Bukefalos 28 år!

Träningsschema

Sv: Träningsschema

Nej, asså i skogen och ridvägarna var inte plogade. Utebanan är ingen ridväg, det är som ett stort stort fält, min "utebana". Men om vi nu är inne på mitt första inlägg, varför i hela friden måste ni veta VAR jag rider? Jag frågade få om vad folk tyckte om Vad jag gjorde. om man nu har häst så måste man ju förstå att man inte kan vara i ridhus varje dag. Vissa (inte alla!) kan nu sluta argumentera för att jag hat fel om allt...TRO MIG , jag har koll på d

För att det hör ihop, t.ex dressyr går ju att träna på olika sätt lite överallt, i ridhus, på ridbana, på ett fält, i skogen runt träd osv... Vi kan ju inte döma ditt träningsschema om vi inte får all fakta hur det är upplagt.
 
Sv: Träningsschema

För att det hör ihop, t.ex dressyr går ju att träna på olika sätt lite överallt, i ridhus, på ridbana, på ett fält, i skogen runt träd osv... Vi kan ju inte döma ditt träningsschema om vi inte får all fakta hur det är upplagt.

Varför ska man döma någons träningsschema? Det har TS knappast bett om!
 
Sv: Träningsschema

Ja just döma var väl inte rätt ord, ber om ursäkt för det.

Men TS vill att vi ska lämna åsikter om hur vi tycker upplägget på träningen ser ut. Så tyvärr valde jag fel ordval men nu hoppas jag ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Träningsschema

*kl*
Jag förstår precis ditt dilemma och ibland kan det faktiskt vara svårt att rida ut!
Har du då möjlighet att jobba din häst på fält lite lättare så är väl det uppenbart och jag tror inte att din vision är att harva runt i ridhus dagligen;)!
Huvudsaken är väl att alternera så gott det går!

Jag kan själv inte ha "schema" överhuvudtaget den här årstiden utan får rätta mig efter väderlek och väglag:)!
( Kan vara nog så frustrerande att inte kunna ha någon "röd tråd" i träningen )

Tror säkert som sagt att din ambition är att rida varierat och gör ett schema till våren eller när vädret är stabilt och passa på att rid ut när förutsättningarna finns:)!
 
Sv: Träningsschema

Vilan bör inte ligga mellan två hårdare ridpass (såvida du inte menar skrittvila, det kan gå). Du bör, som någon annan också skrivit, ha lösgörande/mjukgörande dagen efter hårdare ridpass.

Det som jag saknar är konditionsträning. Inte så lätt så här års kanske, men viktigt att lägga in till våren. Överlag så tror jag att många glömmer konditionsträning. Bra kondition är viktigt för att hästen skall hålla i längden. Viktigt inte bara för t ex travare och galoppörer utan också hopphästar. Tror inte att dressyrhästar dör av konditionsträning heller. Men där har jag ingen erfarenhet.
 
Sv: Träningsschema

Det som jag saknar är konditionsträning. Inte så lätt så här års kanske, men viktigt att lägga in till våren. Överlag så tror jag att många glömmer konditionsträning. Bra kondition är viktigt för att hästen skall hålla i längden. Viktigt inte bara för t ex travare och galoppörer utan också hopphästar. Tror inte att dressyrhästar dör av konditionsträning heller. Men där har jag ingen erfarenhet.

Håller med.
Man kan faktist korta lädrerna och andvända ridhuset i värsta fall.
Bara att ligga och rulla, cantra på fyrkantspåret och lägga in ökningar.
 
Sv: Träningsschema

Ja just döma var väl inte rätt ord, ber om ursäkt för det.

Men TS vill att vi ska lämna åsikter om hur vi tycker upplägget på träningen ser ut. Så tyvärr valde jag fel ordval men nu hoppas jag ni förstår hur jag menar.

Det kändes som att trådsvaren faktiskt halkade in på "döma" snarare än "bedöma", därav att jag reagerade! :angel:

(inte riktat specifikt till dig)
Under vissa omständigheter (av säkerhetsskäl då framförallt) är det bättre att inte rida ut än att göra det, och särskilt om det bara var under en kortare period innan förhållandena ändras så låter det onödigt att haka upp sig så mycket på det!
Hade lika många reagerat tro om det var frågan om blankis överallt?

Men sen håller jag såklart med om att om det bara ska vara en kortare period och man sen planerar att rida ut regelbundet, så är det bra att göra plats i träningsschemat för det. Bestämma vad man byter ut mot vad.
 
Sv: Träningsschema

Hej alla! ;) Ska säga nu bara att jag aldrig har testat detta s.k schema, satte upp det här för att få ett perfekt träningsschema, och lära mig mer :) Nu är det somsagt plogat och vi har varit ute och pulsat i snön flera gånger :) Jag har ju en dagbok där jag skriver vad jag gjort varje dag, och jag tror inte att jag ska ha ett strikt schema till varje dag. Istället har jag planerat vecka för vecka vad jag ska få in. Konditionsträning kom upp här tidigare, har ni förslag på det? :) Skulle det funka att kanske varannan vecka galoppträna?
 
Sv: Träningsschema

Hej alla! ;) Ska säga nu bara att jag aldrig har testat detta s.k schema, satte upp det här för att få ett perfekt träningsschema, och lära mig mer :) Nu är det somsagt plogat och vi har varit ute och pulsat i snön flera gånger :) Jag har ju en dagbok där jag skriver vad jag gjort varje dag, och jag tror inte att jag ska ha ett strikt schema till varje dag. Istället har jag planerat vecka för vecka vad jag ska få in. Konditionsträning kom upp här tidigare, har ni förslag på det? :) Skulle det funka att kanske varannan vecka galoppträna?

Ang kondition så måste nål inte alltid galoppera (tänker på om underlaget inte funkar.). Jag brukar låta mina gå ett riktigt hårt konditionspass 1ggr/månaden och sen 1 gång i veckan lite lättare. Brukar köra detta varierande med backträning.
 
Sv: Träningsschema

Hästen kommer nog bli glad/taggad och kännas överpigg när den tillslut kommer ut och tillslut kanske bli uttråkad om du aldrig rider ut ordentligt. :) Min häst reds troligen bara på banan och tävlades i yngre ålder och bara tragglade på samma vis, det har slutat med att han tröttnat HELT och har ingen lust med att ridas på bana. Han blir tvärslö och man måste använda mycket ben. Synd om han att han inte fått det till en kul grej.
Nu rids han bara ut (det tycker han om).
Med detta vill jag säga att det är viktigt att rida ut ordentligt i skog och mark ett par gånger i veckan. Variation/för att hästen ska tycka att det är kul. (Jag tycker inte det räcker att bara gå en promenad) finns mkt att göra även ute med rätt vägar/områden såklart.

Jag bor i södra Norrland och här är/var det MYCKET snö (över en halv meter) och alla rider ut ändå. kanske inte lika ofta som sommartid dock. På plogade vägar och plumsa i snön på åkrar. Nu har det frusit och blivit hårdpackat pga tö så nu kan man bara skritta och trava på de plogade vägarna på grund av is osv men det går ändå, man måste inte galoppera :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsschema

SOM SAGT, rider jag ut flera gånger i veckan nu när det är plogat. Men en halv meter är bara 50 cm vilket inte är så högt. Och p.g.a. detta helt störda väder xD som även har nämnts i nyheterna, kunde jag inte rida ut på bra vägar, bara själva "stora" asfaltsvägen. Och IGEN.. jag använde aldrig schemat ;) Vad synd med din häst förresten :/ hemskt att någon kan förstöra en häst på det sättet :(
 

Liknande trådar

Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Rosett
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
542
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 625
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp