade fler pass löpning under 1017-veckan än de andra, men de var max en halvtimme styck så det kan omöjligt förklara hela skillnaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
892
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp